Typ <itemType> |
Byggnad |
Plats <presPlaceLabel> |
Län: Västra Götaland, Kommun: Göteborg |
Titel <itemTitle> |
BERGSLAGSBANANS FD STATION |
Historik <itemDescription> |
-
Bergslagsbanans f d station, ursprungligen Bergslagernas jernvägsstation, i Göteborg är både ändstation och en imponerande symbol för Sveriges största privata järnvägssatsning, den s k Bergslagsbanan eller Bergslagernas Jernvägar (BJ) som tillkom mellan åren 1872-1879. Bergslagsbanan sträcker sig från Falun till Göteborg, hela 478 km, genom fem landskap. Järnvägen förstatligades 1948. Den viktigas...
Visa hela
Bergslagsbanans f d station, ursprungligen Bergslagernas jernvägsstation, i Göteborg är både ändstation och en imponerande symbol för Sveriges största privata järnvägssatsning, den s k Bergslagsbanan eller Bergslagernas Jernvägar (BJ) som tillkom mellan åren 1872-1879. Bergslagsbanan sträcker sig från Falun till Göteborg, hela 478 km, genom fem landskap. Järnvägen förstatligades 1948. Den viktigaste orsaken bakom järnvägssatsningen var att ett antal stora bruk, främst i Värmland, ville få möjlighet att kunna frakta ut sina varor direkt till en så närbelägen exporthamn som möjligt. För att slippa riskera att få en konkurrerande exporthamn på Västkusten gick flera ekonomiska intressenter i Göteborg, främst Göteborgs stad, samman och bildade järnvägsbolaget Bergslagernas Jernvägar. Förutom för Bergslagsbanan kom byggnaden även att användas som station för Västkustbanan och för linjen Göteborg-Borås. Sedan 1930, när persontrafiken flyttades över till Centralstationen, har byggnaden innehållit kontorslokaler och senare även använts för andra verksamheter. Spårområdet på bangården utanför stationen, som användes för godstrafik, revs slutgiltigt upp under 1970-talet. Bergslagsbanans f d station stod färdig 1881 efter ritningar av bröderna Axel och Hjalmar Kumlien, ett par av samtidens mest anlitade arkitekter. Byggnaden är uppförd i en massiv konstruktion med bärande ytterväggar och inre hjärtväggar av tegel. Arkitekturen är utförd i den för sin tid rådande nyrenässansstilen. Exteriören är putsad med en ljus avfärgning som smyckats med gjuten ornamentik. Från början var stationshuset uppdelat med vänthallar för 1:a, 2:a och 3:e klass resenärer samt en restaurang. År 1906 ändrades huvudtrappans lopp upp till första vilplanet. Korridorsystemet, som ursprungligen låg direkt innanför huvudfasaden och som band ihop vestibulen med tredje klassens vänthall, fick 1913 en pendang på motstående sida. Vid detta tillfälle flyttades även biljettkontoret ytterligare bakåt in i lokalen. På en ritning från 1931 framgår att man gör ytterligare en förändring i bottenvåningen då korridoren flyttas in till byggnadens mitt. Under den senaste totalrenoveringen av byggnaden, 2001, togs snickerier, gjutjärnspelare, stuckaturer, spegeldörrar och andra originaldetaljer fram. Entréhallen, huvudtrapphuset samt några övriga mindre byggnadsdelar rekonstruerades till ett äldre eller ursprungligt utförande. Tillsammans med den byggnadsminnesförklarade Göteborgs Central visar bergslagsbanans f d station järnvägens viktiga roll för samhällsutvecklingen. Den utgör ett dominerande blickfång i detta trafikområde. Till stationsmiljön hör också järnvägsparken. Exteriört är byggnaden mycket litet förändrad sedan tillkomsten. Interiört uppvisar byggnaden flera väl bevarade partier särskilt entréhallen och huvudtrapphuset. Länsstyrelsen bedömer mot bakgrund av ovannämnda historik och redogörelse att Bergslagsbanans f d station är synnerligen märklig genom sitt kulturhistoriska värde. byggnaden skall därför förklaras för byggnadsminne. KÄLLA: Länsstyrelsen Västra Götalands län, Byggnadsminnesförklaring, 2008-02-13.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Bergslagsbanan anlades 1881 som en privat järnvägslinje och bakom tillkomsten stod flera inflytelserika göteborgska köpmän. Stationen fick en påkostad utformning med en stor byggnad i sten. En viktig ...
