mycket, både för hand och med maskin. Från min egen erfarenhet vågar jag påstå att det här inte handlar
om ett professionellt arbete.
Sammanfattningsvis är plagget alltså definitivt inte äldre an 150 år och syddes troligtvis av en amatör,
kanske av bäraren själv. Det var naturligtvis mycket vanligt. Och även om man kan köpa fina bunader idag, är
det egna arbetet på och med dräkten fortfarande aktuellt.
Sedan ägnade jag mig åt bröstplattan och dess pärlbroderi. Bröstplattan kan ha olika namn på norska,
såsom bringelut, bringklut, bringestykke eller bringeduk (Stuland 1980; Garborg 1917). Den är tillverkat av
samma slags rött tyg, fast färgen skiftar litegrann, tyget är mattare och grövre. Det kan betyda att båda
delarna inte syddes vid samma tillfälle. Jag kan mycket väl tänka mig att man hade olika bröstplattor som
man brukade byta ut beroende på tillfälle. På överkanten sitter igen ett svart sammetsband som dekoration,
baksidan består av grönt tyg. På framsidan hittar man ett hål som visar bröstplattans mellanfoder: en grov,
brun vävnad. Bortsett från den verkar det inte finnas någon annan typ av förstärking, även om plattan känns
relativt styv.
Av vilket material tillverkades alltså dräktdelarna? Det är svårt att säga genom bara att titta på materialen.
Det röda tyget verkar som ett ylletyg, som ruggades upp, kanske genom valkning. Tyget är vävt och kan
därmed vara vadmal eller kläde. Det kännetecknande för vadmalen är att man inte längre kan urskilja
bindning eller enskilda trådar. Men det kan man här och därför antar jag att det handlar om kläde.
Mellanfodret, som man kan se genom hålet, är kanske en grov vävnad av sisal eller jute. Det finns litteratur
om norska dräktdelar, men jag hittade ingenting om vanligt fodermaterial. På digitaltmuseum.se hittade jag
dock uppgifter om en ”Bringeduk til Hardangerbunad“ från början av 1900-talet: ”Bringeduken har form
som eit hus opp-ned. Duken er av raud ull med brei svart fløyelsbord oppe. Perlebroderi med blomar og
border. [...] På baksida er duken fora med flanell, mellom dette og ullduken er lagt grov jute.” Iallafall ulltyg
och jute verkar ha varit vanliga material vid tillverkningen av bringedukar. Det vita och det gröna tyget tror
jag är bomull.
Det rika pärlbroderiet var det som förvånade mig direkt från början. Det känndes väldigt exotiskt i samband
med norska dräkter. Kan det verkligen stämma att plagget kommer från Norge?
Bröstdukar härstämmer från modedräktens bröstduk från 1400-talets slut. Den förekommer i dansk, skånsk,
tysk och norsk dräktskick. (Hemslöjd 1998) Pärlbroderade bröstdukar är ett kännetecken för
Hardangerdräkten. (Crabtre & Stallebras 2002, s. 143, 157; Snowden 1976, s. 76; Durán 2013, s. 82) Men
pärldekorationen kan också finnas på andra dräktdelar, t ex livstycket eller huvudbonader till högtider.
Bröstplattan som jag undersökte visar ett pärlbroderi med både små, runda pärlor (ungefär 2 mm breda)
och långa, smala rörpärlor, som är mellan 1,1 och 1,3 cm långa. De bildar ett triangelformat motiv hela och
halva stjärnor och rika bårder. Färgerna skiftar från vit, gul/ guld över grön och blå till brun och svart. Jag vet
dock inte vilket material de består av. Jag antar att det handlar om glaspärlor. Pärlorna fästades med
latmansmetoden. (Henschen 1991, s. 67, 69) Det betyder att pärlorna inte syddes på tyget en efter en, utan
att man tar några pärlor på nålen, syr ett långt stygn och fästar därefter tråden mellan pärlorna med några
få tvärstygn. På det sättet går broderiet mycket snabbare.
Vilken betydelse har stjärnmotivet? Motivet kallas för åttebladrosen eller selburosen på norska. (Durán
2013, s. 82; wikipedia.no) Stjärnor har i alla folkkulturer varit populära mönster. Åttebladrosen kommer