Jämtlands första eldrivna bil i början av 1950-talet. Bilen inköptes i mitten av 1920-talet av Elverket i Östersund. Den hade tidigare använts vid stenbrottet i Vålbacken, Marieby.
Under krigsåren blev den omgjord från vanlig bensindriven lastbil till elbil.
Den hade batteridriven kedjedrift. Batterierna var placerade i den stora lådan på flaket. De laddades upp nattetid.
Bilen användes av Elveket för att frakta jord och grus, och att köra ut material till olika arbetsplatser från förrådet, som t.ex. kabeltrummor och transformatorer.
Bilen kördes bl.a. av Kalle Höglund, chaufför och maskinist, och av Johan Emanuel Sten.
Bilen gick inte så fort, så den kallades för "Jumbo". Men hade även ett annat smeknamn, som var "Humlan", för den gick så tyst, och bara brummade.
Elverksarbetarna åkte ibland med på bilens flak. Men när det var kyligare väder, och vägsträckan inte var så lång, sprang de ofta bredvid bilen för att hålla värmen.
Däcken var slanglösa. Det var hårt gummi rakt igenom, och som synes på bilden var dom mycket blankslitna.
Bilen togs ur bruk efter krigsslutet, och stod sedan på Elverkets gård, Kyrkgatan 16, intill lasarettet.
Bilen var en kär och omtyckt lekplats för barnen som bodde på lasarettet, Kyrkgatan 14, och på Elverkets gård.
Inte långt efter att denna bild togs, fraktades bilen bort, och troligtvis skrotades.
Barnen på bilden fr.v: Ann Rentzhog, Kristina Lindkvist, Elsy Svensson och uppgiftslämnarens syster, Gudrun Mickelsson.
Uppgifter: Ingrid Johnson, Östersund, 2009.