Dräkt av svart sidensatin med rosaröda och blåa broderier och röda kantband och foder av tuskaftat växtfibertyg (sannolikt hampa). De röda banden finns längs ärmlinning och fram- och nertill. De har broderat motiv (plattsöm) av moln och fladdermöss. Baktill är det röda bandet broderat med blå eldslågor. På ryggen finns bl. a. drakar, flammande juvel, moln och parasolliknande motiv med bl. a. hängande lotusblommor. Dräkten knyts med knytband. Enligt generalkatalogen: "Paraddräkt för lamapräst. /.../ Brukas vid större högtider och celebra gudstjänster, kejseliga begravningar etc. - Peking." Efterföljande föremål, 1915.1.633, är nästan identiskt med detta föremål.
Dräkten har ärmar sydda i ett stycke med övriga dräkten. Vanligen har taoistiska prästdräkter, som här, inte några egentliga ärmar, mer typiskt har de formen av ett enkelt skuret kvadratiskt tygstycke (samt har foder av hampa, enligt Wilson 1986, s. 84-85). Hos Priest och Simmons 1934 s. 89 (fig. 39-40) visas detaljer från en lamadräkt med typiskt motiv. Men liknade motiv uppträder dessutom på en taoistisk dräkt hos Jacobsen 1991, s. 19, fig. 16 (se även Priest och Simmons 1934 s. 91, fig. 41), där det nämns att utmärkande för taoistiska dräkter är bl. a. det kosmiska diagrammet på ryggen, där pagoden symboliserar paradiset.Denna dräkt saknar dock detta typiska pagodmotiv. Priest och Simmons 1934 menar att taoistiska dräkter imiterar lamaistiska i form och dessutom tagit över deras symboler. Något som liknar denna dräkts designutförande och motiv bland avbildade tao- eller lamadräkter har jag ej funnit. (1915.1.633, 1935.50.166, 1935.50.368, 1935.50.369 och 1935.50.1223 tillhör samma kategori taoistiska dräkter).
I Qing-dynastins stränga dräktskicksförordningar undantogs genom en oskriven regel ett antal grupper, speciellt sådana som ansågs vara av underordnad politisk betydelse. Till dessa hörde taoistiska och buddhistiska munkar. (Siggstedt 1995, s. 17). (PH) [[Etno]]