Händelseförlopp: Efter den lyckade blockadutbrytningen av norska handelsfartyg lastade med för krigsindustrin viktiga produkter bl a kullager under operation "Betong", försökte de allierade ännu en gång sig på en liknande operation, "Verkställ". Två gånger var en gång för mycket och tyskarna låg posterade just utanför svenskt territorialvatten. "Skytteren" hade blivit utsatt för sabotage, styrmaskinen bröt ihop lite utanför svenskt vatten. Under kanoneld från tyska fartyg sänkte besättningen sitt fartyg. En besättningsman dödades av kanonelden, resten, 110 man, hamnade i tysk fångenskap.
Historik: För White Star Line byggdes i Belfast 1901 ett transatlantisk fartyg som sattes in i emigrantfart mellan Liverpool och Kapstaden och Australien, Fartyget fick namnet "Suevic". 1907 gick hon på grund vid Lizard Head i tät dimma. Fartyget bröts av på mitten, men man lyckades bärga akterskeppet. Ett nytt förskepp byggdes i Belfast som fogades till det bärgade akterskeppet. 1908 var hon halvt förnyad åter i trafik på emigrantfarten. Konkurrensen i emigrantfarten var mycket hård varför de rederier som ägnade sig åt denna trafik tvingades att hålla sig med de modernaste fartygen varven kunde bygga. 1927 såldes således "Suevic" till Hvalfangerselskapet Skytteren AS, Tönsberg. Hon ombyggdes till valkokerifartyg 1928 på Germaniawerft i Kiel. Valkokerifabriken ombord försågs med råvara från 4-6 stycken fångstbåtar som hade namnen "Skudd-1" till "Skudd-6". Hennes namn var nu "Skytteren". Från 1936 redades "Skytteren" av Hvalfangersekapet Finnval AS, Oslo. Det var ett försök från norsk sida att stoppa tyska expansionsplaner i valfångstnäringen. Tyskland var nämligen en storkonsument av valolja, som måste betalas i utländsk valuta. I 1930-talets Tyskland var det ont om utländsk valuta. Ett tyskt företag kallat Margarine Rohstoff Beschaffungs GmbH, som innehade 40% av aktierna i Hvalfangerselskapet FinnHval AS, hyrde "Skytteren". Hon förblev dock under norsk flagg och bemannades alltjämt av norrmän. Förutom årshyran om 7 000 000 kronor så betalades expeditionens kostnader av det tyska företaget. Fångsten gick till Tyskland så att tyskarna på så vis sparade den så värdefulla utländska valutan som de annars skulle fått använda för köp av valprodukter.
När Norge invaderades av tyskarna så låg "Skytteren" i Göteborg. Det var tämligen vanligt att valkokare undergick reparationer och fick underhåll på Götaverken och Eriksberg. Hon blev en så kallad kvarstadsbåt. Många kvarstadsbåtar kom slutligen i svensk tjänst, men eftersom "Skytteren" var oljeeldad så var hon inte intressant för de svenska myndigheterna. Efter en del diplomatiskt spel, blev hon i mars 1942 släppt ur svensk internering och kom under kontroll av Nortraship.
Dimensioner och byggnadsår: 172.2x19.3x12.1m, stål, 1900.