Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1973 |
Plats <presPlaceLabel> |
Sverige, Västergötland, Västra Götaland, Göteborg, Göteborg, Göteborgs och Bohus län |
Titel <itemTitle> |
OPTIMISTJOLLE |
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Båten visas permanent i Båthallen, Bohusläns museum. Båten är byggd i 12 och 6 mm mahognyplywood i skrov, botttenstock, förstäv, akterspegel, centerbord och roderkult. Sargen och kanten runt centerbordslådan är i mahogny. Skrovet är ut- och invändigt lackat med International härdlack 707. Inför leveransen till Bohusläns museum är båtens yttersta skikt vattenslipat och lackat med "Robul". För- oc...
Visa hela
Båten visas permanent i Båthallen, Bohusläns museum. Båten är byggd i 12 och 6 mm mahognyplywood i skrov, botttenstock, förstäv, akterspegel, centerbord och roderkult. Sargen och kanten runt centerbordslådan är i mahogny. Skrovet är ut- och invändigt lackat med International härdlack 707. Inför leveransen till Bohusläns museum är båtens yttersta skikt vattenslipat och lackat med "Robul". För- och akterspegel är svartlackade. Båtens registrering är inskuren i bottenstocken strax för om centerbordslådan; "S 8875" och på en metallplatta strax intill står ingraverat "OPTIMIST SERIAL NO. 405 IYRU". IYRU är en internationell inregistrering, inklassning av just denna båt. Till båten hör rigg, tre segel, roder, centerbord, paddel och öskar - se UM027023 - UM027030 samt UM027477. Jollen har en toft i fören med ett aluminiumklätt masthål. På durken inunder en mastfot i aluminium. Jollen har tre flytelement fästade med svarta nylonband mot skotten. Två är i vit plast, märkta "Go racing flyttank 99 x 28 cm. 40 kg flytkraft fullt uppblåst. AB Herman Godthardty Box 505, 232 00 Arlöv. Godthardt flyttank Art. G. 5693-4" samt en bruksanvisning i flertalet punkter, fästade på babordssidan respektive akterut samt på styrbordssidan en omärkt flyttank i äldre plastmaterial, sannolikt original, format ca 99 x 29 cm. Dessa flytelement ersatte äldre element. Akterut sitter svarta klängband i nylon, fastsatta med rostfria knäppen mot durken och akterspegeln i ett "v" i båtens längdriktning. Rorsman sticker in fötterna under klängbanden vid hård bidevindsegling då man "burkar", d v s klänger utefter relingen såsom motvikt. En röd fånglina, förtamp, sitter fästad i fören. Sargen har en skada i faneret i fören och en liten skada på på babordssidans sarg i aktre hörnet. Båten är i övrigt i mycket välvårdat skick. Under akterspegelns lackerade yta skymtar runda märken där utmärkelser från olika tävlingsseglingar suttit. Till gåvan hör också Mätbrev/certifikat från Svenska Optimistjolleförbundet och Mätformulär för Internationell Optimistjolle.
Stäng
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Båten är byggd av Bengt Ling (1930 - 2016). Bengt Ling var båtbyggare och inredningsarkitekt på Eriksbergs varv i Göteborg. Han har byggt ca 75 optimistjollar och är också känd för sina lättvindsbåtar...
Visa hela
Båten är byggd av Bengt Ling (1930 - 2016). Bengt Ling var båtbyggare och inredningsarkitekt på Eriksbergs varv i Göteborg. Han har byggt ca 75 optimistjollar och är också känd för sina lättvindsbåtar. Ling har lagt ned ca 150 timmar på bygget av båten. Den rundade avbärarlisten i fören är ett typiskt "Ling-drag". Detta är en av tre optimistjollar som samtidigt beställdes och levererades till samma familj. Familjen hade tre söner och de fick varsin. Jollarna kostade mellan 600 - 900 kronor färdigbyggda. Optimist 8875 har haft fem ägare: 1) Våren 1974 - Jan Magnusson, Mölnlycke, 2) 17/6 1976 - Jan Fredriksson, Lysekil, 3) 25/4 1977 - Anders Lyrheden, Lysekil, 4) 4/5 1981 Fredrik Strauss, Lysekil, 5) 1985 - Bo Starmark. Typen ritades 1948. Optimistjollen togs i bruk i samarbete med Långedrags Segelsällskap i början av 1960-talet och blev en segeljolle av entypsklass. Optimistjollen användes ofta för segelutbildning och kappsegling för ungdomar upp till 15-16 år. Svenska Optimistjolleförbuindet bildades och jollen blev inter- nationellt erkänd i mitten av 1960-talet. Göteborg med omnejd fick tidigt många optimistseglare och klubbar. Marstrand blev ett centrum på västkusten och Lysekil hade redan i slutet av 1960-talet två optimistklubbar. Många av de tidiga optimisterna var hemmabyggen av byggsater, billiga i inköp, senare kom en mer professionell inriktning in i bilden. Plastoptimisten kom sent på 1980-talet i tillverkning. Sporten som ungdomssport hade stor utbredning. För måttsangivelser för båttypen, se Sammanställningsritning för International Optimist, Bohusläns museum Arkivnummer liksom Mätbrev certifikat, Mätformulär, intervjuver och foton. Litt: Fredriksen, C. "Optimist - från apelsinlådor i Florida till ungdomsseglingar i Optimistregattor" ur BOHUSLÄN ÅRSBOK 2000, s. 107 - 119.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Produktion 1973-01-01 i Göteborg Göteborgs och Bohus län, Göteborg, Västergötland, Västra Götaland, Sverige av Ling, Bengt.
-
Användning 1973-01-01 - 1987-01-01 i Lysekil Göteborgs och Bohus län, Lysekil, Bohuslän, Västra Götaland, Sverige av Starmark, Bo.
-
Accession 2000-06-21 av Starmark, Bo.
|
Material<itemMaterial> |
- Mahogny
- MAHOGNYPLYWOOD
|
Teknik <itemTechnique> |
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Båtar
-
Fritidsbåt
-
Originalbåt
-
Trpt och kommunikation
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Bredd: 1145.0 mm.
-
Längd: 2315.0 mm.
|
sakord<itemName> |
- Båt
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
4 (OU 4)
-
Båtar och fartyg (OU 501)
|
Samling <collection> |
-
S14UM Kulturhistoriska samlingen
|
preciserat sakord <itemSpecification> |
|
preciserat sakord <itemSpecification> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Bohusläns museum |
Källa <url>
|
|