Visa hela
Bergslagsbanan anlades 1881 som en privat järnvägslinje och bakom tillkomsten stod flera inflytelserika göteborgska köpmän. Stationen fick en påkostad utformning med en stor byggnad i sten. En viktig orsak till den stora järnvägssatsningen var att flera stora bruk, främst i Värmland, ville få ut sina varor direkt till en närbelägen exporthamn. För att undvika en satsning på någon konkurrerande hamn på västkusten gick flera ekonomiska intressenter samman, däribland Göteborgs stad, och bildade Bergslagsbanans jernvägar. Banan utnyttjades också för persontrafik på Västkustbanan och Boråsbanan. All persontrafik flyttades till centralstationen 1930. Sporthallen uppfördes för SJ 1956.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Bergslagsbanans f d station, ursprungligen Bergslagernas jernvägsstation, i Göteborg är både ändstation och en imponerande symbol för Sveriges största privata järnvägssatsning, den s k Bergslagsbanan ...
Visa hela
Bergslagsbanans f d station, ursprungligen Bergslagernas jernvägsstation, i Göteborg är både ändstation och en imponerande symbol för Sveriges största privata järnvägssatsning, den s k Bergslagsbanan eller Bergslagernas Jernvägar (BJ) som tillkom mellan åren 1872-1879. Bergslagsbanan sträcker sig från Falun till Göteborg, hela 478 km, genom fem landskap. Järnvägen förstatligades 1948. Den viktigaste orsaken bakom järnvägssatsningen var att ett antal stora bruk, främst i Värmland, ville få möjlighet att kunna frakta ut sina varor direkt till en så närbelägen exporthamn som möjligt. För att slippa riskera att få en konkurrerande exporthamn på Västkusten gick flera ekonomiska intressenter i Göteborg, främst Göteborgs stad, samman och bildade järnvägsbolaget Bergslagernas Jernvägar. Förutom för Bergslagsbanan kom byggnaden även att användas som station för Västkustbanan och för linjen Göteborg-Borås. Sedan 1930, när persontrafiken flyttades över till Centralstationen, har byggnaden innehållit kontorslokaler och senare även använts för andra verksamheter. Spårområdet på bangården utanför stationen, som användes för godstrafik, revs slutgiltigt upp under 1970-talet. Bergslagsbanans f d station stod färdig 1881 efter ritningar av bröderna Axel och Hjalmar Kumlien, ett par av samtidens mest anlitade arkitekter. Byggnaden är uppförd i en massiv konstruktion med bärande ytterväggar och inre hjärtväggar av tegel. Arkitekturen är utförd i den för sin tid rådande nyrenässansstilen. Exteriören är putsad med en ljus avfärgning som smyckats med gjuten ornamentik. Från början var stationshuset uppdelat med vänthallar för 1:a, 2:a och 3:e klass resenärer samt en restaurang. År 1906 ändrades huvudtrappans lopp upp till första vilplanet. Korridorsystemet, som ursprungligen låg direkt innanför huvudfasaden och som band ihop vestibulen med tredje klassens vänthall, fick 1913 en pendang på motstående sida. Vid detta tillfälle flyttades även biljettkontoret ytterligare bakåt in i lokalen. På en ritning från 1931 framgår att man gör ytterligare en förändring i bottenvåningen då korridoren flyttas in till byggnadens mitt. Under den senaste totalrenoveringen av byggnaden, 2001, togs snickerier, gjutjärnspelare, stuckaturer, spegeldörrar och andra originaldetaljer fram. Entréhallen, huvudtrapphuset samt några övriga mindre byggnadsdelar rekonstruerades till ett äldre eller ursprungligt utförande. Tillsammans med den byggnadsminnesförklarade Göteborgs Central visar bergslagsbanans f d station järnvägens viktiga roll för samhällsutvecklingen. Den utgör ett dominerande blickfång i detta trafikområde. Till stationsmiljön hör också järnvägsparken. Exteriört är byggnaden mycket litet förändrad sedan tillkomsten. Interiört uppvisar byggnaden flera väl bevarade partier särskilt entréhallen och huvudtrapphuset. Länsstyrelsen bedömer mot bakgrund av ovannämnda historik och redogörelse att Bergslagsbanans f d station är synnerligen märklig genom sitt kulturhistoriska värde. byggnaden skall därför förklaras för byggnadsminne. KÄLLA: Länsstyrelsen Västra Götalands län, Byggnadsminnesförklaring, 2008-02-13.
Stäng
|
Beskrivning Inventeringsår <itemDescription> |
-
Bergslagsbanans före detta station är uppför1881 i nyrenässansstil efter ritningar av A. och H.J. Kumlien. Byggnaden är uppförd med en massiv konstruktion av bärande ytterväggar och inre hjärtväggar a...
