Huvudliggare:
"Tafla i olja af J. V. Vallander. Bröllopsdans i Österåker, Södermanland".
Kataloglapp:
"Genremåleri -folkliv. Tavla i olja av J. W. Wallander; på duk inom förgylld profilerad ram; föreställande Bröllopsdans i Österåker, Södermanland, 1858.
Tillstånd: Tavlan u.a., ramen stött.
GÖ 82"
Kataloglapp:
"Tillstånd: Ramen skavd, annars utan anmärkning.
PS/82".
Kataloglapp:
"Allmogeinteriör. Dansande kvinnor belysta av handbloss. Text på baksidan: '122. Josef Wilhelm Wallander (1821-1888) Svensk: Brollopsdans i Österåker, Södermanland (1858).' i förgylld profilerad träram.
GÖ 82"
Målningen utfördes 1858 som en av 24 målningar som skulle "--- samla de allt mer och mer försvinnande mest karaktäristiska egendomligheter och plägseder uti svenska folklivet, och på samma gång förevisa folkets nationella drägter, som äfven allt mer börja utträngas" (A. Bonnier). Målningarna, som utfördes på uppdrag av bokförläggaren Albert Bonnier, skulle vara underlag till färglitografier och användas till ett planschverk över svenska folkdräkter, "Svenska Folket, sådant det ännu lefver vid elfvom, på berg och i dalom".
Wallander målade motivet Bröllopsdans i Österåker även året innan, 1857. Den oljemålningen är signerad och betydligt större än Nordiska museets (H. 110,0 cm B.167,0) och ägs av Nationalmuseum i Stockholm. Om motivet skriver forskaren Anna-Stina Bergman Hals (se litt.ref.): "Bruden har bytt ut bröllopskläderna mot stora högtidsdräkten och nu lyftes hon i kungsstol av flickorna, som med ljus i händerna nyss dansat runt henne. Under dansen har hon givit kronan till en av flickorna. Bruden sjunger en visa, ' alla flickors skål', varefter den symboliska striden om bruden vidtar emellan flickorna och gummorna - allt efter gammal sed".
Maria Maxén/2005