Händelseförlopp: Måndagen den 20 september 1926 befann sig den norska ångaren Temeraire på resa från Gävle till Sundsvallsdistriktet för komplettering av sin last som bestod av 600 ton papper, 200 ton massa och 200 standarts trävaror. Fartyget var ute på sin jungfruresa och var destinerad Australien. Vid tillfället rådde tjocka i Sundsvallsdistriktet. Vid fyratiden på morgonen gick fartyget på grund vid Revhällan i närheten av Bremön. Grundstörningen skedde med stor kraft och fartyget stod hårt på grundet. Både maskin- och treans lastrum vattenfylldes och det var helt omöjligt för fartyget att med egen maskin ta sig av grundet. Det rådde kraftig dyning och fartygets belägenhet ansågs vara synnerligen riskabel. Assistans begärdes från bärgningsångaren Poseidon som var stationerad i Holmsund. Hon avgick omgående efter tillkallandet till olycksplatsen dit hon anlände på eftermiddagen samma dag. Redan på morgonen hade bogserbåtarna Hjälparen, Oaxen V och Laine utgått från Sundsvall för att med förenade krafter försöka dra ångaren av grundet. Försöket misslyckades doch och man fick istället inrikta sig på att försöka undvika att fartyget högg för hårt på grundet.
På eftermiddagen försökte Poseidon att dra av fartyget men misslyckades. Senare på kvällen försämrades vädret då sydostlig vind blåste upp och även Poseidon fick inskränka sitt arbete till att håll fartyget från alltför våldsamma slingringar. Vid denna tid lämnade även besättningen fartyget. Den allmänna meningen inom sjöfartskretsar var att det var omöjligt att rädda fartyget som nu hade erhållit en avsevärd slagsida. Försök att lossa lasten diskuterades under dagen, men ansågs alltför riskabelt under rådande väderlek.
Den andra dagen på grundet betraktades läget som hopplöst. Under natten hade svår sjögång rått. Fartygets maskiner hade förstörts genom att grundet hade trängt in i maskinrummet. De två bärgningsångaran hade inte kunnat assistera under dagen utan hade legat kvar avvaktande. Genom att grundet liknar en "alptopp" var risken mycket stor att fartyget skulle brytas av. Temeraire var helt enkelt fastlåst på grundet.
Man gjorde ett flertal försök att få loss fartyget, bl a genom att spränga bort grundet på vilket fartyget vilade. Den 8 november bröts fartyget itu.
Bärgningar: Allt löst på däck, maskiner m m skrotades medan fartyget stod på grund. Sedan fartyget sjunkit bärgades en skrotfirma Blom delar av vraket. Under kriget bärgade Nyhamn i Härnösand en del av vad som fanns kvar av Temeraire, bl a propelleraxlar, som bestod av 10 st 5 tons och 2 st 9 tons metallklädda sådana. Vid detta arbete omkom en dykare Wiström från Sellings dykarfirma i Sundsvall.
Historik: signalbokstäver LGHS, brt 6465
S-foto 2533
Status: en del vrakrester kvar