Ett av Ångbåtsaktiebolaget Avenas fartyg. Har funnits på Bohusläns museum sedan ca 1984.
Ursprung okänt.
Artikel publicerad i Länspumpen Medlemsblad för Västra Avdelningen av KLUBB MARITIM - Förening för Fartygshistorisk Forskning Nummer 1, 1976. Red. Donald MacFie.
REDERI AB AVENA av Agnes Thorburn
För en del år sedan fann jag en del papper rörande Rederi AB Avena och då jag alltid hört om detta bolag, har jag här sökt ställa ihop en del fakta om dess båtar i hopp att det skall intressera fler än mig.
William Thorburns Söner med Wm F och R M Thorburn i ledningen hade en lång tid haft i tankarna att skaffa en båt för huvudsakligen trafik mellan Sverige och England och med gods av havre framför allt. R W Thorburn inköpte 2 april 1874 ångaren AVENA, förut GLEN ISLA, av John Palmer Brikell, Liverpool. Med anledning härav inbjöds intresserade i oktober 1874 att bilda ett aktiebolag för övertagande av ångaren AVENA. Den 29 december 1874 beslöts bolaget, som antagit benämningen REDERIAKTIEBOLAGET AVENA bildas. Aktiekapitalet skulle utgöras av lägst 400.000 kronor, högst 1 milj kronor, fördelat på aktier lydande på 400 kr. Ansökan om bildande av bolag inlämnades 30 oktober 1874 undertecknat av Wm Thorburns Söner, John Peterson och P E Bergius. Aktietecknarna voro 29 svenska och 3 engelska vid starten och buro idel gamla uddevallanamn såsom Thorburn, Macfie, Jacobi, Natt och Dag, Signeul, J Peterson, Bergius, Lundström, Åhlström, Bley, Collander, Jobson och dessutom i London Tegner, Price & Co, mäklare, de la Contamine and Johnston och Sir Johnson, handelsfirmor. Bolaget sköttes från Thorburns kontor och böckerna fördes till en början av Charles Sahlberg, som arbetade i firman till 1888. Aktiekapitalet sänktes 1900 till 300.000 kr. Styrelsen, som bestod av 3 personer med 2 suppleanter, ändrades under årens lopp. Förutom Thorburn-namnen William, Robert, Charles och Henry finna vi 189 3 Conrad Posse och uddevallanamnen Collander, R W Bley och Adolf Ponhus Zachau. C Posse var direktör från 1893 till 1900, då C D Thorburn tog vid.
Bolaget bestod 1874-1913, då s/s AVENA såldes. De båtar som ägts voro: s/s AVENA 1874-1913, 484 reg-ton s/s SITONA 1885-1897, 724 reg-ton s/s ANNONA 1890-1897, 324 reg-ton s/s POLLUX 1901-1912, 734 reg-ton Båtarna sköttes efter instruktioner av kaptenerna, vilka förutom sin lön hade provision på intjänade frakter, s k kapplake, vilket många år vida översteg lönen.
Bolaget hade ett väl utbyggt system av mäklare i London, Göteborg, Leith-Granton, Königsberg, Köpenhamn, Kristiania, Kronstadt, St Petersburg, le Havre och Arkangelsk. Kommunikationen skedde mycket per telegram enligt ett uppgjort Code-system. Exempel: "Sabadilla" - AVENA går idag med last av havre. "Racer" - POLLUX går idag med last av havre, papper, järn, tändstickor och sten.
