Sandbergs samlingar är oklart. Har det använts har det skett med varsamhet för det är i
bra skick. Personal från Vasakyrkan i Göteborg bekräftar att det på 70-talet förekom ett flertal
olika försäljningar i Vasakyrkan både diakonala och genom Lutherhjälpen eller genom andra
organisationer och föremål såldes liknande den frivolitetsduk jag har undersökt. Duken kan
alltså kommit från Vasakyrkan i Göteborg.
b. Finns det flera användningsområden för just denna typ av "duk"?
Svar: Frivolitetsduken utan det röda pappret kan ha använts som duk. Jag finner inga andra
användningsområden.
4.
a. Experimenterades arbetet fram eller följde man mönster och hur skulle ett sånt mönster se
ut?
Svar:
Jag har inget konkret svar på om mönstret experimenterats fram eller gjorts efter ett färdigt
mönster. I den litteratur jag använt finner jag ingen beskrivning på just den duk jag analyserar.
Tekniken är inte svår om man kommit på principen så visst finns det en möjlighet att någon
experimenterat fram mönstret utan att följa en färdig beskrivning.
Det finns olika sätt att skriva mönster. Mönsterbeskrivningarna i Waldreps bok mönster
skiljer sig mycket från de som finns i Blomqvist och Perssons bok.
För att se hur en mönsterbeskrivning för den frivolitetsduk jag undersökt se Bilaga 1.
b. Kan formgivningen hjälpa mig att förstå när föremålet tillverkades?
Svar: Stilen på föremålet påminner mycket om de mönsterexempel Blomqvist och Persson
visar. Att det är ett rött glansigt och folierat papper som använts ansåg informant 1 stämde bra
överens med 70- talets stil.
5.
Vad har arbeten i denna teknik symboliserat och vad symboliserar de idag?
Svar:
Informant 3 kopplar en innehavare av ett sådant arbete till en syförening. Han tycker att
arbetet är lite för pråligt. Samtidigt tycker han att det blir lite förenklat och till och med
skändande att sätta arbetet på ett papper. Informant 1 kopplar ett föremål av detta slag till
finare äldre damer. Hon anser att det symboliserar att man gillar konsthantverk och sådant
som är vackert. Informant 4 tycker att denna frivolitetsduk ser lyxig och kunglig ut. Samtidigt
kopplar hon duken till en gammal tant.
Efter att ha intervjuat informant 1 och 3 födda på 30- talet och informant 4 född på 80- talet
förstår jag att känslan av att frivolitsarbeten är fina och exklusiva har levt kvar. Fortfarande
kopplas spets till något exklusivt trots samhällets förändring.
Källor:
Blomqvist Gun, Persson Elwy Frivoliteter 2. uppl. Stockholm 1979
Palmer Pam, Tatting, Princes Risborough [England] : Shire Publications, 1996.
Waldrep Mary Carolyn, The Tatter's treasure chest New York : Dover ; London :
Constable, 1990
Informant 1 Kvinna i född på 30- talet med erfarenhet av kyrkoförsäljning på 70- talet
(140314).
Informant 2 Lärare med kunskap inom frivolitetsområdet (140312).
Informant 3 Man född på 30- talet (140314).
Informant 4 Kvinna född på 80-talet (140314).
Personal Vasakyrkan Göteborg (140317).
Bilaga 1
Frivolitetsmönster
Tolkning av Ingrid Sjöberg
• Varv 1: R 5-5-5-5. R 5+5-5-5. R 5+5-5-5. R 5+5-5-5. R 5+5-5-5. R 5+5-5-5. R 5+5-
5+(sammanfoga med första ringen)5.
• Varv 2: B 9-8-9. R 5-5-5-5. R 5+5+5-5. R 5+5-5-5. B 9-8-9+. Upprepas 7 gånger
kopplas ihop som originalbilden visar.
• Varv 3: R 5-5+5-5. B 5-5. R 5+5+5-5. B 10-10. R 5+5+5. B 10-10. Upprepas 7 gånger
kopplas ihop som originalbilden visar.
• Varv 4: B 13. R 5-5+5-5. B 9. R 5+10-5. B 9. R 5+5-5-5. B 9. R 5-5+5-5. Upprepas 7
gånger kopplas ihop som originalbilden visar.
• Varv 5: B 3-3-3-3-3-3. R 5-5+5