Visa hela
Bergslagsbanans före detta station är uppför1881 i nyrenässansstil efter ritningar av A. och H.J. Kumlien. Byggnaden är uppförd med en massiv konstruktion av bärande ytterväggar och inre hjärtväggar av tegel. Fasaderna, som är putsade i ljus kulör, har gjuten ornamentik. Den anslutande lilla parken omfattar flera stora äldre träd. I öster ligger en sporthall. Bergslagsbanans station är en värdefull del av kommunikationsmiljön kring centralstationen. Sporthallen, som är uppförd efter 1950, har inte tidigare bedömts från kulturhistorisk synpunkt. Den avgränsar miljön mot öster. I en del av hallen finns en stor modelljärnväg.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Bergslagsbanans f d station, ursprungligen Bergslagernas jernvägsstation, i Göteborg är både ändstation och en imponerande symbol för Sveriges största privata järnvägssatsning, den s k Bergslagsbanan ...
Visa hela
Bergslagsbanans f d station, ursprungligen Bergslagernas jernvägsstation, i Göteborg är både ändstation och en imponerande symbol för Sveriges största privata järnvägssatsning, den s k Bergslagsbanan eller Bergslagernas Jernvägar (BJ) som tillkom mellan åren 1872-1879. Bergslagsbanan sträcker sig från Falun till Göteborg, hela 478 km, genom fem landskap. Järnvägen förstatligades 1948. Den viktigaste orsaken bakom järnvägssatsningen var att ett antal stora bruk, främst i Värmland, ville få möjlighet att kunna frakta ut sina varor direkt till en så närbelägen exporthamn som möjligt. För att slippa riskera att få en konkurrerande exporthamn på Västkusten gick flera ekonomiska intressenter i Göteborg, främst Göteborgs stad, samman och bildade järnvägsbolaget Bergslagernas Jernvägar. Förutom för Bergslagsbanan kom byggnaden även att användas som station för Västkustbanan och för linjen Göteborg-Borås. Sedan 1930, när persontrafiken flyttades över till Centralstationen, har byggnaden innehållit kontorslokaler och senare även använts för andra verksamheter. Spårområdet på bangården utanför stationen, som användes för godstrafik, revs slutgiltigt upp under 1970-talet. Bergslagsbanans f d station stod färdig 1881 efter ritningar av bröderna Axel och Hjalmar Kumlien, ett par av samtidens mest anlitade arkitekter. Byggnaden är uppförd i en massiv konstruktion med bärande ytterväggar och inre hjärtväggar av tegel. Arkitekturen är utförd i den för sin tid rådande nyrenässansstilen. Exteriören är putsad med en ljus avfärgning som smyckats med gjuten ornamentik. Från början var stationshuset uppdelat med vänthallar för 1:a, 2:a och 3:e klass resenärer samt en restaurang. År 1906 ändrades huvudtrappans lopp upp till första vilplanet. Korridorsystemet, som ursprungligen låg direkt innanför huvudfasaden och som band ihop vestibulen med tredje klassens vänthall, fick 1913 en pendang på motstående sida. Vid detta tillfälle flyttades även biljettkontoret ytterligare bakåt in i lokalen. På en ritning från 1931 framgår att man gör ytterligare en förändring i bottenvåningen då korridoren flyttas in till byggnadens mitt. Under den senaste totalrenoveringen av byggnaden, 2001, togs snickerier, gjutjärnspelare, stuckaturer, spegeldörrar och andra originaldetaljer fram. Entréhallen, huvudtrapphuset samt några övriga mindre byggnadsdelar rekonstruerades till ett äldre eller ursprungligt utförande. Tillsammans med den byggnadsminnesförklarade Göteborgs Central visar bergslagsbanans f d station järnvägens viktiga roll för samhällsutvecklingen. Den utgör ett dominerande blickfång i detta trafikområde. Till stationsmiljön hör också järnvägsparken. Exteriört är byggnaden mycket litet förändrad sedan tillkomsten. Interiört uppvisar byggnaden flera väl bevarade partier särskilt entréhallen och huvudtrapphuset. Länsstyrelsen bedömer mot bakgrund av ovannämnda historik och redogörelse att Bergslagsbanans f d station är synnerligen märklig genom sitt kulturhistoriska värde. byggnaden skall därför förklaras för byggnadsminne. KÄLLA: Länsstyrelsen Västra Götalands län, Byggnadsminnesförklaring, 2008-02-13.
