BORD. Från omkring 1690-1700. Tillskrivet Burchardt Precht (1651-1738). Av furu, björk och ek, förgyllt, med sekundär skiva av grå- och grönflammig Kolmårdsmarmor. Rektangulärt med lös skiva, sarg, fyra ben samt kryss. Snidat samt förgyllt i blankt. Varje ben bestående av två sammanhängande bågar, övre bågen starkt insvängd, den nedre svagt S-formad, vardera änden avslutad i en utåtvänd volut. Benkryss utgående från en avlång mittskiva med fasade hörn. På mittskivans översida en klockformig upphöjning, på denna mitt ett pålagt bandliknande ornament med volutformigt inrullade ändar ovanpå upphöjningen ett stort blomknippe av rosor, solrosor, tulpaner och anemoner m. m. i en rund korg med flätad i glest rutmönster; korgen fäst på en rund tapp i upphöjningens mitt.
Svenskt arbete från 1600-talets slut, antagligen utfört av mästaren, och från 1681 kunglige hovbildhuggaren, Buchardt Precht (f.1651 i Bremen-d.1738 i Stockholm) eller hans verkstad. Ett annat ursprung är dock inte uteslutet. Om ett liknande bord se Johnny Roosval, "Hofbildhuggaren Burchardt Precht" (Sveriges allmänna Konstförenings Publikation XIV), Stockholm 1905, sid. 66: "Det i fig. 33 återgifna Gripsholms-bordet är typen för de flesta praktborden inom det kungliga husgerådet från barockens tid. Då Precht enligt hofkassaböckerna är den oftast förekommande leveranten af förgyllda bord och denna bordstyp dessutom i sin ornamentik är af Prechts stil, lider det intet tvifvel att bordet i fråga 1) är af Precht och 2) är ett exempel på den oftast från hans verkstad utgående bordstypen. Ehuru utfördt i italiensk stil med s. k. "italienisches laubwerk", påminner det dock mera om franska bord utförda under Louis XIV-stilens första italieniserande skede än om verkligt italienska. De senare sakna finhet i detaljerna, verka mer med nästan rått kolossala profileringar och svängningar i grundplanet och skrytsamt djupa underskärningar. Tämligen direkta förebilder för Prechts bord finnas bland de internationellt gängse Augsburgska ornamentsticken såsom i Indau, Neue roomanische zierrath (c. 1685). Jämförda med snarlika bord af andra mästare på de kungliga slotten, utmärka sig Prechts för en yppigare akanthus, djärfvare underskurna blad och i allmänhet en mycket öfverlägsen modellering af vegetativa delar. I dylikt visar han sig lika känslig som i de förut nämnda och prisade dörrfyllningarna på Drottningholm."
Inköpt av Wilhelmina von Hallwyl på auktion hos konsthandlaren H. Bukowski, Arsenalsgatan "D, stockholm, 24 och 25 September 1897. Se katalog 109 n:r 338, se räkning 30 September 1897. Pris: Kr. 130, se räkning. Omförgyllt av August Dahlstedt 1897.
Enligt uppgift av konsthandlaren H. Bukowski var bordet förut tillhörigt inventarierna på Svartsjö slott (förstört genom eldsvåda 1687), Sånga socken, Uppland.
Ett mycket snarlikt bord står i Konseljsalen på Stockholms slott.