Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Plats <presPlaceLabel> |
Sydamerika, Peru |
Beskrivning, originalkort <itemDescription> |
|
Inventarienummer <itemDescription> |
|
Original: insamlat av <itemDescription> |
|
Obs.: litteratur <itemDescription> |
|
Original: lokal <itemDescription> |
|
Proveniens <itemDescription> |
|
Proveniens <itemDescription> |
|
Original: skiss eller foto <itemDescription> |
|
Obs.: Beskrivning <itemDescription> |
|
Utställning / ingår i <itemDescription> |
|
Utställning, del av / ingår i <itemDescription> |
|
Utställning, monterdel / ingår i <itemDescription> |
|
Land, engelska <itemDescription> |
|
Utställningstext, Korsvägar <itemDescription> |
-
Tillverkningen av visslande lerkärl tillhör en andinsk tradition som går tusentals år tillbaka. Detta kärl med ena behållaren i form av en fågel har tillhört det stora chimu-riket längs Perus norra ku...
Visa hela
Tillverkningen av visslande lerkärl tillhör en andinsk tradition som går tusentals år tillbaka. Detta kärl med ena behållaren i form av en fågel har tillhört det stora chimu-riket längs Perus norra kustlandskap. Chimus lerkärl gestaltar ofta sjöfåglar, marina djur och fiskar; en ikonografi som speglar en nära samhörighet med havet och kustlandskapet. Ljudet varier med kärlets utformning och kunde vara bubblande, kluckande, sorlande eller åstadkomma mer kvittrande och sjungande toner. Studier av visslande lerkärl med fågelmotiv har visat att kärlens ljud många gånger överensstämmer med den fågelart som avbildats. Det finns två sorter av visslande lerkärl: den ena har en stigbygelform, den andra typen har två behållare som detta kärl. Utmärkande för Chimus keramiska traditioner var en svart keramik som framställdes med någon form av svartgodsbränning eller reducerande bränning. Det innebar bränning i slutna ugnar under höga temperaturer som förhindrade syret att reagera med leran. De visslande lerkärlen fortsatte att tillverkas fram tills den europeiska koloniseringen.
Stäng
|
Utställningstext, Korsvägar, eng <itemDescription> |
-
The production of whistling vessels is part of an Andean tradition extending back thousands of years. This vessel with one chamber in the shape of a bird comes from the Kingdom of Chimor, on the north...
Visa hela
The production of whistling vessels is part of an Andean tradition extending back thousands of years. This vessel with one chamber in the shape of a bird comes from the Kingdom of Chimor, on the northern coast of Peru. Chimu pottery often depicts seabirds, marine animals and fishes, an iconography that reflects close connections with the sea. The sounds produced varied depending on the shape of the vessel, and could be bubbling, splashing, swirling or achieve a more chirpy or singing sound. Some analyses of the whistling vessels shows that the sound produced by a particular pot often matches the song of the bird embodied. There are two types of whistling vessels: one stirrup-shaped, the other with two chambers like this pot. Characteristic of Chimu ceramic traditions were black pots produced with some form of black ware or reduction firing process. This involved firing the pottery in closed kilns at high temperatures, which prevented oxygen from reacting with the clay. Whistling vessels continued to be produced until European colonisation.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Insamlad av Gaffron, Eduard.
-
Ursprung i Peru, Sydamerika.
-
Förvärvad av Weizinger, Franz Xaver.
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- keramik
|
Materialkategori, engelska<itemMaterial> |
- ceramics
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Chimú
-
F. X. Weizinger
-
arkeologi
-
pottery
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Bredd: 11 cm.
-
Höjd: 23 cm.
-
Längd: 18 cm.
|
Sakord, engelska<itemName> |
- vessel
|
Sakord<itemName> |
- lerkärl
- kärl
- dubbelkärl
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Världskulturmuseet |
Källa <url>
|
|