Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
502, Norra Wei (386-535) |
Plats <presPlaceLabel> |
Asien, Kina |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Stele av grå kalksten, visande Maitreya Buddha i hög relief, flankerad av två bodhisattvor i lägre relief och i mindre format. Den centrala Buddhan är avbildad stående, med fötterna isär och högre hand höjd i abhaya mudra. Ifölge inskriptionen på baksidan är detta en framställning av Maitreya Buddha - "Den kommande Buddha". De två bodhisattvorna är framställda stående på lotus. (Se övr.) Glorien ...
Visa hela
Stele av grå kalksten, visande Maitreya Buddha i hög relief, flankerad av två bodhisattvor i lägre relief och i mindre format. Den centrala Buddhan är avbildad stående, med fötterna isär och högre hand höjd i abhaya mudra. Ifölge inskriptionen på baksidan är detta en framställning av Maitreya Buddha - "Den kommande Buddha". De två bodhisattvorna är framställda stående på lotus. (Se övr.) Glorien är dekorerad i låg relief med sittande buddhor och flygande bodhisattvor, omgivna av ett mönster av flammor. Bak Buddha-bildens ushnisa är en stiliserad lotusblomma. På stelens baksida lågt relief visande Sakyamuni och Prabutharatna sittande i paviljong, omgivna av adoranter/donatorer. Överst tre buddhor. Lång inskription, följd av mer än 20 namn, mestadels tillhörande Liu-familjen.
Stäng
|
Beskrivning <itemDescription> |
|
Utställningar, historik <itemDescription> |
|
Påskrift <itemDescription> |
-
"På den 11,dagen i den 11,månaden i det 3,året av Jingming-perioden, fick de fyra männen Liu Wei, Liu Dui, liu JI och Liu Hai, framställd denna staty av Maitreya Buddha, först och främst för kejsarens...
Visa hela
"På den 11,dagen i den 11,månaden i det 3,året av Jingming-perioden, fick de fyra männen Liu Wei, Liu Dui, liu JI och Liu Hai, framställd denna staty av Maitreya Buddha, först och främst för kejsarens och dynastins skull, men även för fäder och mödrar i 7
Stäng
|
Källor <itemDescription> |
-
O. Sirén, Chinese Sculpture from the 5th to the 14th Cent. London 1925. Vol.1, p.31, Vol.3, Pl.120-121; idem, "Two Chinese Buddhist Stele", ACASA, 13 (1959), s.8-21; idem, "Buddhistiska skulpturer i K...
Visa hela
O. Sirén, Chinese Sculpture from the 5th to the 14th Cent. London 1925. Vol.1, p.31, Vol.3, Pl.120-121; idem, "Two Chinese Buddhist Stele", ACASA, 13 (1959), s.8-21; idem, "Buddhistiska skulpturer i Kina", i: Kinesisk konst, 1959, s.77; ÖM bildkatalog 1963, s.50.
Stäng
|
Förvärvsomständigheter <itemDescription> |
|
Publicerad <itemDescription> |
-
O. Sirén, Chinese Sculpture from the 5th to the 14th Cent. London 1925. Vol.1, p.31, Vol.3, Pl.120-121; idem, "Two Chinese Buddhist Stele", ACASA, 13 (1959), s.8-21; idem, "Buddhistiska skulpturer i K...
Visa hela
O. Sirén, Chinese Sculpture from the 5th to the 14th Cent. London 1925. Vol.1, p.31, Vol.3, Pl.120-121; idem, "Two Chinese Buddhist Stele", ACASA, 13 (1959), s.8-21; idem, "Buddhistiska skulpturer i Kina", i: Kinesisk konst, 1959, s.77; ÖM bildkatalog 1963, s.50.
Stäng
|
Anmärkning <itemDescription> |
-
H: 71,29 cm B: 70 cm Gåva av Ernest Erickson foundation.utställt Ericson 1989 cat no.60
|
Anmärkning <itemDescription> |
-
Stelen kan dateras med hjälp av inskriptionen på baksidan dateras till 502 e.Kr., dvs. till tiden like after att Norra Wei' s huvudstad flyttats till Luoyang. Buddha-bilden är typisk för tidens stil -...
Visa hela
Stelen kan dateras med hjälp av inskriptionen på baksidan dateras till 502 e.Kr., dvs. till tiden like after att Norra Wei' s huvudstad flyttats till Luoyang. Buddha-bilden är typisk för tidens stil - huvud och händer är stora i förhållande till kroppen, ansiktet med bred panna, kilformad näsa, rundade ögonbryn som går ut från näsroten och "arkaiskat leende" är mycket tidstypiskt. Dräktens veck är återgivna som koncentriska cirkelsegment i dubbla, upphöjda linjer. Skulpturen besitter det upphöjda lugn som karakteriserar skulpturen i Yungang från samma period.
Stäng
|
Utställningstext / engelska <itemDescription> |
-
Sacrificial sculpture In the middle, a Buddha is standing with his right hand in a raised position showing the freedom from fear gesture, abhayamudra, with two bodhisattvas. Above the figures, Buddhis...
