Instruktionshäfte till stormkök, skänkt till museet som den årligen utsedda "Årets julklapp" från HUI Research (Handelns utredningsinstitut). Stormköket kallas även vedkök (i reklam från friluftsbutiken Naturkompaniet), eftersom det främst eldas med torra pinnar, kottar, löv och även torr djurspillning.
Utdrag ur pressmeddelande från HUI Reserach, den 18 november 2020:
"Coronapandemin har fått svenskarna att återupptäcka den svenska naturen.
2020 har varit de stora beteendeförändringarnas år. Kramar har bytts mot social distansering och semestern har blivit svemester. Detta har lett till att svenskarna har umgåtts mer utomhus, både i lokala grönområden och ute i naturen. Trenden har också synts i detaljhandelns försäljning. Årets julklapp är därför stormköket.
För trettiotredje året i rad utser HUI Research Årets julklapp.
En av de största beteendeförändringarna under 2020 rörde svenskarnas semestervanor. Nyorden hemester och svemester dök upp på allas läppar. Coronapandemin har accelererat en stark vandringstrend ytterligare. Inte minst visade sig detta genom nya besöksrekord på fjäll och vandringsleder trots en minskad turism från utlandet. Stormköket är en reflektion över att vi har återupptäckt den svenska naturen och över att vi alltjämt behöver träffa våra nära och kära utomhus.
- 2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.
Även detaljhandelns försäljningssiffror visar att svenskarna verkligen har fått upp ögonen för friluftsliv under 2020. Medan flera av handelns delbranscher har haft det tufft har sporthandeln vuxit starkt under året, och outdoorbutikerna har på flera håll slagit nya försäljningsrekord.
- När vi söker oss ut i naturen uppstår behov av nya kläder och ny utrustning. Pengar som annars hade lagts på utlandsresor har delvis gått till inköp av tält, sovsäckar och stormkök i syfte att maxa svemestern, och sporthandeln har därför sett fina försäljningssiffror under året när flera andra branscher har haft det tufft, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.
Motivering - Årets julklapp 2020
Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringsleder och fjälltoppar har slagit nya rekord trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev till svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe. 2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid vi lever i.
Så uppfylls kriterierna
Årets julklapp 2020 Stormköket speglar att coronapandemin har fått svenskarna att återupptäcka den svenska naturen.
Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utses Årets julklapp utifrån tre kriterier, varav minst ett måste uppfyllas:
Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
Stormköket representerar den tid vi lever i
2020 är ett år då vi har reflekterat extra mycket över den tid vi lever i. I dessa tider har blivit ett väletablerat uttryck som fångar hur vi ständigt beaktar omvärldsläget i alla beslut vi fattar. Det är med detta i bakhuvudet som svenskarna i år har återupptäckt den svenska naturen, och stormköket representerar därför den på många sätt märkliga tid vi lever i.
Stormköket har fått ett nyväckt intresse under året
Under flera år har allt fler svenskar sökt sig ut i naturen. Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringleder och fjälltoppar har slagit nya rekord trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev 2020 svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe.
Även besöken i lokala grönområden och parker har ökat. Många gånger har en promenad i den närbelägna skogen varit det enda sättet att umgås med sina nära och kära i coronatider. Även i vinter väntas utomhusaktiviteter som skidor, skridskor och pulka bli extra vanliga inslag i vardagen om vädret tillåter, och stormkökskorven väntas därmed få ett uppsving.
Stormköket svarar för ett högt försäljningsvärde och försäljning i ett stort antal enheter
När vi söker oss ut i naturen uppstår ett behov av nya kläder och ny utrustning. Sporthandeln har växt starkt under året, och outdoorbutikerna har på flera håll slagit nya försäljningsrekord. Pengar som annars hade lagts på utlandsresor har delvis gått till införskaffandet av tält, sovsäckar och stormkök i syfte att maxa svemestern."
Utdrag från Naturkompaniets hemsida, läst 2024-09-05:
"Lätt kök som eldas med pinnar och kottar / Ett lätt, smart och ekonomiskt kök som eldas med små pinnar, kottar och kvistar och som ger en renare och effektivare förbränning än en vanlig brasa. / Woodgas är ett högkvalitativt stormkök som du kan elda med små pinnar, kottar eller annat brännbart material som du råkar ha nära tillhands. Detta gör att du slipper bära med gas, t-sprit eller annat bränsle när du ska ut i naturen och inte vill eller får tända en brasa för att laga mat. / Woodgas är lätt att tända och ger en renare förbränning än en vanlig brasa, vilket innebär högre värme och mindre sot. Därtill är köket lätt att hantera och det har en stabil konstruktion. Den smarta designen gör att det tar mycket lite plats i packningen och du kan transportera torr tändved inuti i köket, så att du kan vara säker på att alltid har torrt fnöske tillgängligt. Det du bör tänka på är att glödbitar kan falla ner på marken under köket, så välj underlag med omsorg, så att du inte orsakar skada eller brand.
Tips: Woodgas kan användas med bränsletabletter och kan även kombineras med Trangias brännare för T-sprit."
/Marianne Larsson 2024-09-05