Postdiligens, drivremsförsedd, år 1923.
Tillverkad av Postverkets verkstad.
Bilden tagen 1925 på gården vid Postverkets verkstad, Ragvaldsgatan 14, Stockholm.
I bussen syns fr.v. ingenjör Ullman, verkmästare Ernst Nyberg och ritare Wittboldt.
Betr Postdiligens. 1) Såväl "tanksanordning" som karosser tillverkades av Pv verkstad. När sedan efterfrågan på diligenser blev större än vad Vst kunde leverera, beställdes en del karosser ute. (Johnsson & Wittboldt).
2) År 1921 började tillverkningen av dessa diligenser och samma år levererades den första, som sattes in på linjen Tvärålund - Lycksele och nr 2 på linjen Umeå - Ånäset. På utställningen
i Göteborg 1923 deltog Postverket bl.a. med en sådan diligens, som senare troligen kom att trafikera linjen Råda - Sysslobäck.
3) Sammanlagt tillverkade Vst från år 1921 till 1929 ? 20 á 25 diligenser med "tanksanordning". Principen som vägledde Vst konstruktion av denna anordning var de under första världskriget insatta tanksen 1914 - 1918.
Diligenserna lär ha använts på nedanstående linjer: 1) Tvärålund - Lycksele. 2) Umeå - Ånäset 3) Råda - Sysslebäck 4) Mellansel - Åsele 5) Strömsund - Gäddede 6) Östavall - Röjan 7) Röjan - Funäsdalen 8) Luleå - Kalix 9) Arvidsjaur - Arjeplog 10) Jörn - Arvidsjaur.
Reprod-foto 6/11 1963 efter originalfoto tillhörande Postverkets verkstad.
Ulvsunda den 19 januari 1962.