Typ <itemType> |
Byggnad |
Plats <presPlaceLabel> |
Län: Dalarna, Kommun: Smedjebacken |
Titel <itemTitle> |
sMEDJEBACKENS JÄRNVÄGSSTATION |
Beskrivning Inventeringsår <itemDescription> |
-
Stationsanläggningen ritades av arkitekt ErikLallerstedt. Stationen omfattar idag stationshus, avträdeshus, bodlänga och bangård samt ett lokstall i den västliga delen av bangården. Stationsplan avgränsas av en enkelsidig allé mot en sluttning i norr. Tidigare har även funnits ett stort godsmagasin, vilket flyttats till Smedjebackens hamn. (KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring, Länsstyrelsen...
Visa hela
Stationsanläggningen ritades av arkitekt ErikLallerstedt. Stationen omfattar idag stationshus, avträdeshus, bodlänga och bangård samt ett lokstall i den västliga delen av bangården. Stationsplan avgränsas av en enkelsidig allé mot en sluttning i norr. Tidigare har även funnits ett stort godsmagasin, vilket flyttats till Smedjebackens hamn. (KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring, Länsstyrelsen Dalarnas län, 2013-02-08, Dnr. 432-6136-2012)
Stäng
|
Beskrivning Inventeringsår <itemDescription> |
-
Stationsanläggningen ritades av arkitekt ErikLallerstedt. Stationen omfattar idag stationshus, avträdeshus, bodlänga och bangård samt ett lokstall i den västliga delen av bangården. Stationsplan avgrä...
Visa hela
Stationsanläggningen ritades av arkitekt ErikLallerstedt. Stationen omfattar idag stationshus, avträdeshus, bodlänga och bangård samt ett lokstall i den västliga delen av bangården. Stationsplan avgränsas av en enkelsidig allé mot en sluttning i norr. Tidigare har även funnits ett stort godsmagasin, vilket flyttats till Smedjebackens hamn. (KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring, Länsstyrelsen Dalarnas län, 2013-02-08, Dnr. 432-6136-2012)
Stäng
|
Beskrivning Inventeringsår <itemDescription> |
-
Stationsanläggningen ritades av arkitekt ErikLallerstedt. Stationen omfattar idag stationshus, avträdeshus, bodlänga och bangård samt ett lokstall i den västliga delen av bangården. Stationsplan avgrä...
Visa hela
Stationsanläggningen ritades av arkitekt ErikLallerstedt. Stationen omfattar idag stationshus, avträdeshus, bodlänga och bangård samt ett lokstall i den västliga delen av bangården. Stationsplan avgränsas av en enkelsidig allé mot en sluttning i norr. Tidigare har även funnits ett stort godsmagasin, vilket flyttats till Smedjebackens hamn. (KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring, Länsstyrelsen Dalarnas län, 2013-02-08, Dnr. 432-6136-2012)
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Smedjebacken blev tidigt en industriort i modern mening. 1860 återinvigdes Strömsholms kanal efter ombyggnad. Året innan hade den smalspåriga järnvägen Väsman-Barken öppnats. Vid 1850-talet startade S...
Visa hela
Smedjebacken blev tidigt en industriort i modern mening. 1860 återinvigdes Strömsholms kanal efter ombyggnad. Året innan hade den smalspåriga järnvägen Väsman-Barken öppnats. Vid 1850-talet startade Smedjebackens valsverk, Morgårdshammars mekaniska verkstad och Risingsbo ångbryggeri. Strömsholms kanal utgjorde en viktig utskeppningsled för Västerbergslagen och i Smedjebacken fanns kanalens överste hamn. Industrierna förlades i Smedjebacken med transportekonomiska och logistiska motiv. När Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar (SWB) några årtionden senare byggde järnbanan Ängelsberg -Ludvika passade inte den hittilsvarande transportlösningen. På grund av valsverket och hamnen måste järnvägen dras söder om sjön och bolaget var då tvunget att lösa in den redan etablerade smalspåriga banan. Därmed hamnade stationen utanför det det dåvarande samhället, söder om Kolbäcksån och valsverket medan ortens centrum ligger norr om Kolbäcksån. (KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring Länsstyrelsen Dalarnas län, 2013-02-08, Dnr. 432-6136-2012)
Stäng
|
Beskrivning Inventeringsår <itemDescription> |
-
Stationsanläggningen ritades av arkitekt ErikLallerstedt. Stationen omfattar idag stationshus, avträdeshus, bodlänga och bangård samt ett lokstall i den västliga delen av bangården. Stationsplan avgrä...
Visa hela
Stationsanläggningen ritades av arkitekt ErikLallerstedt. Stationen omfattar idag stationshus, avträdeshus, bodlänga och bangård samt ett lokstall i den västliga delen av bangården. Stationsplan avgränsas av en enkelsidig allé mot en sluttning i norr. Tidigare har även funnits ett stort godsmagasin, vilket flyttats till Smedjebackens hamn. (KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring, Länsstyrelsen Dalarnas län, 2013-02-08, Dnr. 432-6136-2012)
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Smedjebacken blev tidigt en industriort i modern mening. 1860 återinvigdes Strömsholms kanal efter ombyggnad. Året innan hade den smalspåriga järnvägen Väsman-Barken öppnats. Vid 1850-talet startade S...
