"Huvudbonad" (katalogens sakord är huvudsmycke) bestående av fem stycken sammanlänkade pappbitar (rundat triangelformade) med vit bottenfärg (sidensatin). Alla har samma målade motiv av buddhistiska gestalter samt blå tecken. Huvudbonaden knyts med två röda bomullssnoddar; dess baksida är försedd med mörkrosa tuskaftat bomullstyg (baksidan är på vissa ställen trasig och visar papperet som är kärnan). Svarta kantband av bomullskypert omger föremålet. Liknar 1915.1.651, men utförandet är enklare.
Enligt kataloguppgift: "...för taotsepräster, då de gå fram till altaret." Vidare står bl a: ""Taotse-prästerna synas ej ha någon extra ämbets- eller paraddräkt utan exekvera ritualen i sina vardagspaltor. Taotseismen är i Kina en religion i högsta degeneration, ett virrvarr av högsta skrock och utan någon som hälst inre religiös halt.""
Att denna sistnämnda uppgift åtminstone inte stämde under 1800-talet visar flera av museets taoistiska dräkter (i Hedin-samlingen). Än i dag använder taoistpräster en speciell dräkt, åtminstone vid prästinitieringen (Wilson i Orientations maj 1995, s. 42).
Museets ovannämnda dräkter kallas inte taoistiska utan lamaistiska. Det kan ha rört sig om en överföring av attribut mellan buddhismen och taoismen; det kan också vara fråga om en felaktig uppgift. Gestalterna på denna huvudbonad är uppenbart buddhistiska. (PH) [[Etno]]