Oktant i trekantigt schatull av mahogny med sinkade fogar. Oktant med ram av ebenholts, mätskala av elfenben. På oktantens trädel inristade initialerna HL [?]
Schatull med lock med upphöjning för instrumentet som stängs med två haspar och innanförliggande mässingslås, nyckelhål där nyckehålsskylt och nyckel saknas. Lådan är illa medfaren med sprickor och materialbortfall, ett trasigt gångjärn. Locket undertill lagat med påspikade tunna mässingsbleck.
På lockets insida fastklistrad pappersetikett med tryckt text i olika stilsorter:
W. B. HARRISON
Ship Chandler Provision Merchant
6 & 7, DOCK- STREET, HULL.
BAROMETERS
SEXTANTS
QUADRANTS
COMPASSES
SPY GLASSES
LOG GLASSES
SHIPSâ FLAGS
TAR
PITCH
ROSIN
TURPENTINE
SCRAPERS
BALLAST SHOVELS
DECK LIGHTS
BRUSCHES
NAILS
MOPS
OAKUM &c.
BEEF in CASKS
PORK Do.
BUTTER
ALE
PORTER
SHIPSâ BEER
SIGNAL LANTHORNS, FOG BELLS AND FOG HORNS
CHARTS FOR ALL PARTS OF THE WORLD.
TEA, COFFE, SUGAR, SYRUP & C
På lockets insida antecknat med blyerts "Gerda".
Följande uppgifter om
W. B. HARRISON Ship Chandler Provision Merchant
Hilmer Ferdinand Edman, Flatön var kompassmakare, hemmansägare och sjökapten.
Det finns tre generationer kompassmakare på Flatön:
1. Hans Johan Edman, Fiskebäckskil.
2. Dennes son, Hilmer Ferdinand Edman, Flatön (1848 - 1938).
3. Dennes son, Folke Edman, Ängön (1909 - 1993)
Till gåvan hör också en kompass.
Briggen Gerda byggdes 1868 på Olof August Bodins varv i Gävle. Hon såldes
året därpå till ett rederi i Mollösund. Fartyget hade en besättning på nio
man, alla från Orust utom en som var från Tjörn. Den första skepparen hette Johan
Thorbjörnsson. Under 60 år gick Gerda i fraktfart med stångjärn, trä, lera, kalk och kol till
hamnar i Sverige, Medelhavet och England. Fartyget bytte ägare flera
gånger, bl. a. med Hilmer Ferdinand Edman från Flatön som ägare. Gerda blev till slut den äldsta briggen i Europas handelsflotta. Briggen såldes till Gävle stad 1930 av sin siste ägare där hon blev liggande som museifartyg. Hon sjönk så småningom vid kaj och eldades
upp 1959. Sommaren 2000 sjösattes Nya Briggen Gerda från Gerdavarvet efter ett
flerårigt bygge i ideella Föreningen Gerdas regi. Föreningen ville ta vara på kunskap som håller på att försvinna genom utbildning av nya besättningsmän som kan segla och framföra ett råtacklat segelfartyg. Stiftelsen gick dock i konkurs och Gerda köptes av ett finskt företag, Fregatti Oy. I april 2010 avseglade Gerda mot Finland.
Briggen Gerda är med i modellen "Panorama över Fiskebäckskils hamn på 1880-talet", av John Emil Olsson som nummer 19 med text: Brigg Gerda, befälhavare F. Edman, Flatön, se
UM005807.