Vapenhus snarast som vindfång med räfflad grå kalksten på golv, slätputsade väggar och tak med betongkänsla, vit målning.
Söder om vapenhuset en toalett, slät dörr i trä, grå målning, med kvadratiska cementplattor på golv150x150 mm, slätputsade väggar och tak, vit målning. Runt fönster mot söder, kopplat, utågående blyspröjsat äldre glas i ytterbåge, grå målning. Ovanlig välvd takarmatur i koppar med nedre krans av solform ala solstickan, imiterat blyinfattat glas där spröjsen ligger utanpå.
I norr en gjuten/murad läktartrappa med grå kalksten på plan och sättsteg. Klena skinnklädda rundstålshandledare. In genom slät, grönlaserad enkeldörr med litet assymetriskt sittande glas. Finns även en trappa mot söder till bakre utrymme i väster, enkeldörr av senare datum, 1980 kanske?, 2/3 spröjsat glas, grön marmorering.
Läktaren är från byggnadstiden, men framflyttad och sänkt vid 1949-50-års restaurering. Stående på fyra svarvade runda grönmarmorerade kolonner med åttkantiga gråmålade baser, egyptiska palmkapitäl som övergår i en svängd bundenvassform mot tak. Undertak med kraftig list som skapar varierat (kvadrater, rektanglar) rutnät, grön marmorering med inslag av röd i kvadratiska fyllningar. Sex st grekiska korsarmaturer i koppar och opak glas.
Oljat trägolv i två avsatser. Inga bänkar vare sig i söder eller norr. Den barocksvängda barriärens insida gråmålad med grön överliggare. Utsidan har ett arkitektoniskt schema med kolonetter av samma typ som de stora kolonnerna under läktaren, stående på utskjutande baser, däremellan rödbrunmålade fyllningar av gotikiserad karaktär. Grön marmorering på ramverk och den kraftfulla krönlisten.
Orgelfasaden från 1883 i relativt enkelt utförande för sin tid, en arkitektonisk front med uppstickande central, rosettprydd bågform, en slags arkivolt med gotikiserat trepass under bågen, och krönande förgylld lyra; förgyllda lampor på kornischkrönet. Grön målning på ramverk, blågrön marmorering i pilasterfälten, rödbruna och förgyllda detaljer.
Två enkeldörrar med litet glas med inställda inbyggnader på läktarens södra resp norra sida, som leder till västligt utrymme med rum i söder förråd i mitten där även den gamla altarmålningen sitter och läktartrappans södra trappa i norr.
In till kyrkorum via vindfång från 1949-50-års restaurering med dubbla pardörrar i plywood/ fanérskivor, kopparklädda sparkplåtar, grön lasering, grekiskt kors med glas infattat i eklist, svängdörrsgångjärn, ektrycken.
Bakre delen av kyrkorummet under omgjort till kapprum 1980 genom att antalet bänkar minskades.
Kyrkorummets golv i lackat trä, slätputsade vägg- och takytor, gråvit målning. Kyrkorummet täcks av släta kryssvalv med sektionerande gördelbågar, som kopplats ihop med valvstöden som går ned till golv. Färgsättningen i hela kyrkorummet tillkommen vid restaureringen 1949-50 då den ersatte 1907-års färgsättning i vitt på snickerier och dekorrosor i kraftiga kulörer på vägg- och takytor. Vid restaureringen återställdes färgsättningen från tiden före 1907 på läktarbarriären, predikstolen och altaruppsatsen.
Den slutna bänkinredningen i fyra kvarter tillkom 1949-50 då de ersatte bänkar i empirestil från 1907. Bänkryggar med tre liggande fyllningar, gulaktigt grön marmorerig, lösa stoppade röda dynor, bänkfronter med fyllningar, ömsom mörkt grönmarmorerade(fast del), ömsom gulaktigt gröngråtonade marmoreringar(dörrar).
Södra kvarteren uppdelade 1907 då en ny entré togs upp. Pardörr lika sakristians entré, vindfång med schackrutigt kalkstensgolv och med inre pardörr lika västra ingången från 1949-50. Norra kvarteren delade med två rader kvar mot koret. Entré till sakristian här. Detta tillkom då sakristians övervåning sattes igen 1949-50
På södra korskärmen står en fast monterad nummertavla med förgylld ram, som tillskrivs Johan Edler, och är en gåva från en sockenpredikant på 1780-talet. Edler snidade och förgyllde dock endast ena sidan, den andra färdigställdes av byggmästaren J. Wallgren i Sollefteå 1907.
Koret är trekantigt med fönsterlös östvägg, skapat under ledning av arkitekt Gustav Hermansson 1907. Påminner en del om Säbrå kyrkas lösning, men med högre valv och ingen muryta kvar mot väster. Det möjliggjorde en flyttning av predikstolen mot öster. Tidigare raksluten korvägg med mindre östlig sakristia.
Nivåskillnad till kyrkorummet två kraftiga steg, golv av svartgrå kalksten i liksidiga triangel-format, utvidgat mot väster 1950, gränsen med band av röd kalksten, fortsatt rektangulära plattor.