Stäng
|
Historik <itemDescription> |
-
Bergslagsbanans f d station, ursprungligen Bergslagernas jernvägsstation, i Göteborg är både ändstation och en imponerande symbol för Sveriges största privata järnvägssatsning, den s k Bergslagsbanan ...
Visa hela
Bergslagsbanans f d station, ursprungligen Bergslagernas jernvägsstation, i Göteborg är både ändstation och en imponerande symbol för Sveriges största privata järnvägssatsning, den s k Bergslagsbanan eller Bergslagernas Jernvägar (BJ) som tillkom mellan åren 1872-1879. Bergslagsbanan sträcker sig från Falun till Göteborg, hela 478 km, genom fem landskap. Järnvägen förstatligades 1948. Den viktigaste orsaken bakom järnvägssatsningen var att ett antal stora bruk, främst i Värmland, ville få möjlighet att kunna frakta ut sina varor direkt till en så närbelägen exporthamn som möjligt. För att slippa riskera att få en konkurrerande exporthamn på Västkusten gick flera ekonomiska intressenter i Göteborg, främst Göteborgs stad, samman och bildade järnvägsbolaget Bergslagernas Jernvägar. Förutom för Bergslagsbanan kom byggnaden även att användas som station för Västkustbanan och för linjen Göteborg-Borås. Sedan 1930, när persontrafiken flyttades över till Centralstationen, har byggnaden innehållit kontorslokaler och senare även använts för andra verksamheter. Spårområdet på bangården utanför stationen, som användes för godstrafik, revs slutgiltigt upp under 1970-talet. Bergslagsbanans f d station stod färdig 1881 efter ritningar av bröderna Axel och Hjalmar Kumlien, ett par av samtidens mest anlitade arkitekter. Byggnaden är uppförd i en massiv konstruktion med bärande ytterväggar och inre hjärtväggar av tegel. Arkitekturen är utförd i den för sin tid rådande nyrenässansstilen. Exteriören är putsad med en ljus avfärgning som smyckats med gjuten ornamentik. Från början var stationshuset uppdelat med vänthallar för 1:a, 2:a och 3:e klass resenärer samt en restaurang. År 1906 ändrades huvudtrappans lopp upp till första vilplanet. Korridorsystemet, som ursprungligen låg direkt innanför huvudfasaden och som band ihop vestibulen med tredje klassens vänthall, fick 1913 en pendang på motstående sida. Vid detta tillfälle flyttades även biljettkontoret ytterligare bakåt in i lokalen. På en ritning från 1931 framgår att man gör ytterligare en förändring i bottenvåningen då korridoren flyttas in till byggnadens mitt. Under den senaste totalrenoveringen av byggnaden, 2001, togs snickerier, gjutjärnspelare, stuckaturer, spegeldörrar och andra originaldetaljer fram. Entréhallen, huvudtrapphuset samt några övriga mindre byggnadsdelar rekonstruerades till ett äldre eller ursprungligt utförande. Tillsammans med den byggnadsminnesförklarade Göteborgs Central visar bergslagsbanans f d station järnvägens viktiga roll för samhällsutvecklingen. Den utgör ett dominerande blickfång i detta trafikområde. Till stationsmiljön hör också järnvägsparken. Exteriört är byggnaden mycket litet förändrad sedan tillkomsten. Interiört uppvisar byggnaden flera väl bevarade partier särskilt entréhallen och huvudtrapphuset. Länsstyrelsen bedömer mot bakgrund av ovannämnda historik och redogörelse att Bergslagsbanans f d station är synnerligen märklig genom sitt kulturhistoriska värde. byggnaden skall därför förklaras för byggnadsminne. KÄLLA: Länsstyrelsen Västra Götalands län, Byggnadsminnesförklaring, 2008-02-13.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Producerades i Göteborg, Västra Götaland.
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2008-02-13 .
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2008-02-13 .
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2008-02-13 .
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2008-02-13 .
-
Byggnadsminne (BM) 3 kap. KML 2008-02-13 .
|
Historiska/ursprungliga kategorier<itemName> |
- Järnvägsstation
|
Nuvarande kategorier<itemName> |
- Kontorshus
- Järnvägsstation
|
Klassifikation <itemClassName> |
|
<itemSpecification> |
|
<itemSpecification> |
|
<itemSpecification> |
|
<itemSpecification> |
|
<itemSpecification> |
|
Anläggningsnamn <itemNumber> |
|
Källa <presOrganization> |
Riksantikvarieämbetet |
Källa <url>
|
|