Visa hela
Sacrificial sculpture In the middle, a Buddha is standing with his right hand in a raised position showing the freedom from fear gesture, abhayamudra, with two bodhisattvas. Above the figures, Buddhist motifs have been carved. According to the inscription on the back, the Buddha is the Buddha of the Future, Maitreya Buddha. The back shows the historical Buddha, Buddha Sakyamuni, and Prabhataratna Buddha sitting in a pavilion. PrabhËtaratna Buddha was one of the first Buddhas. We see a scene where Prabhataratna Buddha leaves the state of liberation from suffering and rebirth (Nirvana) in order to listen to Buddha Íåkyamuni preaching the Lotus Sutra. They are surrounded by devote believers and/or donors. On the top of the back of the sculpture there are three carved Buddhas. Grey limestone. China. Northern Wei dynasty, dated 502. Gift of the Ernest Erickson Foundation. Inscription on the back of the sculpture: “On the eleventh day of the eleventh month of the third year of the Jing-Ming period [AD 502], the four men Liu Wei, Liu Dui, Liu Ji and Liu Hai produced this statue of Maitreya Buddha, primarily for the Emperor and the dynasty, but also for the fathers and mothers of seven generations, for parents and villages and communities, both large and small ones. They urgently pray that they will be reborn among gods or people, reach prominent positions, that their family property will grow, that their wishes be fulfilled and that the whole country will be in peace, so that the harvest of the five kinds of corn will be rich and the people will be content and happy and forever protected from all suffering.” The inscription is followed by more than twenty names of donors to the temple, mostly from the Liu family. Votive stele is an old term for this kind of object, i.e. a sculpture given to a temple as a form of prayer, a thank-offering or vow to the worshiped deity, sometimes with the names of the donors.
Stäng
|
Utställningstext / svenska <itemDescription> |
-
Offerskulptur I mitten ser vi en stående Buddha höger hand höjd i handställningen ”frihet från fruktan”, abhayamudrå, samt två bodhisattvor. Ovanför figurerna finns ristade buddhistiska motiv. Enligt ...
Visa hela
Offerskulptur I mitten ser vi en stående Buddha höger hand höjd i handställningen ”frihet från fruktan”, abhayamudrå, samt två bodhisattvor. Ovanför figurerna finns ristade buddhistiska motiv. Enligt inskriptionen på baksidan är Buddhan framtidens Buddha, Maitreya Buddha. På skulpturens baksida visas i låg relief den historiska Buddhan, Buddha Íåkyamuni, och PrabhËtaratna Buddha sittande i en paviljong. PrabhËtaratna Buddha är en av de första buddhorna. Scenen vi ser är när PrabhËtaratna Buddha lämnade tillståndet av befrielse från lidandet och återfödelsen (nirvana) för att lyssna på Buddha Íåkyamunis predikan av Lotus-sutran. De är omgivna av hängivna troende och/eller donatorer. Överst på skulpturens baksida finns bl a tre inristade buddhor. Grå kalksten. Kina. Norra Wei-dynastin, daterad år 502 e. Kr. Gåva av Ernest Erickson Foundation. ÖM 1989:060 Inskription/text på skulpturens baksida: "På den 11:e dagen i den 11:e månaden i det 3:e året av Jing-Ming perioden [502 e. Kr.], framställde de fyra männen Liu Wei, Liu Dui, Liu Ji och Liu Hai denna staty av Maitreya Buddha, först och främst för kejsarens och dynastins skull, men även för fäder och mödrar i sju generationer, för föräldrar och byar och samhällen, både stora och små. De bönfaller enträget om att de får återfödas mellan gudar eller människor, att de får uppnå framträdande ställningar, att deras familjeegendomar får växa, att deras önskemål får uppfyllas och att hela riket får få bli i fred, så att skörden av de fem sädesslagen blir riklig och befolkningen till freds och lycklig och för evigt beskyddad från allt lidande". Inskriptionen följs av mer än 20 namn på donatorer till templet, mestadels tillhörande Liu-familjen. Votivstele är den gamla termen på detta föremål, dvs en skulptur skänkt till ett tempel som bön, tackgåva eller löfte till den man tillber, ibland med namn på dem som skänkt stelen.
Stäng
|
Referens, publicerad i <itemDescription> |
|
Referens, publicerad i <itemDescription> |
|
Land, engelska / ursprung <itemDescription> |
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Insamlad av Erickson, Ernest.
-
Brukad 502.
-
Ursprung i Kina, Asien.
-
Förvärvad 1989 .
|
Material, engelska<itemMaterial> |
- Stone
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- Sten-Mineral
|
Material<itemMaterial> |
- Sten
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Stone
-
Buddhistisk konst
-
Ericson, Ernest
-
Eriksson, Ernst
-
OM-1989-0060
-
Stone-Mineral
-
Östasien
-
돌 石 석 石
|
Mått <itemMeasurement> |
|
Sakord<itemName> |
- Stele
|
Ämne <subject> |
|
Accessionsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Östasiatiska museet |
Källa <url>
|
|