Grönmarmorerad, tät, antytt barocksvängd altarring från 1907 med skinn på de djupa knäfallet och armstödet. Rödmarmorerade fyllningar med bågform och 1700-talsinspiration. Öppen mot östväggen. Golv uppbyggt i två avsatser innanför ringen, grön heltäckningsmatta. Altarbord med trä och grågrönmålade masonitskivor.
Bakom altarbordet står den barockpräglade altaruppställningen är från 1787-88, utförd av Johan Edler d ä. Den har en fast sammanhängande bas för två höga, beigemarmorerade, kopplade kolonner, på var sida inramande den nuvarande altartavlan, som är målad av Caleb Althin 1907, "Korsfästelsen"; (en äldre altartavla från 1787 av Joakim Öberg finns bevarad på orgelläktaren). Över målningen binder ett barocksvängt krön samman kolonnerna, i dess centrum en strålsol med duva. Predellamålning från 1794 tillskriven Jöns Byman, "Jesus i Getsemane". Grönmålad botten och ramverk, förgyllda detaljer. Altaruppställningen flankeras av sk profilörer, kvinnofigurer representerande tron (korset i norr) och hoppet (ankare i söder).
Predikstolen från 1773, utförd av Johan Edler d ä, utgörs av en nedåt utsvängd fyrsidig korg med volutklädda fasade hörn och däremellan tre fyllningar, varav den mittersta visar evangelisterna "sittande vid bord, mediterande eller författande den heliga historien." Rikligt företrädda rocailler och broskverk i förgyllning. Grönlaserat ramverk, förgyllda lister vid fyllningar. Inåtsvängd botten med förgylld korgflätning, avslutande akantusbladförsedd knopp. Den uppåt utsvängda krönlisten försedd med tre bevingade änglahuvuden. Rak trappa med tät front från norr, ombyggd 1950.
Duvan under det fyrsidiga, avfasade ljudtaket är ett 1900-talsalster av multråbon Holger Persson. Taket grågrönmålat med förgyllda detaljer. I fronten ovanpå stående rocailler.
Koret har lös bänk från 1950? mot norr, litet modernt sidoaltare i grå kalksten, upphöjt ett steg, mot söder. Strax intill en liten kororgel, intill orgeln står en rullbar dopfunt i kolmårdsmarmor från 1927. Fyrkantig bas med kristna symboler, bl. a. duva, segerlamm, fisk. Cuppan är som en vas på fot.
På ett kalkstenskapitäl i korväggens södra valvstöd, placerad här 1950, finns kyrkans nu äldsta bevarade föremål, en madonnaskulptur i trä, tillskriven Haken Gulleson omkring 1490-1530.
Ljuskronorna i malm över mittgången och lampetterna på långhusets väggar är från början av 1800-talet.
In till sakristian, som i sin helhet byggdes 1907 under restaurering av Gustaf Hermansson, då med läktare mot koret, via enkeldörr i trä, försedd med kopparplåt 1949-50, väster om predikstolen. Man kan även komma in till sakristian via likadan dörr från koret, men då till förhall och korridor öster om densamma.
Hallen har en entré utifrån i öster genom vindfång, två par pardörrar och fasta överljus. De inre dörrarna med svängdörrsbeslag. En stående fyllning per blad, grön lasering i olika nyanser. Överljus med dubbla, okopplade bågar i segmentform, grå målning. Smalare enluftsfönster flankerar entrépartiet mot österbågformigt avslut, okopplade bågar, flerspröjsade glas, grå målning.
Schackrutigt kalkstensgolv i röd och grå sten i vindfång och hall. Väggar och tak både murade i sten och tegel, möjligen även betong, slätputsade ytor, gråvit målning.
Rakt fram mot väster en svängd betongtrappa med grå kalksten på plansteg ned till källarutrym-me under koret, tidigare pannrum, idag tomt.
I norr finns en trappa upp till övervåningens mindre museum, inrett med skrudkammare vid arkitekt Knut Nordenskjölds restaurering 1949-50, via låst svartmålad stålgrind. Gjuten betongtrappa med grå kalksten på plansteg. Enluftsfönster mot norr med bågformigt avslut, okopplade bågar, flerspröjsade glas, grå målning.
Museidelen med lackat trägolv, slätputsade väggar och tak, vit målning. Runda fönster mot öster, väster och norr, det senare större med fyra lufter, de övriga med en. Okopplade bågar, flerspröjsat glas, grå målning. Textilskåp mot söder infällt i muren i bågsegmentform. Kyrksilver i glasskåp mot norr.
Mot söder i nedre planet in mot koret ett par steg upp. Mot väster en kort kapprumslänk med grå plastmatta, annars lika behandling väggar och tak. Sakristian har samma plastmatta på golv, väggar och tak lika. Litet altare i grå kalksten mot väster under runt fönster med bemålat glas av Gunnar Torhamn 1950. (såningsmannen) Sexluftsfönster med segmentbågeform mot norr, lika övriga. Inredning släta gråmålade enkeldörrar mot gång, källare, lister mm 1950. De kopparplåt-klädda dörrarna mot kyrkorum grå insida, kopparplåt i diagonalställd mönstersättning.