med symboler eftersom de ansågs skydda bäraren mot
hemska händelser, kläderna kunde på den här tiden ha samma funktion som en talisman. Detta
var däremot någonting som inte ikat-tillverkarna brydde sig om. De var istället måna om att
skapa dekorativa och uppseendeväckande mönster än att skapa skyddstalismaner i form av
kläder. De flesta ikatdräkterna användes som festkläder eller till ritualer och bönestunder.
Design och dekoration:
Tyget till fodret är ett tryckt tyg som kallas kattun. Namnet kommer från det franska ordet
coton och engelskans cotton, vilket båda betyder bomull. Dessa tyger trycktes med hjälp av
träblock som hade utskurna mönster, eller så bildades mönstren med en mängd tunna inslagna
stift som var nedstuckna i blocken. Denna teknik utvecklades sedan till att man började
använda sig av kopparsticksplåtar. Med dessa kunde man få fram mer detaljerade och sirliga
mönster. Vid mönstringen trycktes varje färg för sig med nya färgblock för varje omgång och
vissa detaljer fylldes i för hand. Ibland kunde tygernas yta behandlas med vax, så kallad sits,
för att trycken skulle få en längre hållbarhet. Att tillverka kattuntyger var en avancerad
process som krävde stor kunskap i färgkemi. Både färgerna och sitsen var dyrbara material
och det var därför bara rika och högt uppsatta människor som hade råd att bära dräkter av
kattuntyger.
Under 1800-talet innehöll många kattuner motiv inspirerade av Asiens växtvärld. Trycken
varierade mycket och kunde innehålla allt från olika sorters blommor till djur som påfåglar
och drakar. När tekniken först började användas kunde färgarna bara framställa brunröda och
svartbruna nyanser, men under 1800-talets senare del gjorde utvecklingen av tekniken det
möjligt att framställa en mängd olika färger, som blått, gult, rött, grönt och violett. Detta
innebar stora möjligheter, inte bara för att man nu kunde skapa färgrikare tyger, utan för att
fler nyanser gav möjligheter till skapandet av mer naturtrogna mönster. Eftersom tyget i
dräkten från Gösta Sandbergs samling är mycket färgstark, tyder det på att den härstammar
från 1800-talets senare del. (Rääf, H, 2009)
Kontext och historia:
Att mönstra vävnader och andra textilier genom reservageteknik på garn är en av de äldsta
och mest universella av alla mönstringsmetoder. Under 1800-talet vävdes de flesta ikatdräkter
i tekniken tuskaft och de vanligaste materialen var siden och bomull. I Uzbekistan kallas
tekniken shahi. Förr i tiden var det bara högt uppsatta som hade råd att bära ikat. Genom åren
har ikat spridit sig till stickgarn vilket bidragit till att göra tekniken mer vardaglig och
tillgänglig för alla. Idag har begreppet ikat fått en vidare innebörd och numera bygger namnet
mer på det visuella utseendet, snarare än att mönstringen är framställd med en
omknytningsprocess. (Sandberg, G, 1984)
Referenser
Sandberg, Gösta, IKAT-reservagemönstring med garn, (1984) P.A. Norstedt & Söners Förlag
AB, , s.10-21
Blackwell, Basil; in co-operation with the Crafts Council, (1988), Ikats – Woven Silks from
Central Asia, The Rau Collection, Basil Blackwell Inc, s.14
Rääf, Helena, (2009), Gård & Torp, Kärt tyg med många namn,
http://www.gardochtorp.se/kart-tyg-med-manga-namn.aspx?article=6006