Interiör
Entrén till kyrkan utgår från vapenhuset i det medeltida tornets bottenvåning.
Rummet har putsade och vitkalkade väggar och täcks av ett kryssvalv med fyrkantiga
ribbor som smalnar av nedåt. Valvets vederlag utgörs av den nedre delen av
tornmuren. Längs södra väggen leder en trätrappa till tornets övre våningar via en
håltagning i södra valvkappan. I väggens nedre del finns en stickbågeformad öppning
med omfattning av tegel. Dubbla ålderdomliga fyllningsdörrar i den östra väggen
leder via ett vindfång in i kyrkan. Dörren ryms i en svagt stickbågig muröppning
kring vilken finns en bredare spetsbågig öppning under valvets rundbågiga
gördelbåge. Golvet i vapenhuset är belagt med rött tegel. I vindfånget leder dörrar
i söder och norr till trappor upp till läktaren. Innerdörrarna är av typen svängdörrar
där de övre delarna är glasade med etsade bilder av Olaus Petri och Martin Luther.
Innanför vindfånget finns en förhall med förvaringsskåp, klädhängare och WC.
Väggar och tak är vitmålade och snickerier grå. Golvet är täckt med rött handslaget
tagel. Ytterligare ett par svängdörrar leder in i kyrkorummet.
Kyrkorummet är brett och högrest. Golvet är belagt med handslaget rött tegel,
utom i mittgången som är belagd med kalkstensplattor. Väggarna är slätputsade
och avslutas upptill av en rundbågefris följd av ett utkragande listverk mot det
tunnvälvda taket. Övergången mellan långhus och kor markeras vid ytterväggarna
av pilastrar och i valvet av en tunn, putsad valvbåge målad i svaga kulörer likt en
regnbåge. Väggarna är målade i en gråbeige kulör, pilastrar och listverk är vita.
Ovan listverket är tunnvalvet försett med heltäckande figurativa målningar från
gavel till gavel. På flera platser i valvhjässan finns änglamålningar i blått och grått.
Kyrkorummet upptas av två slutna bänkkvarter på var sida om en bred mittgång.
Sidogångar löper längs väggarna. I främre delen av långhuset, mot norra väggen,
står en orgel. Mot södra väggen är predikstolen placerad.
Koret är upphöjt två steg över långhuset och en balustrad markerar gränsen på var
sida om en trappa. Trappan och golvet utgörs av kalkstensplattor. Balustraden har
enkelt profilerad sockel och överliggare i grå kulör, och balustrar i form av kolonner
med baser och kapitäl. Kapitälen har förgyllda akantusmotiv. Kolonnerna är
målade i en ljust beige marmorering.
Centralt i koret finns en arkitekturbunden altaruppsats. I gavelfältet som omger
altarnischen finns väggmålningar i form av knäböjande änglar på norra och södra
sidan och ett allseende öga direkt ovanför altarnischen. Altarbordet är murat och
fristående från altarnischen. En bred altarring med nygotiskt formad balustrad i
vitt, grått och bronsfärg avskärmar altaret. På ömse sidor om altarväggen finns
dörrar till sakristian. Dörrarna är grå med ådringsmålade fyllningar. De har vitmålade
omfattningar av dubbla putsade rundbågar och gråmålade tympanonfält. Över
de båda dörrarna finns målade blomstermotiv och murade hjulkors i vitt och blått.
På korets norra vägg, i anslutning till orgeln, sitter en del av den äldre kyrkans
altaruppsats; ett snidat och polykromt bemålat motiv av nattvarden.
I västra delen av långhuset finns en orgelläktare med läktarfront med gråmålat ramverk
och marmorerade fyllningar i gråblå kulör samt ramverk i rött och förgyllning.
Läktaren vilar på kvadratiska pelare med profilerade kapitäl. Pelarna är marmorerade
i beige-bruna kulörer. Centralt placerat på läktaren är orgeln med nyklassisk
orgelfasad. På ömse sidor av orgeln finns runda fönster som släpper in ljus på läktaren.
Under läktaren finns tre dubbla, gråmålade dörrpartier som leder till förhallen,
vart och ett i linje med kyrkorummets gångar.
Sakristian är ett enkelt utformat rum med vita, slätputsade väggar och slätt innertak
samt ett brädgolv. Två fönster och en centralt belägen prästingång vetter åt öster.
Mot västra väggen finns förvaringsskåp och över dessa en väggmålning signerad
K. Dahlqvist.
Tornets övre våningar nås via vapenhuset. En trätrappa leder genom valvkappan
vidare upp till den första tornvåningen. Här finns i ytterväggen en tegelmurad omfattning
som är en rest av en äldre ingång till tornet, som då hade en utvändig
trappa på tornets södra fasad. I tornet förvaras en del äldre inventarier, bland annat
en förgylld halvglob som ursprungligen utgjorde fot åt altarets förgyllda kors. Invändigt
syns tornets grova gråstensmurverk tydligt, även om det är slammat och
vitmålat. Murade ljusinsläpp finns åt alla väderstreck, men i öster täcks det av långhuset.
Bjälklaget liksom klockbocken på nästa våning är grovt och av ek. Ljudluckorna
ryms i stickbågiga muröppningar. Strax under murkrönet finns ytterligare
muröppningar som senare murats igen i liv med fasaden. Ett rum med enkla brädväggar
finns ovanför klockbocken, i anslutning mot västra väggen och kyrkans
tornur. Tornets taklag utgörs av sex senmedeltida saxsparrade takstolar av ek.
