Träsnitt (kabuki-motiv; oban-format) i färger och relieftryck föreställande en scen med tre personer: en man (samurai) med draget svärd, en kvinna som anfallet är riktat emot och en man som från ett annat rum (uppifrån) betraktar detta. Signature: Toyokuni ga
Size: ōban
censor seal: aratame
date: 4/1857
publisher: Minatoya Kohei
Utagawa Kunisada (1786-1865; Toyokuni III)
Ur serien: Titlar på föreställningar (Odori keiyo gedai jin)
Sawamura Sōjūrō III, Segawa Kikunojo III och Kataoka Nizaemon VII i rollerna som geishan Koman och samurajerna Gengobei och Sangobei (ovanför trappan) i pjäsen Godairiki koi no fūjime (Fem stora krafter som säkrar kärlek)
1857
Hjälten i pjäsen Godairiki koi no fūjime, samurajen Satsuma Gengobei, är djupt förälskad i geishan Koman, som är så tagen av hans manlighet att hon klipper av sitt lillfinger som ett tecken på känslor och lojalitet. Förbittrad av deras förhållande, lurar Sasano (eller Katsuma) Sangobei, henne till att skriva ett brev där hon låtsas bryta sitt förhållande med Gengobei. Även om Gengobei litar på Koman, blir han övertygad om att hon är otrogen när han märker att ordet godairiki som hon, ur djup känsla för honom, en gång hade skrivit på sitt musikinstrument, har blivit omskrivet så att det ser ut som att det syftar på Sangobei (de tre tecknen i godairiki var ett löfte om trohet när de skrevs av en geisha på hennes shamisen-instrument eller skrevs på kanten av ett brev till en person som hon älskade). Utan att veta något om lögnerna bakom, dödar Gengobei dödar henne. Senare förstår han att hon är utan skuld från en anteckning som hon har lämnat efter sig och dödar Sangobei.
Pjäsen skrevs av Namiki Gohei och hade premiär 1794.
Bilden visar skådespelare som vid bildens tillkomsttid var mycket kända men inte längre levde. Segawa Kikunojo III (1751-1810) som spelar geishan är en de mest framstående skådespelarna i kabuki-teaterns historia. Han spelade kvinnoroller (onnagata), mest prinsessor och kurtisaner./PH
Ingick 12/4-7/12 2014 i en utställning i Galleriet och öppnades samtidgt som museet visade den från Japan Foundation inlånade utställningen Kingdom of Characters i Trapphallen med olika populära figurer från bl a manga. Text från hemsidan:
"Hjältar, skurkar och dramatik. Träsnitt med kabuki-motiv
12 april 2014 – 7 december 2014
I Galleriet i den permanenta Japan-utställningen visas 15 stycken idolbilder i form av träsnitt gjorda under 1840- till 1860-talet från vår rika samling av träsnitt.
Alla bilder avbildar män som spelar roller i teaterformen kabuki. Kabuki, med rötter i tidigt 1600-tal, var ursprungligen underhållning för medelklassens stadsbor (chōnin). Att köpa ett träsnitt var ett billigt sätt att anknyta till sin favoritskådespelare. Kabuki-teatern var och är rik på stjärnor och trendsättare med massor av beundrare. Skådespelarna blev kända både för sina rollfigurer och sina privatliv.
De träsnitt som visas här är ofta slagkraftiga med starkt grafiska och dramatiska uttryck, en långt ifrån måttfull bildvärld. Aktörerna är fångade i ögonblick där svärd höjs eller där ansiktsuttrycket är starkt fokuserat, som inzoomade scener.
Bilderna är gjorda av några av sin tids mest kända och produktiva konstnärer. De flesta är gjorda av Utagawa Kunisada (främst under hans namn Toyokuni III; 1786-1865), verksam i Edo (nuvarande Tokyo) och ett par av Konishi Hirosada (ca 1810-1864), verksam i Osaka.
I vissa träsnitt kan man se rötter till samtida japansk bildkultur såsom manga (serier). Ett viktigt gemensamt drag är att båda bildtyperna är masskonst. De olika bildkonsternas brukare var och är också ofta mycket hängivna en viss skådespelare eller manga-serie. Båda företeelserna omges av en stark fankultur.
För temavisningar i vår, se kalendariet. Museientré. (Ingen föranmälan)."
/PH