Rätten till
platsen
Australiens urbefolkning är aboriginer.
De första aboriginerna kom till
kontinenten för mer än 40.000 år sedan.
Deras ättlingar utgör idag omkring
1,5 procent av befolkningen.
Klimatet i Australien är torrt.
Större delen av kontinenten
består av öken eller halvöken.
Öknar är områden där det regnar
mindre än 250 mm om året.
Före européernas ankomst levde
aboriginerna som jägare och samlare
med få och enkla redskap,
en rik andlig kultur,
en tidsuppfattning helt olik vår
och ett komplicerat släktskapssystem.
När européerna i slutet av 1700-talet
koloniserade Australien
uppstod konflikter. Där aboriginerna
såg ett landskap med heliga platser
såg européerna ett öde land
som kunde exploateras.
Sedan dess har aboriginerna
utsatts för svåra övergrepp,
från ren utrotningsjakt
till medveten kulturell utarmning.
VäRldens gRyning
–dRömtiden
När världen skapades
vandrade förfäderna i ett öde land.
De jagade, stred, slog läger, älskade.
På så sätt formade de landskapet.
Förfäderna skapade djuren och växterna.
De skapade solen, månen och planeterna,
människorna, släktgrupperna och
klanerna, luften, vattnet och elden.
Alla kunde förvandla sig
och ta varandras skepnad.
En växt kunde bli ett djur,
ett djur kunde bli ett träd eller ett berg,
ett berg kunde bli en man
eller en kvinna.
Allt utgår från samma skapelse.
Allt skapades i drömtiden.
När världen var formad
och hade fyllts med det skapade
drog sig förfäderna tillbaka,
lät sig sjunka in i det skapade
– in i drömtiden.
totem – Relation
och ansVaR
Totem är grunden i kosmologin.
Varje individ har minst ett totem:
ett djur, en himlakropp, en plats i
naturen eller ett heligt föremål.
Totem sammanbinder den mänskliga
och den mytologiska världen.
Individen har en totemistisk förbindelse
med platsen där modern för första
gången förstod att hon var gravid.
Totem avgör ens plats i samhället.
Man gifter sig utanför sin totemgrupp.
Man äter inte sitt totemdjur
eftersom man är av samma ursprung.
Människan har ansvar för sitt totemdjur.
Genom totem är allt förenat
Individen, släkten, språk-
gruppen, marken, djuren,
växterna och naturfenomenen.
BaRkmålning,
katteRna och
kRåkoRna
Konstnär: Daudi, Arnhem Land
I en opossums skepnad besöker en man
sin svåger och blir bjuden att sitta vid hans
eld. En av svågerns två systrar uppskattar
inte besöket, utan bränner mannen så att
han måste hoppa i floden för att lindra sin
smärta.
Senare återkommer mannen med
några krigare och dödar de två systrarna
med spjut. Svågern är sorgsen men äter
ändå med honom och i den fisk de äter finns
nu systrarnas andar.
Efter måltiden förvandlas den sörjan-
de brodern till en flock kråkor som sveper
ner och samlar ihop fiskbenen (benen från
de döda systrarna). Han lägger benen i en
korg av bark och korgen lägger han i en
ihålig stock.
Systrarnas andar finns nu i de två kat-
terna som bär stocken tillsammans med
några andra djur. Männen – i skepnad av
opossum och kråkor – dansar en ceremo-
niell dans för de döda kvinnorna. Därefter
stiger alla upp till himlen.
Den ihåliga stocken formar sig till
Vintergatan, som vi kan se på natthimlen
– platsen för de dödas andar.
UlURU
elleR ayeRs Rock
Uluru är en enorm sandstensmonolit
35 mil söder om Alice Springs.
När alltför många turister började
besöka Uluru på 1950-talet
gjordes området till nationalpark.
Med detta begränsades aboriginernas
tillgång till de heliga platserna.
Under 1980-talet fick aboriginerna dock
besittningsrätt till hela nationalparken.
Tillsammans med Australian
National Park and Wildlife Services
har de gjort upp en plan för hur
de heliga platserna i området
ska skyddas mot slitage.
aBoRigineRnas
klippkonst
Klippmålningar och ristningar
finns över hela Australien.
En del är 30.000 år gamla,
andra är gjorda helt