Troligen är det taget från luftskeppet Bodensee då detta 1918 flög från Berlin till Stockholm. Ångkvarnen och Riskvarnen träder tydligt fram i mitten.Zeppelinare var luftskepp konstruerade av greven Ferdinand von Zeppelin. Efter första världskriget sattes nybyggda luftskepp in på reguljära flyglinjer. Det i Sverige bildade bolaget Svensk Lufttrafik AB fick kontakt med det tyska bolaget Delag, världens första flygbolag som använde sig av zeppelinare i linjetrafik. Luftskeppet Bodensee, det första som byggdes efter första världskriget, stod färdigt i slutat av augusti 1919 och sattes in på en provflygning mellan Berlin och Stockholm den 8 oktober samma år. Flygningen var den första internationella zeppelinarflygningen efter första världskriget. Skeppet, med bl.a. Axel Wenner-Gren som passagerare, lämnade Berlin kl 5 på morgonen och passerade Kalmar kl 9.45. Överfarten var annonserad och tusentals människor samlades för att se det mäktiga luftskeppet Bodensee som tog ett extra varv över staden på låg höjd varefter det fortsatte mot Stockholm dit man anlände ca 12.30. Efter mellanlandning på Ladugårdsgärdet återvände Bodensee med bl.a. Döderhultarn, Axel Petersson, mot Berlin kl 14 i hårt väder och på återfärden passerade luftskeppet åter över Kalmar på låg höjd och anlände kl 22.45 till Berlin. döderhultarn lär ha kommenterat resan med "det var likasom en ekivok känsla".
Tack till Moriz Fingerhut!