Takstolstassarna och stödbenen har bearbetade detaljer i form av avfasningar och
vulster.
Inredning och inventarier
Kyrkans altare är murat av tegel som är vitputsat och täckt med en altarskiva av
kalksten. Altarskivan har lågerhuggna kanter med ett vitt, urfräst spår i mitten. Altaret
tillkom vid renoveringen 1968.
Altaranordningen är till stor del arkitekturbunden och samtida med kyrkans uppförande.
Anordningen utgörs av en blåmålad altarnisch med omfattning av slätputsade,
vitmålade knippepelare som fortsätter i en rundbåge kring nischen. I nischens
övre del är ett förgyllt kors upphängt. Korset stod ursprungligen på ett förgyllt
halvklot som i sin tur var placerat på ett altarbord av trä. Upphängningen av korset
skedde i samband med en renovering år 1968. Det ursprungliga altarbordet och
korset ritades av domkyrkoarkitekten Carl Georg Brunius. Ändringarna i anordningen
gjordes av arkitekt Torsten Leon-Nilson.
Altarringen är en del av den altaranordning som ritades av domkyrkoarkitekten
Carl Georg Brunius i samband med att den nya kyrkan byggdes. Altarringen är
halvrund med en sågad balustrad i nygotisk stil, målad i grå kulör med detaljer i
bronsfärg. Överliggare och knäfall är klätt med blå vävd textil.
Predikstolen med tillhörande baldakin ritades av C.G. Brunius i samband med
kyrkans byggande. Predikstolen pryddes då av målningar förställande Kristus och
de fyra evangelisterna på var sin sida, mellan svarta kolonner. I övrigt var predikstolen
målad i vit marmorfärg medan baldakinen var målad i beige och brons.
Enligt kyrkans ritningar skulle predikstolen placeras mot norra väggen, men efter
protester från församlingen placerades den istället mot södra väggen där den står
än idag. 1902 ska den ha målats i ekimitation likt bänkinredningen. Förgyllda texter
längst ner på korgens sidor tillkom vid renoveringen 1928, utförda av en målarmästaren
Knut Brinck.
Idag har predikstolen åter Kristus och evangelisterna målade i var sitt bildfält, på
var sida av predikstolens korg. Bildfälten har alla rödbrun bakgrund. Mellan bildfälten
står kolonner som är marmorerade i grå kulörer med förgyllda detaljer. Korgen
avsmalnar nedåt och avslutas med ett förgyllt klot. Upptill avslutas korgen av
ett profilerat, utkragande listverk. Baldakinen är oktagonal och upphängd med en
tvinnad järnstång i taket. Översidan har en snidad fris med bland annat trepassformer,
längs kanten på undersidan kartuscher. Från undersidan är en guldfärgad duva
nedpendlad. Till predikstolen leder en trappa av ek som tillkom vid 1968 års renovering,
då predikstolen även sänktes 40 cm.
Dopfunten är av sandsten och daterad till 1100-tal. Vid renoveringen 1902 konstaterades
att funten varit målad, men alla färgspår höggs sannolikt bort av en stenhuggare
vid samma tidpunkt. Funten har ett rundbågemönster på sidorna. På funtens
undersida är en smal klack som passar precis i den profilerade foten. Idag står
dopfunten på en senare tillkommen stensockel.
Bänkinredningen utgörs av två slutna kvarter på var sida om långhusets mittgång.
Sittbänkar, gavlar och dörrar är gråmålade med en gråblå överliggare. Dörrarnas
fyllningar är marmorerade i bruna kulörer och har rödmålade ramar. I långhusets
främre norra del har bänkarna halverats i samband med att orgeln installerades.
Bänkarna moderniserades vid en renovering 1928 då de gjordes rymligare och försågs
med lutande ryggar. Samtidigt togs bänkar bort längs väggarna, närmast koret
och längst bak i kyrkorummet. Färgsättningen härrör från 1968 års renovering.
Kyrkans nuvarande orgel är från 1981 tillverkad av Mårtenssons orgelfabrik AB.
Orgeln är placerad mot långhusets norra vägg och har en fasad av arkitekten Torsten
Leon-Nilson. Orgelhuset är målat i blå kulör och har en form som kragar ut i
den övre delen. Piporna är indelade i tre fält varav det mittersta är det högsta med
en förgylld stjärna i toppen. Kyrkans första orgel stod på orgelläktaren och byggdes
av L. Fogelberg i Lund och A.V. Lundahl i Malmö 1878. När orgeln sattes in förstärktes
orgelläktaren i kyrkan med ytterligare bjälkar och två pelare av ek. 1950
köptes en ny orgel in, byggd av Olof Grönlund. Orgelhuset har ett lägre parti av
ramverk med luckor. På denna del vilar tre pipfält varav det mittersta är högst.
Pipfälten skiljs åt av pilastrar med förgyllda kapitäl. Upptill avslutar en utsågad fris
med flera typer av bemålning som förstärker de olika delarna. Hela orgelhuset är
målat i olika grå toner med detaljer i guld och bronsfärg. Orgeln från 1950 är fristående
från orgelhuset med ryggen mot kyrkorummet.
Kyrkans klockor är båda omgjutna i Kristianstad av Johan H. Fries. Storklockan
gjöts om 1802 och lillklockan 1820.