Beskrivning <itemDescription> |
-
Målningen kan på stilistiska grunder ses som ett sent arbete av Sebastian Vrancx. Den kan sannolikt dateras till åren kring 1640, då vistelsen i Italien kommit att sätta tydliga spår i konstnärens verksamhet. Två teckningar tillhörande en skissbok av Sebastian Vrancx, av vilken merparten finns i hertigen av Devonshires samling. Chatsworth, kan ses som förstudier till denna målning. En av dem visar...
Visa hela
Målningen kan på stilistiska grunder ses som ett sent arbete av Sebastian Vrancx. Den kan sannolikt dateras till åren kring 1640, då vistelsen i Italien kommit att sätta tydliga spår i konstnärens verksamhet. Två teckningar tillhörande en skissbok av Sebastian Vrancx, av vilken merparten finns i hertigen av Devonshires samling. Chatsworth, kan ses som förstudier till denna målning. En av dem visar ruinbyggnaden till vänster, och den andra hela scenen till höger med bergspartiet och kapellet på krönet.* Den senare teckningen kan dateras omkring 1601 och har nyligen diskuterats av Michael Jaffé (Jaffé 1994, s. 196 med avb. 18). Konstnären kan ses sittande, nedtill i mitten, tecknande utsikten. Platsen var ett populärt mål för utflykter från Rom. Till vänster vandrar ett ungt svärmande par, följt av ett <förkläde>. Bredvid en antik kolonn står en man och säljer kringlor. -*- On stylistic grounds, this painting can be regarded as a late work by Sebastian Vrancx. It can probably be dated to about 1640. by which time residence in Italy had left its mark on the artist´s activity. Two drawings belong to a sketchbook by Sebastian Vrancx. the greater part of which is in the Duke of Devonshive´s Collection, Chatsworth, can be regarded as preparatory studies for this painting. One of them shows the ruined building on the left and the other the whole of the scene on the right with the mountains and the chapel at she summit.* This latter drawing, which can be dated to c. 1601, has recently been discussed by Michael Jaffé (Jaffé 1994, p. 196 with ill. 18). This artist can be seen sitting, bottom centre, drawing the view, which was a popular spot for excursions from Rome. On the left a young couple walk together, with a chaperone a few steps behind, and a pretzel seller stands beside an antique column. *Enligt opublicerade uppgifter från Joost Vander Auwera, Musées Royaux des Beaux-Arts, Bryssel (för avb. Courtauld Institute of Art, neg. nr. 309/31/42-PS 1194 (1282) och 597/4 (2/a)-1303). -*- According to unpublished information from Joost Vander Auwera, Musées Royaux des Beaux-Arts, Bryssel (for illustration, Courtauld Institute of Art, neg. nos. 309/31/42-PS 1194 (1282) and 597/4 (2/a)-1303).
Stäng
|