"Scandinavian Eyewear, är ett genuint svenskt företag som gjort glasögon sedan 1948. Det är alltså i mer än 60 år som bågarna designats, produktutvecklats och tidvis också tillverkats, på en och samma plats. Mitt i de djupa skogarna i Jönköping, Småland, Sverige. Det är här våra rötter finns. Det är här flexibiliteten, kunskapen och kvaliteten finns. Det är här vi kan testa idéerna.
Med vårt klassiska varumärke Skaga, som under åren formats av en lång rad framgångsrika svenska designers, vågar vi påstå att vi i allra högsta grad satt vår prägel på Skandinavisk glasögondesign. Vårt arv och en historia som få glasögonvarumärken kan jämföra sig med, innebär att det är ett genuint hantverkskunnande som ligger bakom våra produkter.
Visst är historia och tradition något oerhört värdefullt - men egentligen bara om den används som plattform för att skapa nya visoner. På Scandinavian Eyewear blickar vi hela tiden vidare och strävar efter att ligga i framkant oavsett om det gäller att utveckla material och tekniker eller form och uttryck.
Vår styrka är att vi fokuserar bara på glasögon. Att designa och utveckla bågar av högsta kvalitet, med eleganta designlösningar och omsorg om de små detaljerna. Inget annat. Som företag har vi idag, förutom vårt eget Skaga, flera starka varumärken i vår portfölj. Det är varumärken med olika uttryck och karaktär, men en stark kvalitetsomsorg och ett äkta personligt engagemang är tydliga gemensamma nämnare.
Scandinavian Eyewear är en av marknadsledarna i Norden."
(Källa: http://www.scandinavianeyewear.se/web/om_oss.aspx)
"Skaga är Scandinavian Eyewears eget varumärke. Gediget, äkta och traditionsrikt, med en historia som går tillbaks ända till 1948. Arvet och en historia som få glasögonvarumärken kan jämföra sig med, innebär att det är ett genuint hantverkskunnande som ligger bakom Skagabågarna. Men också visionärt, medvetet och innovativt. Genom vårt eget drivna och engagerade design- och produktutvecklingteam blickar vi hela tiden vidare och strävar efter att ligga i framkant. Oavsett om det gäller att utveckla material och tekniker eller form och uttryck. Kombinationen innebär att varumärket Skagas möjlighet att kombinera tradition och trend är i det närmaste unik."
(Källa: http://www.scandinavianeyewear.se/web/Skaga.aspx)
"Det var i mitten av förra seklet. En ung man från Budapest på försäljningsresa i svenska Småland, fick plötsligt veta att hans fabrik hemma i Ungern beslagtagits. Något som betydde att det blivit omöjligt för honom att återvända hem. Som flykting i ett nytt land, med två tomma händer och utan att förstå det främmande språket, var situationen inte helt enkel. Lajos Lázár, som mannen hette, insåg snabbt att nu hade han bara sig själv att lita till.
I brist på materiella tillgångar visade det sig ändå att en gedigen erfarenhet av glasögontillverkning, kombinerat med en rejäl dos entreprenörsanda räckte långt. Det lade grunden till Lajos framtid i det nya landet och det dröjde inte länge innan han lyckades omsätta sin tidgare efarenhet och sina nya idéer till verklighet. Med hjälp av en liten mekanisk verkstad utanför Jönköping, började han bygga maskiner för att starta upp tillverkning av glasögon. Det nystartade företaget fick namnet Plastoptik*.
Men det var inte bara på det yrkesmässiga planet som Lajos blev tvungen att använda all sin kreativitet och drivkraft. Det väckte stort uppseende när han lät sin advokat fara till Ungern för att där gifta sig med Lajos fästmö. Livia kom till Sverigen och blev så småningom - som planerat - fru Lázár.
Företaget startade i liten skala. Efter hårt arbete utvecklades tillverkningen sedan vidare under 1950-talet och Skagabågarna började säljas även utanför Sveriges gränser. Det var en tuff tillvaro med många motgångar. Vid flera tillfällen uppstod bränder i produktionen, den svåraste drabbade företaget i januari 1963, då både fabrikslokaler och maskiner skadades mycket svårt. 1966 blev Skaga uppköpt av en större koncern med syfte att utveckla företag och sälja dem vidare. Lajos Lázár fanns kvar i företaget ett antal år för att sedan, 72 år gammal, dra sig tillbaka efter ett långt och framgångsrikt yrkesliv.
* Plastoptik bytte senare namn till Skandinaviska Glasögonfabriken AB, som kortades ned till Skaga. 2003 valde man att fokusera på Skaga som varumärke, företagsnamnet ändrades då till Scandinavian Eyewear."
(Källa: http://www.scandinavianeyewear.se/web/historia.aspx)
Detta föremål ingår i en stor samling glasögon donerad till Nordiska museet av Stiftelsen Optikhistoriska museet år 2013.