Utförd i ljust, lätt träslag, svärtad. Välvd panna med en lodrätt, något uppstående rygg mitt i, tydligt horisontellt hugg in vid ögonbrynen. Ögonen är vågräta springor i en oval ögonform. Liten näsa. Läpparna utåtstående och utgörs av två trianglar. Två runda hål i överläppen i vilka finns instuckna två träpluggar. Påspikat skinn vid hjässan, bara en del återstår. Hål runt maskens periferi för att fästa masken. Mellan två av dessa finns ett kort fibersnöre.
Stildragen (ansiktsformen, munform, det lodräta strecket i den välvda pannan) talar för att detta kan vara en danmask.
Dan menar att det bor andar i skogen. Andarna har namn, personligheter och olika egenskaper. Många är dock missnöjda med sin osynliga och kroppslösa existens och vill delta i den mänskliga världen genom att hjälpa, underhålla och undervisa människorna. Anden visar sig då i en dröm för en sympatisk person. Denna person kan erhålla förmågan att se in i framtiden, politisk framgång eller djurisk styrka i utbyte mot att anden bestämmer hur den skall manifesteras. Ibland ber anden denna person om en levande materialisering, att uppträda som anden i form av en mask. Andarna förkroppsligas så i maskerna som handskas med alla tänkbara mänskliga företeelser: utbildning, sociala- politiska- och juridiska frågor, krig, fred och underhållning. Maskerna visar interaktionen och dynamiken mellan manligt-kvinnligt men även mellan den civiliserade världen i byn och den vilda och farligare världen i skogen.
Fischer nämner elva typer av Danmasker. Av dessa är denna mask mest lik Deanglemasken: "smiling mask". Dessa masker har mjuka ansiktsformer och smala ögon. De bär ofta en hatt antingen en konisk som kallas kason eller en annan vid namn komo. Bäraren av Deangle masken är även iklädd en bomullssjal och en lång bastkjol. Händerna är täckta och i den ena handen finns en kosvanspiska. Deangle hör till pojkarnas initieringsläger. Deangle rör sig värdigt såsom en kvinna på väg till dansplatsen men varken dansar eller sjunger, ingen musik ackompanjerar heller. Deangle kommer ut ur skogen, tillsammans med en eller flera män, rör sig in i byn, skämtar med kvinnorna och tar emot mat som förs till initieringslägren i skogen. Masken fruktas inte utan välkomnas och tillåts en nära kontakt med kvinnorna. Denna typ av mask görs ofta i många exemplar då det behövs flera medhjälpare vid omskärelser. Den dyker därför ofta upp i samlingar. Deangle maskerna är ofta enkla och gjorda av icke-proffesionella hantverkare. Dock finns det exemplar som har tjänat flera generationer och blivit byns stolthet.
(Eberhard Fischer, Dan forest spirits: Masks in Dan villages. African Arts 11, No 2 1978, s. 16-23.)