Ceremoniella maskdanser
I maskdanserna återupprepas förfädernas
möten med andevärlden. Maskerna och de
ceremoniella föremålen är en länk mellan
familjen, hembygden och den övernaturliga
världen.
Varje sång, dans, dräkt och mask överförs
inom en familj genom att uppvisas offentligt
och vid dessa tillfällen invigs de unga i de danser
som de haft rätten till ända sedan de föddes.
Förr uppfördes de ceremoniella danserna
på vintern då man samlades i de stora plank-
husen. I det fladdrande fackelskenet skapade
maskerna och det intensiva trumspelet en
förtätad stämning.
Bekräftande gåvor
Genom att hålla gåvofester (potlatch) kan
enskilda personer och grupper upprätthålla sin
ställning. Vid dessa fester får gästerna motta
frikostiga gåvor. Mängder av mat, kanoter, filtar,
pälsar och masker byter ägare.
Potlatch hålls t.ex. vid födelse, initiering och
bröllop eller när någon sent i livet lämnar över
sina masker, danser, sånger och privilegier till
en arvtagare.
Kopparplåtar i olika storlekar, som ofta är
graverade med figurer, anses vara ”de ultimata
symbolerna för rikedom”. Sådana kopparplattor
byter fortfarande ägare under potlatchfesterna.
Musikinstrument
De ceremoniella danserna ackompanjeras
av trummor, skallror och klapperinstrument
av olika slag. Ljudet från vinare, trumpeter
och visslor ska representera röster från den
övernaturliga världen.
Tamburin med målad fågeldemon. Troligen
från quinault i staten Washington, USA.
Örnmask med rörlig näbb. Troligen
från norra kwakwaka’ wkaw (kwakiutl).
Skallror, runda och i fågelform
Skallror är religiösa föremål som har med
övernaturlig kraft att göra. Speciellt de runda,
som oftast tillhör schamaner, används för att
kalla på vissa andar. De är fyllda med bitar
av snäckskal, småsten och andra hemliga
föremål, som endast ägaren känner till.
Tre dansmasker, nuxalk (bella coola)
Nuxalk har blivit särskilt kända för sina cere-
monier med dramatiska ritualer och maskerade
dansare. Följande tre masker dansas under
deras sisaokdanser: (1) Den stora solliknande
Zaimotsa. Zaimotsa var den som förde koppar
och pärlemor till nuxalk. (2) Pokwasr, som sägs
locka kvinnor när de går i skogen. (3) Silsmars,
Kvinnlig och manlig porträttmask
Tidig kvinnomask. Underläppen är försedd med
träplugg enligt de gifta kvinnornas sed. Typisk
för tlingit i södra Alaska. Ansiktsmålningen kan
vara ett stiliserat släktemblem för en viss familj.
Den manliga är från norra kwakwaka´wkaw
(kwakiutl), haida eller tsimshian. Den är
detaljerat utförd med rynkor som antyder hög
ålder. En del porträttmasker föreställde viktiga
avlidna personer som man ville låta framträda i
en ceremoni.
Sajhul, åskans gud, nuxalk
Mask som troligen använts i eldkastardansen
hos shamandansarsällskapet. Åskmasker
tillverkas och används också idag.
Ceremonial mask dances
When the mask dance is performed,
the ancestors’ encounters with the spirits
are reiterated. The masks and the ceremonial
objects are a link between the family, the
homeland and the supranatural world.
Each song, dance, costume and mask is
transfered within the family when performed
publicly and on these occasions the young
generations are initiated into the dances that
rightly accrue to them since they were born.
In the old time the ceremonial dances were
performed when everybody gathered in the
plank houses. In the flickering torchlight, the
masks and the intensive drumming created
a tense atmosphere.
Confirming gifts
By inviting guests to potlatch parties, individuals
and groups can maintain their position. At these
feasts the guests will receive generous gifts.
Huge amounts of food, canoes, blankets, furs
and masks change hands.
Potlatch fiests are organized for example
at births, initiations and weddings or when
somebody late in his or her life transfer