Junkers F13 var världens första serietillverkade helmetallplan och tillverkades i ungefär 320 exemplar från 1919 till 1932. Detta exemplar köptes in 1923 för ABA, AB Aerotransport. Första halvåret 1923 flög planet med tysk registrering, D 343 "Schliervogel" och registrerades som S-AAAC 1924 när ABA bildades. Kabinen inreddes 1926 för postflyg och blev världens första flygande postkupé, med brevlåda och postiljon, lastförmågan var då 2,3 ton. Planets registrering ändrades 1929 till SE-AAC, dess sammanlagda flygsträcka i ABAs tjänst blev 334600 km, total flygtid 2147 timmar.
Planet överlämnades till museet 1935 av AB Aerotransport i Stockholm och ställdes då upp framför museibyggnaden. Under andra världskriget togs planet in i museet men placerades sedan ut igen. Det renoverades av SAS 1956 och 1968. Typen tillverkades i ungefär 320 ex. från 1919 till 1932. Utöver denna finns två ytterligare exemplar bevarde, ett på ett flygmuseum utanför Paris och ett i Brasilien.