Båtarna voro helförsäkrade i Sveriges Ångfartygs Assuransförening, vilket betydde höga premier, men så hade man också många haverier under årens lopp. Även en så pass modern sak som gruppförsäkring för kapten, styrmän och besättning förekom senare. Under bolagets 39-åriga tillvaro gick ekonomin i allmänhet bra med en medelränta av 6 procent. I regel skedde avskrivning av båtarna varje år. Somliga år hade bolaget dock för stora utgifter för reparationer och konjunkturerna voro dåliga, så att ingen avskrivning kunde ske. AVENA, inköpspris 300000 kr, nedskriven till 75.000 kr, såld för 125.000 kr. POLLUX, inköpspris 150.000 kr, nedskriven till 115.000 kr. Sjönk 1912. 13 . SITONA, inköpspris 275.000 kr, nedskriven till 132.000 kr. Såld för 115.000 kr. ANNONA, inköpspris 140.000 kr, nedskriven till 100.000 kr. Sjönk 1897. Skador på båtarna på grund av storm, is, eldsvådor, grundkänning, kollision med bryggor och bojar, kollision med båtar voro under årens lopp många. För AVENAs del belöpte sig kostnaderna under 10- årsperioden 1903-1912 till cirka 35.000 kr, varav assuransbolaget betalade merparten för de 18 olyckorna. POLLUX: 1902-1912, 37.000 kr, där 18.000 utgjorde skadestånd till BESSFIELD för kollision, där POLLUX felat. Ett 30-tal olyckor.
ANNONA hade under sina 7 år mycket få olyckor. SITONA, 1886-1897, ca 7 olyckor. En viss inkomst hade båtarna av att bärga haverister. Men i pappren finns antecknat att vi hade klen tur i denna väg. AVENA bärgade i september 1887 briggen JOSEFINA av Mollösund och POLLUX i oktober 1904 s/s EDTTH av Helsingborg. Kolpriser och löner steg alltmer och därtill kom konkurrens med bolag i Göteborg. När POLLUX sjunkit 1912 beslöt därför bolagsledningen att sälja s/s AVENA till Thule-bolaget i Göteborg för 125000 kr och med ett 10-årigt kontrakt om trafik på Uddevalla. Bolaget rädde i likvidation och upphörde 1913. S/s AVENA (se bilden ovan) hette tidigare GLEN ISLA och köptes 1874 15. i England för 300.000 kr. Hon var byggd i Sunderland 1873 och var en skonare av järn med måtten längd 60 m, bredd 8,5 m, hade en 95 hästkrafters maskin och lastade 484 reg-ton. I april 18 7 4 hämtades hon av kapten W R Svanberg i England. Kapten Miltopaeus övertog båten 187 5 och sedan kom kapten Antonius Leonander Tegner 1877-1904, då han slutade för att bli sjömanshusombudsman i Uddevalla. Siste kaptenen var J T Wetterström.
Under tiden 1875-1885 var AVENA bolagets enda båt. Hon gick huvudsakligen mellan Uddevalla och London med last av "havre mm laster", vilket betydde papper, tändstickor och trä. Tanken var att få till stånd en regelbunden route Uddevalla-London, men 1875-85 förekom även resor till bl a Arkangelsk, Cronstadt, Riga, Rouen, Calais, Stockholm, le Havre och Antwerpen. Då flera båtar tillkom 1885 och 1890 blev AVENAS resor till London mera regelbundna med i regel en resa var 14 dag.I allmänhet tog resan dit två dagar och mellan 10 och 20 timmar och lasttiden 4 dagar. AVENA gick med full last från Sverige men returlasten var ej alltid lätt att få. Det blev ofta kol, som var en smutsig vara och tog tid att lasta och lossa, varför det ofta var mer ekonomiskt att gå hem i ballast. Kolen hämtades ofta i Sunderland, Hull, Newcastle eller Hartlepool. Tidvis fanns i lasten till England lingon, sill, sten och boskap. Även finns i båtens liggare en spalt för passagerare, vilka dock aldrig var många och mest förekom på somrarna. I de ej fullständiga listorna ang AVENAs resor finns även turer till Medelhavet - Valencia, Garrneka, Almeria. Lasten av havre minskade under åren och man var angelägen att få annan regelbunden last. 1884 utgjorde havre 1/3 av lasten.
