Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Plats <presPlaceLabel> |
Asien, Kina |
Beskrivning <itemDescription> |
-
Bodhisattva, sittande i lotusställning på en dubbel lotustron. Attribut: I vänsterhanden en blomstängel med lotusblomma. I högerhanden ett svärd som svingas över huvudet. På huvudet sitter en fembladig krona dekorerad med turkoser och koraller. I öronen sitter örhängen dekorerade med turkoser och koraller och längs med skulpturens högra sida samt draperat över vänsterarmen hänger ett stolaband.
|
Publicerad text <itemDescription> |
-
RIG SUMGONPO-SKULPTURER OCH SVEN HEDIN De tre stora skulpturerna i det här rummet föreställer bodhisattvorna Manjushri, Avalokitesvara och Vajrapani. Tillsammans avbildar de Rig SumGonpo, eller de tre...
Visa hela
RIG SUMGONPO-SKULPTURER OCH SVEN HEDIN De tre stora skulpturerna i det här rummet föreställer bodhisattvorna Manjushri, Avalokitesvara och Vajrapani. Tillsammans avbildar de Rig SumGonpo, eller de tre familjernas herrar. Bodhisattvorna representerar en aspekt av buddhor, eller upplysta varelser, som hjälper en person att övervinna de tre ”gifter” som tros vara roten till allt lidande -okunskap, begär och hat. Manjushri, som representerar visdom, skär genom okunskap med sitt flammande svärd. Avalokitesvara står för medkänsla och slåss mot begär. Vajrapani förkroppsligar buddhornas makt och förgör hat. Dessa tre aspekter är grundprinciper inom buddhismen och genom att odla dem tros man närma sig upplysningen. Rig Sum Gonpo-grupperingen med de här tre gudomarna återfinns endast inom Vajrayana-buddhismen. Sven Hedin, en svensk geograf, topograf och forskningsresandeträffade på de här statyerna för första gången under en expedition år 1929 då han besökte ett övergivet tempel kallat EfiKhalkha i Chahar, Inre Mongoliet. Han konstaterade att det bara fanns sex stora statyer kvar i templet. Inre Mongoliet hade, liksom många områden i Ostasien, upplevt svåra påfrestningar under en stor del av 1900-talet och allt annat i templet hade antingen fraktats bort eller förstörts. Befolkningen i det här området hade också börjat förändras i takt med att allt fler hankinesiska nybyggare bosatte sig i Inre Mongoliet. Hedin förvärvade skulpturerna när han återvände året därpå. Han kontaktade personer som antogs vara templets ägare, och köpte skulpturerna den 13 februari 1930. De godkändes av de kinesiska myndigheterna före exporten till Sverige. Dessa tre statyer är bland de största och finaste mongoliska buddhistiska skulpturerna utanför Mongoliet. De var ursprungligen placerade tillsammans i EfiKhalkha, på ett Rig SumGonpo-altare. De andra tre statyer som Hedin tog med sig från templet är mindre och var sannolikt placerade vid sidan av altaret i EfiKhalkha. Idag förvaras de i en samling vid Statens museer för världskultur (Världskulturmuseerna). En avbildning av Je Tsongkhapa (1935.50.1710) är en av dessastatyer. Han var en buddistisk filosof och lärare som la grunden till Gelug-sekten inom den tibetanska buddhismen, som Dalai Lama tillhör. De övriga två statyerna föreställer gröna (1935.50.1711) och vita (1935.50.1709) Tara – medlidsamma gudomar som hjälper människor att förstå de buddhistiska lärorna och kan lindra det mänskliga lidandet. Fler föremål som har samlats ihop av Sven Hedin kan ses på Etnografiska museet på Gärdet, även detta en del av Statens museer för världskultur (Världskulturmuseerna). (utställningstext, Skulpturhallen, Östasiatiska museet, 2014)
Stäng
|
Förvärvsomständigheter / i fält <itemDescription> |
-
Efi Khalkha-templet (Epi-khalkha, Efi-ghalkha), Chahar, Inre Mongoliet. I detta tempel fanns bland annat sex buddhistiska skulpturer. (1935.50.1709, 1935.50.1710, 1935.50.1711, 1935.50.1712, 1935.50.1...
Visa hela
Efi Khalkha-templet (Epi-khalkha, Efi-ghalkha), Chahar, Inre Mongoliet. I detta tempel fanns bland annat sex buddhistiska skulpturer. (1935.50.1709, 1935.50.1710, 1935.50.1711, 1935.50.1712, 1935.50.1713, 1935.50.1714). Dessa köptes 13 februari 1930 för $ 800.
Stäng
|
Anmärkning <itemDescription> |
-
Delobjekten är inte märkta./20120525. Den var utställd i Magasinet - en etnografisk skattkammare 2012 - 2014 (i U-delen, U1) så den flyttades till Östasiatiska museet och ersattes av en annan skulptur...
Visa hela
Delobjekten är inte märkta./20120525. Den var utställd i Magasinet - en etnografisk skattkammare 2012 - 2014 (i U-delen, U1) så den flyttades till Östasiatiska museet och ersattes av en annan skulptur (1935.50.0559)
Stäng
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Utställning / tidigare <itemDescription> |
|
Utställning, del av / tidigare <itemDescription> |
|
Land / engelska <itemDescription> |
|
Händelse / var närvarande vid <itemDescription> |
|
Händelse, del av / var närvarande vid <itemDescription> |
|
Utställning, extern / ingår i <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Ursprung i Kina, Asien.
-
Lånad av Östasiatiska museet.
-
Insamlad 1930-02-28 .
-
Förvärvad 1935 av Hedin, Sven Anders.
-
Utställd 1938-07-01 - 1975-08-10 i Etnografiska museet, Stockholm av Mot fjärran land - berömda svenska upptäckare, Kina, Mongoliet och Tibet.
-
Lånad 1975-06-15 - 1975-08-10 av Läckö slott, Tibet House.
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- metall
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
-
1935.50.1713
-
En insamling - ett lagarbete
-
H.1713
-
Sven Hedin
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Höjd: 180 cm. ca
-
Bredd: 135 cm. ca
-
Djup: 84 cm. ca
|
Sakord, engelska<itemName> |
- sculpture
|
Sakord<itemName> |
- gudabild
- skulptur
- figur
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
Alternativ identitet <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Statens museer för världskultur - Etnografiska museet |
Källa <url>
|
|