Modellen och montern är byggda av Gösta Johansson, plåtslagare på Uddevallavarvet under många år.
Modellen byggdes hemma på köksbordet under lediga stunder kvällar och helger. Materialet utgjordes av av allt möjligt som kom till användning. Skrovet är gjort i trä i ett enda stycke. Det är mycket som är fastsatt genom lödning.
Givaren tror att detta fartyg intresserade hans far eftersom "det var varvets enda tanker och dessutom den största tanker som dittills hade byggts i Sverige. Den slog Arendalsvarvets största tanker med några tusen ton."
Gösta Johansson gjorde ytterligare tre modellbåtar, varav tre förvarades i hemmet; Cutty Sark och Unites States of America.
Givaren ärvde modellen efter sin far och har haft den på en hylla i vardagsrummet.
Josefina Thordén var på sin tid världens modernaste och snabbaste tankfartyg på 32 230 dödviktston.
Fartyget var det dittills största bygget i Sverige och troligen den första eller möjligen andra turbintankern byggd för svensk räkning. (Uppgift hämtad från diskussionsforum Landgången, diskussionsforum för sjöfart, Internet 2004.
T/T Josefina Thordén byggdes på Uddevallavarvet och sjösattes 1954.
Reg: 9520, DW: 32.230 ton, BR: 20.144 ton, L: 203,5 x B; 25,7 x H: 14,2 m.
T/T betyder turbintanker, d.v.s att motorn drevs av ångturbin och inte diesel, kallas "Turbinare".
Såld 1959 till Grand Palmsa tankers, USA, T/T Cities Service Traveller, (Liberiaflaggad), såld 1962 till Grand Bassa Tankers, Liberia, T/T Harmony,
såld 1969 till Cosmopolitan Takers, Liberia, T/T Nelson Conway,
såld 1971 till Efplia Cia Nac, Liberia, T/T Efplia.
Upphuggen 1977 i Valencia.
T/T Josefina Thordén var rederiets andra fartyg med detta namn. Föregångaren hette M/T Josefina Thordén och byggdes 1932 på Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg.
1941 prejades fartyget utanför Färöarna av Brittiska vaktfartyget Northerns Chief och beordrades in till Torshavn för kontroll. men utsattes för Tyskt flyganfall och antändes. 15 besättningsmän omkom. Fartyget sjönk inte utan kunde bogseras in till Torshavn i delvis utbränt skick.
Fartyget beslagtogs av Brittiska myndigheter 1941 och bogserades till Newcastle för iståndsättning.
1943 minsprängdes fartyget nära Sunk Head Bouy, Themsen. Man lyckades sätta haveristen på land, men hon bröts itu. Förskeppet bärgades och fördes in till Tilbury Docks, medan aktern höggs upp på plats.
Uppgifter hämtade från hemsidan Fakta om fartyg;
http://www.faktaomfartyg.se/josefina_thorden_1955.htm