Motiv <itemDescription> |
-
Bohuslänska Kusten i konkurs - skärgårdstrafikens svanesång. Den 15 mars 1950 omtalade Bohusläningen, att Ångbåts AB Bohuslänska Kusten förstatts i konkurs sedan det visat sig omöjligt att sälja bolag...
Visa hela
Bohuslänska Kusten i konkurs - skärgårdstrafikens svanesång. Den 15 mars 1950 omtalade Bohusläningen, att Ångbåts AB Bohuslänska Kusten förstatts i konkurs sedan det visat sig omöjligt att sälja bolagets koleldade båtar i Sverige eller utlandet. Ansökan innebar att det snart hundraåriga företagets verksamhet skulle upphöra. Skeppsredare Gustaf Thordén hade vid denna tid börjat sin kometliknande bana. Han och kretsarna kring honom intresserade sig för åtskilligt som förekom i Bohuslän och givetvis framför allt om det var fråga om shipping. Den 20 maj 1950 berättades att sjötrafiken längs kusten skulle upptagas av ett nytt rederi med namnet Nya Ångbåts AB Bohuslänska Kusten och med sjökapten Knud Nordendorph som chef, tidigare befälhavare i fartyg tillhörande Gustaf Thordén. Den 16 juni skulle det konkursdrabbade företagets båtar säljas på auktion i Göteborg, och det var det nybildade bolagets avsikt att därvid söka förvärva ångarna Olso och Göteborg. Man lyckades även ifråga om Oslo, som inköptes för 34.500 kronor, men kunde tydligen inte hänga med i budgivningen beträffande Göteborg. Detta fartyg inropades nämligen av Svenska Brazil-La Plata-linjen för 54.500 kronor. Tillsvidare löstes emellertid problemen så, att Nya Ångbåts AB Bohuslänska Kusten hyrde Göteborg av dess nya ägare. Det nya bolagets ledning utmärkte sig redan i starten för en djärvhet som gränsade till fräckhet. Långt innan man disponerade de två fartygen hade man låtit trycka fullständiga turlistor för deras verksamhet under sommaren. Söndagen den 18 juni gjorde Göteborg premiärturen från Göteborg till Oslo, på vägen anlöpande en rad bohuslänska samhällen, och två dagar senare var det Oslos tur att begå premiären. De mindre båtarna såldes på auktion i Uddevalla i maj 1950. Det blev rena realisationen, och de sex båtarna inbringade inte mer än 40.000 kronor. Bäst betalades de minsta, nämligen Gustafsberg och Sunningen som såldes för sammanlagt 13.500 kronor till Uddevalla Trafik AB. Robert Thorburn och Bohus gick till upphuggning och Valborg ombyggdes till pråm. Borgila däremot fortsatte seglationen och sattes under namnet Öreborg in i öresundstrafiken. Källa: "100 år med Bohusläningen 1978-1978 sid. 214".
Stäng
|