Den första kullen kvinnliga elever fotograferade direkt efter ankomsten till Carlisleskolan 1879. Lärarinnan Sarah Mather längst till vänster.
The Indian girls upon their arrival at the Carlisle school in 1879. Their teacher Miss Sarah Mather is standing to the left.
Den första kullen manliga elever som kom till Carlisle 1879.
The fi rst male students at the Carlisle school, 1879.
Tillfångatagna cheyenne- och arapaho krigare i Fort Marion, Florida, 1875–78.
Captive Cheyenne and Arapaho warriors in Fort Marion, Florida, 1875–78.
Carlisle-skolan
Fort Marion
Henry Pratt
Fr
an
k
A
. R
in
eh
ar
t
(E
M
)
J.N
. C
ho
at
e
(C
um
be
rl
an
d
C
ou
nt
y
H
is
to
ri
ca
l S
oc
ie
ty
)
J.N
. C
ho
at
e
(C
C
H
S)
J.N
. C
ho
at
e
(E
tn
og
ra
fi s
ka
M
us
ee
t)
Henry Pratts vision
Grundaren av indianskolan i Car-
lisle, Henry Pratt, ville ta indianer-
nas barn från deras traditio nella
miljö och se till att de fick under-
visning i skol ämnen och hantverk.
Därigenom skulle de formas till
goda amerikanska medborgare.
Pratt var arméofficer och hade
samarbetat med indianska spejare.
Han ansåg att det inte fanns någon
anledning till ”rassegregation”,
varken i armén eller i det civila
samhället.
Indianskolan i Carlisle
Pratt lyckades få tillåtelse att
inrätta en skola i Carlisle Barracks
i Penn syl vania, där mili tärer tidiga-
re hade utbildats och tränats inför
indian krigen.
Närheten till makten i Washington
DC och avståndet till ”vilda väs-
tern” var perfekt för Pratts idé om
att indianen genom att flyttas till en
annan miljö skulle uppnå samma
grad av ”civilisation” som den vite
mannen.
De första eleverna var barn och
barnbarn till siouxkrigarna på norra
prärien.
Hövdingarna övertalas
Pratt reste först till Rosebud-
reservatet i South Dakota där han
mötte hövdingarna Spotted Tail,
White Thunder, Milk och Two
Strike.
Spotted Tail ville först inte släppa
ifrån sig sina barn till fiendens skola.
Han beskrev de vita som tjuvar och
lögnare som tagit indianernas land.
Pratt svarade att om indianerna
hade kunnat läsa, skriva och tala
engelska så hade de bättre kunnat
bevaka sina intressen.
Till sist gick Spotted Tail och de
andra hövdingarna med på att låta
barnen följa med till skolan. Men
Spotted Tail var ett år senare miss-
nöjd med skolan och tog sina barn
därifrån.
De första eleverna anländer
I oktober 1879 kom Pratt till
Carlisle med 82 barn och ungdomar.
Här har de fotograferats vid an-
komsten i sina egna kläder.
Eleverna fick nya engelska namn.
Pojkarnas långa hår klipptes och
flickorna kammades i nya frisyrer.
De kläddes i skoluniform; allt som
kunde påminna dem om deras
ursprung skulle rensas bort.
Vision of Henry Pratt
The founder of the Carlisle Indian
School, Henry Pratt, wanted to turn
Indians into good American citizens
by taking their children from their
traditional environment and educat-
ing them in school subjects and
handicrafts.
Pratt was an army officer and had
worked with Indian scouts. He
believed that there was no reason
for “race segregation”, whether in
the army or in civilian society.
Fångarna i Fort Marion
1875 fick Pratt uppdraget att föra
72 tillfångatagna indiankrigare till
Fort Marion i Florida. Fångarna
skulle fungera som gisslan för att
äntligen få slut på attackerna mot
nybyggare på södra prärien.
Pratts hustru och andra kvinnliga
lärare från trakten undervisade
dem i engelska. De sysselsattes
också med olika hantverk, teckning,
segling och utflykter.
Det var på Fort Marion som Pratts
tanke väcktes att också ”de vildaste
indianer” skulle kunna bli laglydiga
medborgare genom utbildning och
arbete utanför reservaten.
Captives in Fort Marion
In 1879 he was assigned to escort
72 captive Indian warriors to Fort
Marion in Florida. They were to
function as hostages in order to end
the attacks against white settlers
on the southern plains.
Pratt’s wife and other female teach-
ers from the area taught English.
The captives were also involved in
various handicrafts, drawing lessons,
sailing and excursions.
It was at Fort Marion that Pratt
got the idea that even “the wildest
Indians” could be law-abiding citi-
zens through education and work
outside the reservation.
The Carlisle Indian School
Pratt succeeded in getting permis-
sion to start a school in the Carlisle
Bar racks in Pennsylvania, where the
military earlier had been edu cated
and trained for the Indian wars.
Proximity to the power in Washing-
ton D.C. and distance from the
“wild west” were just right for
Pratt’s idea that Indians who were
transplanted in another milieu could
achieve the same degree of “civili-
zation” as the white man.
The first group of students were
children and grandchildren of the
Sioux warriors on the northern
plains.
Persuasion of chiefs
Pratt traveled first to Rosebud
in South Dakota where he met
among others the chiefs Spotted
Tail, White Thunder, Milk and Two
Strike.
At first, Spotted Tail was unwilling
to allow his children to go to the
enemy’s school. He described the
whites as thieves and liars who took
the Indians’ land. Pratt answered
that if the Indians had been able to
read, write and speak English, they
would have been more able to pro-
tect their interests.
Finally Spotted Tail and the other
chiefs agreed to allow the children
to accompany Pratt to the school.
One year later, though, Spotted Tail
was displeased with the school and
removed his children in protest.
Arrival of the first students
October 1879 Pratt came to Car lisle
with 82 children and youths. Here
they are photographed on arrival in
their own clothes.
The students received new English
names. The boys’ long hair was cut
and the girls were given new hair
styles. They were dressed in school
uniforms; anything that could remind
them of their origins would be wash-
ed away.