Typ <itemType> |
Byggnad |
Datering <presTimeLabel> |
Nybyggnadsår: 1948 - 1952 |
Plats <presPlaceLabel> |
Län: Stockholm, Kommun: Stockholm, Landskap: Uppland, Socken: Stockholm , Stift: Stockholms stift, Församling: Bromma församling |
Exteriörbeskrivning <itemDescription> |
-
Tankbilsgarage och kontorsbyggnad sammanlänkande om en våning, uppförda i slutet på 1940-talet. SOCKEL- betong, putsad grå. FASAD- slätputsad gul. Huskroppen är uppdelad i två sammanlänkande byggnadskroppar i olika höjd beroende på innehåll. FÖNSTER- ursprungliga fönsterband om vardera fyra lufter, vita samt blå snickerier. ENTRÉ/DÖRRAR- ursprungliga dörrar i trä med fönster, vit, blå samt omålad...
Visa hela
Tankbilsgarage och kontorsbyggnad sammanlänkande om en våning, uppförda i slutet på 1940-talet. SOCKEL- betong, putsad grå. FASAD- slätputsad gul. Huskroppen är uppdelad i två sammanlänkande byggnadskroppar i olika höjd beroende på innehåll. FÖNSTER- ursprungliga fönsterband om vardera fyra lufter, vita samt blå snickerier. ENTRÉ/DÖRRAR- ursprungliga dörrar i trä med fönster, vit, blå samt omålad. Ett långt skärmtak i betong sträcker sig längs hela den lägre byggnadskroppen, (kontor för besinbolag). Ursprungliga garageportar järn/glas, bruna. En garageport utbytt till aluminium. ÖVRIGT/BYGGNADSDEL- Bevarad detalj på en av husets dörrar, Shellsnäckan målad i rött och gult.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
En permanent flygplats i Stockholm var föremål för statliga och kommunala utredningar under hela 1920-talet. Den långa utredningsprocessen ledde till att staden 1929 reserverade Riksbyfältet i Bromma ...
Visa hela
En permanent flygplats i Stockholm var föremål för statliga och kommunala utredningar under hela 1920-talet. Den långa utredningsprocessen ledde till att staden 1929 reserverade Riksbyfältet i Bromma för ändamålet. Dränerings- och tilljämningsarbeten påbörjades 1933 genom nödhjälpsarbeten. Påföljande år anordnades en arkitekttävling för utformningen av flyggplatsens bebyggelse. Tävlingen vanns av arkitekten Paul Hedqvist och efter vissa ändringar började byggnationen på våren 1935. Den första bebyggelsen stod färdig våren 1936 och invigdes den 23:e maj av kung Gustaf V. Vid invigningen av Bromma Flygplats bestod bebyggelsen i stora delar av stationsbyggnaden och hangaren (nuvarande terminalbyggnad). 1945 tillkom ett flygkök där den första bränslestationen tidigare funnits. Flygköket hade till uppgift att förse flygbolagen med mat för serveringen ombord. Under andra världskriget förlängdes en av landningsbanorna och blev nuvarande huvudbana. En ny hangarplatta anlades och vid denna uppfördes en mindre trähangar för brittiskt kurirflyg och huvudverkstad samt två hangarer för det svenska flygbolaget ABA. Efter kriget skedde också en utbyggnad av stationsbyggnaden med ny ankomsthall färdig 1946. ABA uppförde sitt huvudkontor vid Ulvsundavägen medan mindre flygbolag såsom SILA och SAS anlade sina kontor i provisoriska baracker vid flygplatsinfarten. På slutet av 1940-talet fick flygplatsen sin brandstation och ännu en hangar vid Ulvsundavägen. Trots att flygterminalen fått ny ankomsthall ledde utvecklingen till att den ursprungliga hangaren byggdes om till terminal 1952 (provisorisk utrikeshall). Senare ombyggd till inrikeshall medan stationsbyggnaden blev charterhall. Under 1950-talet tillkom hangaren vid Bällstavägen samt en simulatorverkstad. Efter att Arlanda flygplats blev klar 1960, har de stora hangarerna vid Ulvsundavägen och barackerna vid flygplatsinfarten blivit överflödiga och används i dag för annan verksamhet. Bromma flygplats används allt jämt och en ny avgångshall invigdes 2000 samt ny ankomsthall 2005. Flygledningstornet var i bruk fram till 2003, då ett nytt torn invigdes på Ranhammarhöjden. I september 2000 förklarade regeringen på Riksantikvarieämbetets förslag den gamla stationsbyggnaden och hangar A, nuvarande terminalen, som statliga byggnadsminnen.
Stäng
|
Takform <itemDescription> |
|
Antal våningar <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Producerades i Församling: Bromma församling, Stockholm, Stockholm, Uppland, Stockholm.
-
Nybyggnad 1948-01-01 - 1952-12-31 av Paul Hedqvist.
|
Fasadmaterial<itemMaterial> |
- Puts - Slät
|
Taktäckningsmaterial<itemMaterial> |
- Papp
|
Stomme<itemMaterial> |
- Betong
|
Färg <itemColor> |
|
Historiska/ursprungliga kategorier<itemName> |
- Bensinstation
- Administrationsbyggnad/förvaltning/ kontor
- Garage
|
Nuvarande kategorier<itemName> |
- Administrationsbyggnad/förvaltning/ kontor
- Garage
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Administrationsbyggnad/förvaltning/ kontor
-
Bensinstation
-
Garage
|
Byggnadsbeteckning <itemNumber> |
|
Källa <presOrganization> |
Riksantikvarieämbetet |
Källa <url>
|
|