Historik: Fartyget hade en maskinstyrka på 455 hkr eller 335 KW. Maskinen var en 7 cylindrig Nohab MG diesel. Enl Sv. Skeppslista 1990 upptas Scan-Clean AB, Norrsundet som ägare av fartyget.
Händelseförlopp: Det uppges att fartyget gick ut från Norrsundet kl 14:15 för assistering av den grundstötta tankern San Nikitas. Efter passagen av Dödmansskär styrdes, för hand, kompasskursen 062 grader (kurs 058 grader). Radarn var i bruk, inställd på 6-M skalan, då 3-M skalan gav för mycket sjöklutter. På grund av siktnedsättningen i tjockan och det snöblandade regnet startades den roterande klarsiktsrutan. Av snögloppet och drivande is försämrades radarbilden och medan befälhavaren sökte justera radarn gick fartyget plötsligt på grund. Det konstaterades snabbt att fartyget var svårt läck och att man måste lämna det. Försök gjordes att använda den uppblåsbara flotten, men uppblåsningen av denna fungerade inte varför de tre ombordvarande gick i arbetsbåten, varifrån de senare plockades upp av en fiskebåt. Granskär övergavs på haveriplatsen, men köptes sedan av en skrotfirma, som vid flottagningsförsök den 14 februari 1984 lyckades få loss henne, men det bar sig inte bättre än att hon vattenfylldes och sjönk.
Orsakerna till grundstötningen har inte säkert kunnat klarläggas. Det uppges att man vid bärgningsförberedelser 24/12 konstaterade att en kompenseringsmagnet till kompassen, sittande akter om nakterhuset, var lös. Magneten hade satts dit 1979 i samband med en kompasskompensation och magneten hade lindats med sk. eltejp för att passa i plastklämmorna. Denna eltejp antas ha kunnat torka ut, försvagat fasthållningen så att kompenseringsmagneten lossnat och därmed förorsakat fel i styrningen. En annan teori är att något elfel uppstått i motorn till klarsiktsrutan, och att detta påverkat kompassen.
Fartyget blev liggande på strandningsplatsen men övertogs av Norrsundets Bruk AB, Norrsundet, i januari 1984. Samma år såldes haveristen till Scan-Clean AB Göteborg.
Fartyget flyttat till nuvarande pos. (N60,57'15", O17,12'55") någon gång
mellan 3/7 och 30/9 1985. 1985-09-30 gjordes en besiktning av fartygets position åt Sjöfartsverket.