beskrivning <itemDescription> |
-
Spårhyvel. Hyvelns främre del består av två 270 cm långa parallellt gående träbalkar, med ett avstånd av 60 cm. Dessa utgör skaklarna som kedjades fast på en hästdragen timmerkälke. Den nedre, bakre delen har 130 cm långa, raka, järnskodda trämedar. Framtill på medarnas översidor sitter ställbara järnplattor vars främre kant skall löpa mot vägen. Härifrån utgår en v-formad plog som placerats mella...
Visa hela
Spårhyvel. Hyvelns främre del består av två 270 cm långa parallellt gående träbalkar, med ett avstånd av 60 cm. Dessa utgör skaklarna som kedjades fast på en hästdragen timmerkälke. Den nedre, bakre delen har 130 cm långa, raka, järnskodda trämedar. Framtill på medarnas översidor sitter ställbara järnplattor vars främre kant skall löpa mot vägen. Härifrån utgår en v-formad plog som placerats mellan skaklarna. Den är ställbar med hjälp av ett plattjärn med hål i. Detta står upp och löper genom ett plattjärnsförstärkt hål i en tvärgående träaxel mellan skaklarna. En 16 cm lång järnpinne med ögla sitter med en 30 cm lång kedja fast i tväraxeln. Denna pinne sätts i ett av hålen på plattjärnet för att få rätt höjd på plogbladen. I bakändan på skaklarna finns två upphängda vevar med gängor ner i skaklarna och förbindelse med medarna, för att variera spårhöjden i förhållande till vägdoseringen. Bakpå medarna vilar en trekantig träkonstruktion vars sidor är en förlängning av plogbladen. "Vingarna" har längsmed nederkanten på utsidan, slipade vinkeljärn som skjutet ut 5 cm. Längst bak på medarna finns en tvärgående bräda att stå på då man reglerar plogstycket medelst vevarna.
Stäng
|