beskrivning <itemDescription> |
-
Hyvel. Hyvelns främre del består av två 250 cm långa, parallellt gående träbalkar, med ett avstånd av 68 cm. Dessa kedjades fast vid en hästdragen timmerkälke, med hjälp av ett lås med järnpinne stucken genom plattjärnshål, på en tvärgående axel framtill på hyveln. Ungefär mitt på fordonet sitter hyvelbladen av plåt, vinkelställda mot träbalkarna och fästade vid en liggande, triangelformad ram med...
Visa hela
Hyvel. Hyvelns främre del består av två 250 cm långa, parallellt gående träbalkar, med ett avstånd av 68 cm. Dessa kedjades fast vid en hästdragen timmerkälke, med hjälp av ett lås med järnpinne stucken genom plattjärnshål, på en tvärgående axel framtill på hyveln. Ungefär mitt på fordonet sitter hyvelbladen av plåt, vinkelställda mot träbalkarna och fästade vid en liggande, triangelformad ram med basen bakåt. Denna ram ligger ovanpå balkarna. Plogbladen är förstärkta nedtill. Längst bak på vardera balk finns en gängad, 54 cm lång järnstång med vinklat handtag upptill. Dessa manövreras på följande sätt: Då man skruvar på ettdera reglaget höjer resp. sänker man balkarnas avstånd till medarna, som järnstängerna har sin nedre fästpunkt i. Detta för att anpassa hyvlandet till vägdoseringen. Medarna löper parallellt med och under balkarna. De sticker dock ut 50 cm bakåt. Medarnas främre del slutar strax bakom plogbladen. Medarna är järnskodda. En järnkonstruktion av långa vinkeljärn sitter ungefär mitt på hyveln, för att ge stadga åt fordonet: två fästpunkter mot medarna, löper fritt genom öglor på balkarnas insida, når 10 cm över hyvelbladen.
Stäng
|