Målningen ingår i deposition från Uddevalla kommun
UM76.14.001 - UM76.14.106
Konstnären Ole Valdemar Thisenius Kruse föddes i Haderslev, Sönderjylland i Danmark. Gift 1921 med Agnes Sophie von Schlotfeldt (1879 - 1975), född i Neumünster, Schlesvig-Holstein, Tyskland.
År 1896 kom Kruse till Stockholm och stannade där under några år. 1901 flyttade han till Göteborg där han var verksam fram till år 1925.
Ole Kruse var djupt religiös. Efter 1912 målade han så gott som bara altartavlor. 1925 flyttade han från Göteborg och bosatte sig på Bokenäset utanför Uddevalla. Där bodde han tillsammans med sin hustru Agnes fram till sin död, i en stuga byggd av honom själv .
För arkivmaterial om konstnären och hans hustru, se Enskilda arkiv, Arkivnummer 135. Ytterligare gallrat, oförtecknat arkivmaterial tillkommer ur gåva 2008.
Se Bilagepärmen UM76.14.1 för porträtt av Ole Kruse målat 1902 av Ivar Arosenius ur artikel om Ivar Arosenius ur Antik & Auktion nr 7/8 2005.
Litteratur:
Svenskt konstnärslexikon, Allhems förl. I Arosenius, Ole Kruse, Gerhard Henning, Minnesbilder nedtecknade av Sven Sandström sid. 129- 164, Rundqvists boktryckeri, Göteborg 1956.
Bohuslän, Konst, Årsbok 1996, Konsten på Bohusläns museum, Mimi Håkanson, sid. 53-57.
Katalog: Frank Heyman, Göteborgs konstmuseum 1951. Frank Heyman var en i kretsen vid 1900-talets början; bodde då på Södra Långö utanför Strömstad.
Ur www.delectus.se, Västsvensk konst, Internet 2007:
"Ole Kruse föddes 1868 I Haderslev på sydligaste delen av Jylland, på den tiden tillhörigt Tyskland. Fadern var målarmästare. Ole Kruse gick i lära hos fadern, som också bibringade honom grunderna i teckning. Senare studerade han teckning en kort period hos en lokal konstnär. Hemmet var religiöst, vilket kom att påverka Ole Kruses liv mycket starkt.
Efter några år i lära hos fadern så var han färdig gesäll och vandringen runt Europa började. Han flyttade från land till land i norra och mellersta Europa. Märkligt nog kände han ingen åstundan efter de latinska länderna. På varje ställe tog han anställning hos någon målarmästare, samtidigt som han på fritiden intresserat besökte traktens muséer och tecknade i omgivningarna. Då och då fick han ett dekorationsuppdrag.
På denna vandring genom Europa kom han slutligen till Göteborg. Där träffade han göteborgaren Ivar Arosenius och stockholmaren Gerhard Henning. Båda hade genomgått Konstnärsförbundets skola i Stockholm. I Göteborg blev de antagna på Valand, säkert mest för att få gratis lokal för måleriet!
Trion blev Göteborgs första konstnärskotteri. Sinsemellan var de mycket olika, men de trivdes ihop. Arosenius var den våldsamme radikalen som älskade att chocka borgarna, Ole Kruse, med ett utseende påminnande om en gammaltestamentlig profet, uppträdde ofta också som en sådan! Han kunde mycket väl ställa sig upp på ett kafé och hålla en säregen predikan! Sådant chockade den tidens göteborgare. Många var de unga radikala (eller sken-radikala!) som flockades runt trion, när de samlades i restaurangen på Grand Hotel Haglund. Där träffades de nämligen, då någon av dem lyckats sälja en tavla, eller någon i den tidens konstsocietet bjöd!
Ole Kruse målande tog fart. Nästan genomgående handlar det om tavlor med religiösa, fantasifulla motiv. Ole Kruses religion var hans egen, han behövde inte följa kyrkans dogmer. Men han har också gjort en del landskapsskildringar, liksom porträtt. Förebilder behövde han inte, han var redan präglad av medeltidens måleri.
