Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Det finns inga bilder som avbildar objektet.
MADAR
Object
Bilden:
Upphovsman: <presImageByline>Billemyr, Mattias
Licens: <mediaLicense>
Typ <itemType>
Objekt/föremål
Föremålsbeskrivning<itemDescription>
MADAR består av två huvudsaklinga delar. En brandgul eller orange boj eller flöte i plastmaterial. Bojen är cirkelformad med platta ändar. Runt om bojen löper en reflexklisterremsa. På ena sidan sitter ett klistermärke med text:
MADAR Mechanical Subwater Detection Götebergsgatan 10 - 400 15 Göteborg Tel. 031-11 66 80 - Telex: 27258 SWEDENT S
Den andra delen bestär av en magnet. Magneten är svart...
MADAR består av två huvudsaklinga delar. En brandgul eller orange boj eller flöte i plastmaterial. Bojen är cirkelformad med platta ändar. Runt om bojen löper en reflexklisterremsa. På ena sidan sitter ett klistermärke med text:
MADAR Mechanical Subwater Detection Götebergsgatan 10 - 400 15 Göteborg Tel. 031-11 66 80 - Telex: 27258 SWEDENT S
Den andra delen bestär av en magnet. Magneten är svart och formad som en ishockeypuck. På magnetens undersida sitter en sprint i ett plaströr som löper genom hela MADAR.
Användning: MADAR var tänkt att kastas från helikopeter (företrädesvis helikopter 6) mot optiskt siktad, inträngande och kränkande ubåt. Säkringssprinten lossas på MADARS undersida och linan i bojen f...Visa hela
Användning: MADAR var tänkt att kastas från helikopeter (företrädesvis helikopter 6) mot optiskt siktad, inträngande och kränkande ubåt. Säkringssprinten lossas på MADARS undersida och linan i bojen frigörs. MADAR kastas sedan mot ubåten och vid träff fastnar MADARs magnet förhoppningsvis mot ubåtens skrov. Om den främande ubåten dyker var sedan tanken att personal i helikoptern skulle kunna följa ubåtens rörelser genom att sikta den brandgula bojen i vattnet.
Enligt personal som var med och använde utprovade MADAR så fungerade den pricipiellt och praktiskt, men sannolikt var flötet för litet för att man skulle kunna följa det annat än i mycket stilla vatten. MADAR provades på helikopterförbanden men anskaffades eller användes aldrig i något annat än just provsyften. Den är dock ett utmärkt exempel på den innovationsvilja och uppfinningsrikedom som enligt officerarna präglade ubåtsjaktstyrkans verksamhet under 1980-talet.