Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Plats <presPlaceLabel> |
Afrika, Nigeria, Edo State, Benin City |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Ölöppnare i enkelt utförande. Gjuten i gulmetall. Föreställer Drottning Idia, som inte bara har en central ställning i kungariket Benins historia utan också står i centrum för debatten om återförande av kulturskatter till Benin City. Nigeria begär att ett porträtt i elfenben från 1500-talet av kungamodern Idia som nu finns i British Museum ska återlämnas. Ursprungligen användes elfenbensmasken för...
Visa hela
Ölöppnare i enkelt utförande. Gjuten i gulmetall. Föreställer Drottning Idia, som inte bara har en central ställning i kungariket Benins historia utan också står i centrum för debatten om återförande av kulturskatter till Benin City. Nigeria begär att ett porträtt i elfenben från 1500-talet av kungamodern Idia som nu finns i British Museum ska återlämnas. Ursprungligen användes elfenbensmasken för att dölja hur kungens tunika var fästad och bars av honom i ceremonier. Det finns fem antika elfenbensmasker av kungamoder Idia i museer världen över och i Nigeria anser många att de tillhör ett nationellt kulturarv och borde återlämnas. För att visa den vikt man tillmäter elfenbensmasken valde Nigeria den till samlande symbol för en stor panafrikansk ”Festival of Black Arts and Culture” (Festac), som 1977 hölls i Lagos. Nigeria bad att få låna in masken under festivalen från British Museum, som avböjde med motiveringen att skulpturen inte tålde transporten och exponeringen. Det togs illa upp i Nigeria. Elfenbensmasken, eller varianter av den, har sedan dess förblivit ett av de mest kända och reproducerade konstverken från Afrika. Den fanns på affischen från Festac 1977 och återgavs också på en sedel som gavs ut 1979 i Nigeria och på ett frimärke 2007 till 30-årsminnet av Festac. I Nationalmuseet i Lagos finns en modern kopia gjord av konstnären Joseph Alufa Igbinovia. En annan konstnär, Uyi Omodamwen, gjorde på uppdrag av Nigerias president en bronsversion av kungamoder Idia-masken i mycket stort format, som idag finns i UNESCO-byggnaden i Paris. Mindre gjutningar i brons med kungamoder Idia som motiv är en av de vanligaste turistsouvenirerna i Nigeria och kallas för Festac-masker. Den allra enklaste varianten kan väl denna ölöppnare sägas vara. (WÖ)
Stäng
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Land / engelska <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Förvärvad av Komolafe, Ricky.
-
Brukad av edo (folk).
-
Ursprung i Benin City, Nigeria, Afrika.
-
Utställd 2002-10-26 - 2008 i Etnografiska museet, Stockholm av Med världen i Kappsäcken.
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- metall
|
Material<itemMaterial> |
- gulmetall
|
Teknik <itemTechnique> |
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
Edo-speaking peoples
-
2009.06.0004
-
Edo (Folk)
-
Edo-speaking cultures
-
Kungadömet Benin
-
Royal Benin
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Längd: 9,5 cm.
-
Bredd: 3,2 cm.
-
Tjocklek: 0,6 cm.
|
Sakord, engelska<itemName> |
- beer opener
|
Sakord<itemName> |
- ölöppnare
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Etnografiska museet |
Källa <url>
|
|