S/s SITONA byggdes för bolaget 1884-85 hos Wigham Richardson & Co i Newcastle on Tyne. Enligt registreringen i Lloyd's listor är hon en propellerdriven skonert av järn med en längd av 63 meter och en bredd av 8 meter och djup 4,5 meter. Lastförmågan var 724 netto regton och hon hade en maskin på 140 H P . Priset var 14.000 pund - ung. 270.000 kr. Kapten Otto Hellberg förde så gott som alltid SITONA. Hon sattes genast 1885 in på routen Uddevalla-London med last av havre och styckegods och hade i returlast från England mest kol från Englands ostkust. Laster från Sverige utgjordes ibland av p r o p s , då ofta från hamnar vid Bottenhavet med kol i returlast. Resorna utsträcktes ibland till kontinenten och Medelhavet, då med kol i lasten dit och apelsiner tillbaka. Efter 1892 gick SITONA mera sällan till Uddevalla utan i stället till Fredrikstad, Moss och Göteborg och mellan Sverige, Danmark och Kontinenten. Att den ej gick så ofta på Uddevalla-London-routen kan ha berott på att den ej gick så fort som AVENA och alltså ej kunde fullborda en resa på 14 dagar. 16 .
SITONA hade endast en större olycka -1886- då hon i tjocka grundstötte nära Marstrand, Det finns en intressant telegramväxling från denna olycka. Sedan ANNONA anskaffats 1890, beslöts 1897 att sälja SITONA, då hon ej fullt motsvarade de krav man ställde på henne. Hon såldes till Firma K Andersson & Co i Fredrikstad för 115.000 kr den 1 mars detta år. S/s ANNONA, tidigare FAITHLIE inköptes i januari 1890 från Fraserburgh & Baltic Steam Shipping Co Ltd i Fraserburgh. Hon byggdes 1884 av Hall Russel & Co i Aberdeen och hade en längd av 50 meter, en bredd av 7 meter, en maskinstyrka av 70 HP och en lastförmåga av 324 reg-ton. Priset var vid köpet 7,125 pund = 140.000 kr. Hon fördes av kapten Kjellberg den mesta tiden och gjorde cirka 30 resor om året mest till och från Uddevalla och London. Men trafik förekom även till andra platser på den bohuslänska kusten, där sten lastades och kolhamnar på Englands ostkust. Någon gång gick hon även till Danmark, Belgien och Frankrike och även till skotska hamnar. På resa från Hull rammades hon 17 september 1897 utanför Spurn och sjönk. Detta satte bolaget i en tråkig situation, då man nu endast hade AVENA att lita till. Man såg sig om efter en ny båt, men priserna voro vid denna tid mycket höga.
S/s POLLUX. Från Trelleborgs Ångfartygs Nya AB inköptes POLLUX för 150.000 kr år 1900. Hon var byggd på Lindholmens Varv i Göteborg och var på 7 34 reg-ton, mätte 60 m i längd och 9 meter i bredd och hade en maskinstyrka av 110 HP. I februari 1901 övertog kapten A L Tegner Båten för att snart lämna den till kapten John Tegner. POLLUX sattes in på traden Uddevalla-London, då den var större än AVENA. De flesta returresorna gick via Strömstad eller svenska eller norska hamnar i närheten för lastning av sten till Uddevalla där lättare last fylldes på. Lasten från Uddevalla var mest tändstickor, trä och järn. Havrelasterna hade minskat betydligt men förekom ännu sporadiskt. POLLUX var utsatt för en hel del olyckor, i mina papper finner jag 30 st, - 10 stormskador, 6 små kollisioner, 1 stor kollision, 8 grundkännings- och ankarskador, 3 eldsvådor. Dessutom olyckan den 23 mars 1912 då POLLUX blev påseglad i dimma 15 sjömil från Hanstholm av tyska pansarkryssaren E L S A S S . Hon sjönk genast men besättningen blev räddad.
Mycket mer vore säkert att skriva om Rederi AB Avena och förmodligen finns det många andra källor än de jag funnit. Läs gärna Bertil Thorburns bok om Havreexportens historia. Men då jag är lekman på området, vågar jag ej ge mig djupare in på ämnet.