Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Samuel Owen experimenterade med propellerdrift kring 1816. Han införskaffade, enligt samtida litteratur, en Roslagsskuta som ombyggdes till propellerdrift, eller skrufv som man sa på den tiden, och provkörde med den. P.g.a. av att propellerdriften kräver högt varvtal för att ge effekt i fart och driftsäkerhet, så räckte inte ångmängden till med dåtidens ångpannor av gjutjärn. Sålunda fungerade för...
Visa hela
Samuel Owen experimenterade med propellerdrift kring 1816. Han införskaffade, enligt samtida litteratur, en Roslagsskuta som ombyggdes till propellerdrift, eller skrufv som man sa på den tiden, och provkörde med den. P.g.a. av att propellerdriften kräver högt varvtal för att ge effekt i fart och driftsäkerhet, så räckte inte ångmängden till med dåtidens ångpannor av gjutjärn. Sålunda fungerade förvisso propellerdriften, men ångan tog snabbt slut, och fartyget "fick ligga och samla på sig ånga". "The Witch" byggdes om till skovelhjuldrift och blev mer funktionsduglig.
Stäng
|