Huvudliggaren (år 1892):
"74514 Skrifbordsprydnad. H 0,41. L 0,38. Kejsarstil. Af förgyld brons med pärlemor. På en å 4 lejontassar hvilande platta, hvars sidor äro ornerade i relief, höjer sig en uppsats i form af ett monument med pärlemorskifvor o reliefornament å sidorna, öfverst krönt af en å ett klippstycke fritt sittande örn, som i munnen håller ett band med ordet 'SACRVM'. Å framsidan af monumentet ett miniatyrporträtt af konung Carl Johan, bröstbild åt v., i svensk generalsuniform med serafimerband, kraschan o svärdsordens insignium. Nedanför portr. en halfrund bassin, å sidorna af midtpartiet 2 ljusstakar i form af skålar, med pipor i vasform, vid hvardera en naken, gående genie. Den t.h. lägger ett finger på munnen, den t.v. håller en fackla i handen. Inskrift: 'RAVRIO. Bronzier de a [felskrivning för sa] M. l'Empereur à paris'. Porträttet spräckt. Ink. ss. 74,428 [= å juvel. Chr. Hammers auktion i Köln. Juni 1892.] = 239 Mk. Bil. Hammer 863."
Enligt äldre katalogkort skall porträttet på Karl XIV Johan vara målat av "Törner efter Rote", men enligt uppgift 2001 från docent Magnus Olausson, Nationalmuseum, är det målat av Johan Gustaf Hofvensköld (Howenschiöld).
/Leif Wallin 2010-07-20
Text i utställningen Nordiskt ljus 2016-10-29:
"Skrivställ med Napoleons örn svävande över Karl XIV Johans porträtt, omgivet av två ljushållare. Brännförgylld brons och pärlemor. André Antoine Ravrio (1759-1814). Porträttet av Johan Gustaf Hofwenschiöld (1775-1840). 1810-1814."
/Maria Maxén