Genom huvudentrén i väster nås vapenhuset i tornets bottenvåning. Golvet är belagt med kvadratiska svarta och vita viktoriaplattor. Väggarna har en sockel i rött tegel och ovan denna kvaderimitation. Väggarnas övre del är vitmålad. De norra och södra väggarna har vardera ett smalt fönster i djupa nischer samt dörrar till tornets trapphus. I öster leder en pardörr in i kyrkorummet. Fönster- och dörromfattningar är utförda i rött tegel. Taket är utformat som ett kassettak med profilerade bjälkar. Samtliga snickerier är färgsatta i gröna kulörer med accenter i rött.
Tornets övre våningar inrymmer körrum, placerat bakom orgelläktaren, samt tornrum och klockvåning. Från tornrummet nås vindarna som domineras av de isolerade valven och de högresta takfallen.
Kyrkorummet har putsade kryssvalv med dekorationsmålning samt ribbor av rött formtegel. Det röda teglet fortsätter ner över de kvadermålade väggarna i knippepilastrar. Under de högresta nygotiska fönsterpartierna löper en målad ringkorsfris. Snickerier och fast inredning i trä är frånsett huvudorgeln och Mariaaltaret bemålade i grågrön kulör med röda accenter. Mittgångarna i långhus och korsarm är belagda med samma viktoriaplattor som i sakristian, ursprungliga från kyrkans uppförande. Övriga golvytor täcks av gråsvarta kalkstensplattor som tillkom vid 1950-talets och 1990-talets restaureringar. Bänkinredningen i öppna kvarter står på ett upphöjt furugolv.
Båda korsarmarna har läktare som bärs upp av vardera två träpelare med krabbornament i konsolerna. De rikt dekorerade läktarbarriärerna har fyllningspaneler med snidade bokrullar, ett motiv som bland annat går igen i kyrkans fyllningsdörrar. Under läktarna inryms i den södra korsarmen ett sidokapell medan samma utrymme i norr är inbyggt för att skapa utrymme för väntrum, WC och förråd i anslutning till korsarmen norra entré.
Orgelläktaren i väster tillkom efter ritningar av Eiler Græbe vid restaureringen 195356. Läktaren har ett rent och enkelt formspråk där fyra höga och smala pelare utan kapitäl bär upp ett bjälklag i armerad betong. Den bärande konstruktionen är vitmålad, medan läktarbarriären i trä ansluter till orgeln (se vidare under Inredning och inventarier).
Koret avgränsas från långhuset av triumfbågen i rött tegel, utförd som en perspektivportal i åtta språng, och en fyra steg hög trappa av kalksten. Valven består av ett kryssvalv och ett halvt stjärnvalv, åtskilda av en gördelbåge. Valvkappornas dekorationsmålerier framställer en djupblå stjärnhimmel och utmed valvribborna löper bårder med blomsterornamentik i rött, gult, blått, guld och vitt. Under den tresidiga koravslutningens nordöstra fönster finns en referensyta där den ursprungliga ringkorsfrisen har sparats. Från koret leder stickbågiga fyllningsdörrar till vaktmästeri i söder och sakristia i norr.
Inredning och inventarier
Eslövs kyrka bevarar i stor utsträckning fast inredning och inventarier från nybyggnadstiden. I följande stycke är inredning och inventarier samtida med kyrkans uppförande 1891 om inte annat anges.
Altaret är ett blockaltare i betong med formgjutna dekorationer som tre- och fyrpass samt växtornamentik. Altaret är bemålat i grågrön kulör.
Altarprydnaden består av ett krucifix där korset i betong är målat i grågrön kulör medan den vitmålade Kristusfiguren är tillverkad av kopparplåt.
Den femsidiga altarringen i betong är genombruten med fyrpass och målad i grågrön kulör. Knäfallet är klätt med röd sammet.
I södra korsarmens sidokapell återfinns ett Mariaaltare med tillhörande knäfall från 1999. På altaret står en Mariaskulptur utförd 2000 av konstnären Mårten Hultenberg i Fjellie.
Predikstolen i grå kalksten tillkom 1955 efter ritningar av domkyrkoarkitekt Eiler Græbe i samband med att den tidigare predikstolen återfördes till Västra Sallerups kyrka. Predikstolens utformning är enkel och modernistisk, med fältindelade kalkstensskivor i korg och trappräcke vars insidor täcks av lackad ekpanel. Foten utgörs av vinkelställda konsoler i kalksten. Trappan är murad i rött tegel och handledare och
överliggare är utförda i lackad ek.
Dopfunten av skånsk sandsten invigdes 1962 och är signerad konstnären och skulptören Stig Rydberg. Cuppan har stiliserade bilder som framställer dopets historiska bakgrund. Den cylindriska foten pryds av en spetsbågig blindarkad där de tolv arkadpelarna symboliserar apostlarna. Till funten hör en dopskål i mässing utsmyckad med en stilistisk duva.
Bänkinredningen i öppna kvarter har nygotiskt formspråk. Gavlarna pryds av fyrpass i relief och genombrytningar samt rundlar. De främsta raderna i långhuset är slutna, med fyllningspaneler mot koret och i dörrarna. Bänkinredningen är målad i grågrön kulör med accenter i rött. 1977 glesades långhusets kvarter ut genom att två rader borttogs. 1988 togs två rader bort i södra korsarmen och tre i den norra.
Kyrkans huvudorgel byggdes 1953 av Flentrop Orgelbouw, Zaandam i Holland och renoverades av samma firma 2005. Orgeln har 35 stämmor fördelade på tre manualer och pedal. Huvudverk och ryggpositiv har tredelade fasader. Ryggpositivet är liksom de två fristående pedaltornen integrerade i läktarbarriären, som är utförd i samma lackade träslag som orgelverken. Samtliga verk har öppna pipverk som delvis döljs av perforerade jalusier.
Kororgeln i nygotiskt utförande och med samma färgsättning som stora delar av kyrkans övriga fasta inredning tillverkades 1988 av A Mårtenssons orgelfabrik i Lund. Orgeln har sex stämmor fördelade på en manual plus pedal.
Kyrkan har tre kyrkklockor. Stor- och mellanklockan är från nybyggnadstiden och göts av Göteborgs mekaniska verkstad, medan lillklockan skänktes till kyrkan 1961. Samtliga klockor har bibelord som inskriptioner.