Ivar Arosenius gifte sig och gruppen splittrades. Ole stannade i Göteborg och fick snart mecenater. Troligen fascinerades man av denne märklige man. Bland annat så startade Ole Kruse tillsammans med en skeppsredare ett brödrasällskap i Örgryte, Göteborg. De gav ut ett par mycket märkliga böcker.
I slutet av 20-talet så gifte han sig. Paret köpte en liten gård på Bokenäset i Bohuslän. Relativt snart så isolerade sig Ole Kruse där. Men overksam blev han inte. Han fortsatte måla och började dessutom skriva böcker. Han gav ut tre stycken: I dalen ved Bjerget det blaa (1915), Malerens Bog (1929) och postumt (1952) Ole Kruses Fuga. Alla skrivna och illustrerade av honom själv. Märkliga böcker! Trots den omskrivna isoleringen så hade han ändå hjälp med åtminstone den sista boken. Valandseleven Martin Poser hjälpte honom.
Ole Kruses konst var fokuserad på religiösa motiv. Hans dröm var att få måla en altartavla. Det såg länge ut som om han inte skulle få uppleva detta, men innan han dog så förverkligades drömmen. Han hann få uppleva att en kyrka accepterade hans förslag.
Efter hans död har hans skisser och förslag utförda på kartonger givit honom en plats i den kyrkliga konsthistorien. Man finner idag hans verk i Masthuggskyrkan (Göteborg), kyrkan i Tierp och i en kyrka i Vänersborg.
1948 gick denne märklige man ur tiden."
Ur Nordisk familjebok/Uggleupplagan 36 Supplement (1924):
Kruse, Ole Valdemar Thisenius, målare, f. 13 maj 1868
i Haderslev, Danmark, son till en yrkesmålare, fick
sin första undervisning af honom, vandrade därefter
som "malersvend" i flera länder, är sedan 1901 bosatt
i Göteborg och är svensk medborgare. K. studerade
efter egen smak natur, blommor och gamla mästares
taflor. Ej minst påverkad af Fra Angelico och Diirer,
sökte han en dekorativ stil utanför naturalismen. Från
hans första tid finnas poetiska landskap, Hemmet,
Skogen ler, Allvar, och från Stockholmstrakten Seglora
kyrka (med apostlarna från templets väggar placerade
utanför detsamma som förgrundsfigurer, 1902). Med en
mindre vanlig järnvikt mellan fantasi och uttryck diktar
han brokiga bilder, som i blid känsla, ren konstnärsvilja
och med största detaljkärlek och kärlek till
det hängifna arbetet närma sig de primitive
1400-tals-italienarna. Bland hans verk äro Lifvets
träd, stiliserad fantasi (akvarell 1909, utförd i
stort 1912, tillhör liksom flera af hans målningar
Werner Lundquists samling i Göteborgs museum),
vidare Noaks ark (skiss till väggmålning 1905),
Maria i rosengård (stor oljemålning, 1906-23),
Den gyllene staden, det nya Jerusalem (triptyk,
1914-23) och Öra pro nobis (triptyk, utställd
1921), dessutom flera porträtt i akvarell (S j älf
porträtt 1902, W. Lundquist 1907, båda i Göteborgs
museum), Af vänskap (I. Arosenius, B. Palme och
G. Henning) och i olja (ett par sign. 1917-23). Han
har utfört kalkmålningar i privathus i Göteborg och
präntat samt illustrerat en bok, Ole Kruses sang
(1913). I faksimile utgafs 7 dalen og bjcerget det
blåa (1915). Separatutställningar af hans arbeten
ha hållits i Köpenhamn, Stockholm (1913 och 1921)
och Göteborg. Se A. Romdahl i "Ord och bild" 1913.
G-g N.
Minnesutställning i Lödöse museum april - maj 1988 arrangerad av konstnären Martin Poser, Lödöse, under många år en av Ole Kruses närmaste vänner.
70 nummer visades under rubrikerna:
Ungdoms- och vandringsår
Dekorationsmålaren
Brödrakretsen - Göteborgsåren
Förkunnelse och symboler
Texterna
Höst