| Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
| Plats <presPlaceLabel> |
Afrika, Kongo-Kinshasa |
| Beskrivning, originalkort <itemDescription> |
-
"Nkanda a Ngo", leopardskinn, skrapat och soltorkat (Konserverat i Sverige), Ett av fyra leopardskin, som breddes ut över och framför hövdingstolen/domarsätet. Längd med svans 160 cm. (Två övriga skinn finns med i andra GEM-samligar- Se: 1968.13.????). Från Kinsemi tribunal-område berättade hövdingen, domaren, att hans far avkunnat många dödsdomar för bl.a. marknadsbrott och "kindoki"=förtrollning...
Visa hela
"Nkanda a Ngo", leopardskinn, skrapat och soltorkat (Konserverat i Sverige), Ett av fyra leopardskin, som breddes ut över och framför hövdingstolen/domarsätet. Längd med svans 160 cm. (Två övriga skinn finns med i andra GEM-samligar- Se: 1968.13.????). Från Kinsemi tribunal-område berättade hövdingen, domaren, att hans far avkunnat många dödsdomar för bl.a. marknadsbrott och "kindoki"=förtrollning. Då spikades skinnen fast i den soltorkade tegelväggen och fick sitta där till varning för byborna tills domen verkställdes. Leoparden betraktas som ett heligt och tabu-belagt djur. Men jagas och utrotas om möjligt p.g.a. sin styrka och blodtörst. Tabun gäller endast ätande av leopardkött och kött från djur, som rivits av leoparder - Felis pardus. Skinn av leopard och gepard användes som väskor, pannband, mössor, dolkslidor, fårskinn/statusplagg/ för män, endast män. Det anses att leopardens kraft och djärvhet, förslagenhet och snabbhet, kommer bäraren till del. I många hemliga sällskap användes leopard- skinn, klor och tänder som attribut: "Bantu ba Ngo" = leopardmänniskorna: "Bakwa Ngo" = idem.
Stäng
|
| Inventarienummer <itemDescription> |
|
| Original: insamlat av <itemDescription> |
|
| Original: lokal <itemDescription> |
|
| Proveniens <itemDescription> |
|
| Proveniens <itemDescription> |
|
| Original: skiss eller foto <itemDescription> |
|
| Original: stam <itemDescription> |
|
| Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
| Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
| Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
| Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
| Geografiskt namn / annat <itemDescription> |
|
| Publicerad text <itemDescription> |
-
"Nkanda a Ngo", leopardskinn, skrapat och soltorkat (Konserverat i Sverige), Ett av fyra leopardskin, som breddes ut över och framför hövdingstolen/domarsätet. (Två övriga skinn finns med i andra GEM-...
Visa hela
"Nkanda a Ngo", leopardskinn, skrapat och soltorkat (Konserverat i Sverige), Ett av fyra leopardskin, som breddes ut över och framför hövdingstolen/domarsätet. (Två övriga skinn finns med i andra GEM-samligar- Se: 1968.13.?). Från Kinsemi tribunal-område berättade hövdingen, domaren, att hans far avkunnat många dödsdomar för bl.a. marknadsbrott och "kindoki"=förtrollning. Då spikades skinnen fast i den soltorkade tegelväggen och fick sitta där till varning för byborna tills domen verkställdes. Leoparden betraktas som ett heligt och tabu-belagt djur. Men jagas och utrotas om möjligt p.g.a. sin styrka och blodtörst. Tabun gäller endast ätande av leopardkött och kött från djur, som rivits av leoparder - Felis pardus. Skinn av leopard och gepard användes som väskor, pannband, mössor, dolkslidor, fårskinn/statusplagg/ för män, endast män. Det anses att leopardens kraft och djärvhet, förslagenhet och snabbhet, kommer bäraren till del. I många hemliga sällskap användes leopard- skinn, klor och tänder som attribut: "Bantu ba Ngo" = leopardmänniskorna: "Bakwa Ngo" = idem. Längd: 160 cm. Ursprung: Kinsemi by, Luozi, Manianga, Nedre Zaire. Etnisk grupp: Sundi - yombe "Nkanda a Ngo", leopard skin, scraped and sundried (conserved in Sweden) One of four leopard-skins, which were spread over and in front of the chief chair/judge seat. (Two other skins are part of the GEM collections - See: 1968.13.?). From the Kinsemi tribual area, did the chief, judge tell that his father had delivered many death sentences for market crimes and "kindoki" = spells. When that happened were the sikns nailed to the sundried brick wall and were kept there to warn the villagers until the sentence had been enforced. The leopard is seen as a holy and taboo-filled animal. But is is chased and hunted if possible, due to its strength and blood thirst. The taboo conserns eating leopard.meat and meat from animals scratched by leopards - Felis pardus. Skins from leopards and cheetahs are used as bags, headbands, hats, sheaths, skins/statusclothing for men, only men. The power, boldness, cunningness and speed of the leopard is considered to trasfer to the wearer. In many secret societies are skin, teeth and claws from the leopard used as attributes: "Bantu ba Ngo" = leopardmen: "Bakwa Ngo" = idem. Length: 160 cm. Origin: Kinsemi village, Luozi, Manianga, Lower Zaire. Ethnic group: Sundi - yombe (utställningstext Horisonter - röster från ett globalt Afrika)
Stäng
|
| Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
| Utställning, del av / tidigare <itemDescription> |
|
| Land, engelska <itemDescription> |
|
| Händelse <context> |
-
Insamlad av Lagergren, Josef.
-
Ursprung i Kongo-Kinshasa, Afrika.
-
Förvärvad av Lagergren, Josef [[från utställning]].
-
Förvärvad 1955 .
|
| Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Afrikanska röster
-
Sundi - yombe
-
Sundi-Yombe.
-
etnografi
|
| Mått <itemMeasurement> |
|
| Lokalt namn<itemName> |
- Nkanda a Ngo
|
| Sakord<itemName> |
- nkanda,a,ngo
- leopardskinn
- skinn
|
| Ämne <subject> |
|
| Inventarienummer <itemNumber> |
|
| Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
| Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Världskulturmuseet |
|
Källa <url>
|
|