Veera Hammarén
Föremålsanalys
Föremålet
1998.11.1438 vävnad, bambara
Föremålet är en Bambara-vävnad från Mali i Afrika. Den skaffades av Gösta Sandberg 1989.
Föremålet är ett tygstycke som är ungefär 93cm x 146cm stort. Den består av sju ungefär 14 cm
breda remsor som är ihopsydda till ett större tygstycke. Tygstycket har ingen avslutad kant. Tyget
är brunsvart med vita geometriska mönster.
Hur och varför valde jag föremålet
Jag tyckte föremålet verkade intressant då dess utseende verkade både traditionellt och modernt
på samma gång. De svartvita grafiska mönstren såg ut att passa i ett modernt sammanhang,
samtidigt som jag antog att det fanns flera hundraårig symbolik bakom dem - symbolik som var
främmande för mig och som jag inte förstod. Dessutom tyckte jag att föremålet var vackert. Så
jag blev nyfiken på att ta reda på mer om detta textilstycke.
Hur jag undersökte föremålet och sökte information
Jag undersökte föremålet genom att betrakta det med mina sinnen, främst genom en okulär
besiktning. Jag tittade på föremålet från avstånd både på fram- och baksidan, och dessutom
använde en lupp för att titta på tygets konstruktion på nära håll. Jag kände på tyget med
bomullshandskar på och luktade på det.
Jag sökte information på nätet och använde biblioteken vid Göteborgs universitet, HDK och vid
Världskulturmuseets magasin för att hitta relevant litteratur. Dessutom talade jag med
konservatorn Anna Javér och intendenten Jan Amnehäll och fick hjälp med att hitta information
och litteratur om textilier från Västafrika, i synnerhet om Bambara-vävnader från Mali.
!1
Veera Hammarén
Framgångar och motgångar i undersökningen
En motgång i undersökningen var att jag hade svårt att hitta pålitlig information om vad de olika
grafiska symbolerna på föremålet betydde. Jag hittade en amerikansk museihemsida med ett spel
där man kunde sätta ihop sitt eget Bambara-mönster. Sidan hade förklaringar till de olika
mönstren, men det gick inte att hitta källor för förklaringarna, vilket gjorde att jag fick betrakta
förklaringarna med en del källkritik.
En framgång i undersökningen var att det kom ut en artikel i tidningen Hemslöjd under våren
2015 som handlade om Bambara-vävnader. Artikeln gav mig ett nytt dagsaktuellt perspektiv på
föremålet, då det fanns med intervjuer med personer som skapar Bambara-textilier idag. Det var
intressant att läsa om deras tankar kring textiltillverkningen i Mali idag och dess framtid.
1. Föremålets fysiska kännetecken
Vilket material är föremålet gjort av?
Enligt flera av de skriftliga källor som jag använde i min undersökning, så använder man
handspunnet bomullsgarn när man väver Bambara-textilier. Min besiktning av föremålet
sammanföll detta. När jag undersökte vävnaden med hjälp av en lupp, kunde jag se att trådarna
som den var vävt av hade en ojämn kvalité. Detta kan man anta beror på att tyget är vävt av
handspunnet bomullsgarn.
2. Material och tillverkningsteknik, färg
Hur tillverkas textilierna?
Teknikerna som används vid tillverkningen av textilierna har tidigare varit okända och blandats
ihop med andra textila tillverkningstekniker. Man trodde förut att mönstren bleks på det mörka
tyget, alternativt att man målar på dem med något som gör att de förblir ofärgade då man färgar
tyget (resistentteknik). Men så är inte fallet. Mönstren uppnås genom att den mörka
bakgrundsfärgen målas runt de områden som ska förbli ljusa, så att de geometriska symbolerna
lämnas omålade. (Polakoff 1982, s.132-134). Tygerna kallas för bokolanfini vilket betyder lertyg.
De färgas med hjälp av lera genom en komplicerad metod med flera steg, där olika kemiska
reaktioner förekommer (Schaedler 1987, s.172).
Förenklat går processen på följande sätt: Först färgas tyget gult