Visa hela
Smedjebacken blev tidigt en industriort i modern mening. 1860 återinvigdes Strömsholms kanal efter ombyggnad. Året innan hade den smalspåriga järnvägen Väsman-Barken öppnats. Vid 1850-talet startade Smedjebackens valsverk, Morgårdshammars mekaniska verkstad och Risingsbo ångbryggeri. Strömsholms kanal utgjorde en viktig utskeppningsled för Västerbergslagen och i Smedjebacken fanns kanalens överste hamn. Industrierna förlades i Smedjebacken med transportekonomiska och logistiska motiv. När Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar (SWB) några årtionden senare byggde järnbanan Ängelsberg -Ludvika passade inte den hittilsvarande transportlösningen. På grund av valsverket och hamnen måste järnvägen dras söder om sjön och bolaget var då tvunget att lösa in den redan etablerade smalspåriga banan. Därmed hamnade stationen utanför det det dåvarande samhället, söder om Kolbäcksån och valsverket medan ortens centrum ligger norr om Kolbäcksån. (KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring Länsstyrelsen Dalarnas län, 2013-02-08, Dnr. 432-6136-2012)
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Smedjebacken blev tidigt en industriort i modern mening. 1860 återinvigdes Strömsholms kanal efter ombyggnad. Året innan hade den smalspåriga järnvägen Väsman-Barken öppnats. Vid 1850-talet startade S...
Visa hela
Smedjebacken blev tidigt en industriort i modern mening. 1860 återinvigdes Strömsholms kanal efter ombyggnad. Året innan hade den smalspåriga järnvägen Väsman-Barken öppnats. Vid 1850-talet startade Smedjebackens valsverk, Morgårdshammars mekaniska verkstad och Risingsbo ångbryggeri. Strömsholms kanal utgjorde en viktig utskeppningsled för Västerbergslagen och i Smedjebacken fanns kanalens överste hamn. Industrierna förlades i Smedjebacken med transportekonomiska och logistiska motiv. När Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar (SWB) några årtionden senare byggde järnbanan Ängelsberg -Ludvika passade inte den hittilsvarande transportlösningen. På grund av valsverket och hamnen måste järnvägen dras söder om sjön och bolaget var då tvunget att lösa in den redan etablerade smalspåriga banan. Därmed hamnade stationen utanför det det dåvarande samhället, söder om Kolbäcksån och valsverket medan ortens centrum ligger norr om Kolbäcksån. (KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring Länsstyrelsen Dalarnas län, 2013-02-08, Dnr. 432-6136-2012)
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Smedjebacken blev tidigt en industriort i modern mening. 1860 återinvigdes Strömsholms kanal efter ombyggnad. Året innan hade den smalspåriga järnvägen Väsman-Barken öppnats. Vid 1850-talet startade S...
Visa hela
Smedjebacken blev tidigt en industriort i modern mening. 1860 återinvigdes Strömsholms kanal efter ombyggnad. Året innan hade den smalspåriga järnvägen Väsman-Barken öppnats. Vid 1850-talet startade Smedjebackens valsverk, Morgårdshammars mekaniska verkstad och Risingsbo ångbryggeri. Strömsholms kanal utgjorde en viktig utskeppningsled för Västerbergslagen och i Smedjebacken fanns kanalens överste hamn. Industrierna förlades i Smedjebacken med transportekonomiska och logistiska motiv. När Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar (SWB) några årtionden senare byggde järnbanan Ängelsberg -Ludvika passade inte den hittilsvarande transportlösningen. På grund av valsverket och hamnen måste järnvägen dras söder om sjön och bolaget var då tvunget att lösa in den redan etablerade smalspåriga banan. Därmed hamnade stationen utanför det det dåvarande samhället, söder om Kolbäcksån och valsverket medan ortens centrum ligger norr om Kolbäcksån. (KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring Länsstyrelsen Dalarnas län, 2013-02-08, Dnr. 432-6136-2012)
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Producerades i Smedjebacken, Dalarna.
-
Producerades 1900-01-01 - 1900-12-31 av Erik Lallerstedt.
-
Producerades 1900-01-01 - 1900-12-31 av Erik Lallerstedt.
-
Producerades 1900-01-01 - 1900-12-31 av Erik Lallerstedt.
-
Producerades 1900-01-01 - 1900-12-31 av Erik Lallerstedt.
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2013-02-08 .
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2013-02-08 .
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2013-02-08 .
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2013-02-08 .
|
Historiska/ursprungliga kategorier<itemName> |
- Järnvägsstation
|
Nuvarande kategorier<itemName> |
- Järnvägsstation
|
Klassifikation <itemClassName> |
|
<itemSpecification> |
|
<itemSpecification> |
|
<itemSpecification> |
|
<itemSpecification> |
|
Anläggningsnamn <itemNumber> |
|
Källa <presOrganization> |
Riksantikvarieämbetet |
Källa <url>
|
|