man fågel, säl och havsutter.
Havsdäggdjuren skadades av pil- eller spjutkastet,
och dödades sedan med en lans eller klubba.
amuletter och miniatyrer
av valrossben
De arktiska folken jagade valross och narval
främst för köttets skull. Betarna användes både som
nyttoföremål och till konsthantverk.
Här visas exempel på sådant tandbenssnideri.
Många av föremålen är amuletter, som ansågs ha kraft
att skydda och bringa lycka.
amaut
Amaut är ett slags kvinnopäls med förstorat ryggparti
och rymlig kapuschong. I pälsen finns plats för ett barn
som skyddas från vind och kyla.
I utställningen finns plagget också med som docka och
som en skulptur i miniatyr av valrosstand. Bilderna härintill
är från konstnären och etnografen Ossian Elgströms resa
till Grönland 1915.
tranlampan
– med bränsle av sälFett
Utan ljus och värme överlever man inte i Arktis. I brist på trä,
kol och olja hade man flytande sältran – sälfett – som bränsle i
tranlampan. Även fett från andra djur kunde användas. Lam-
pan brann dygnet runt. Den användes till matlagning, kläd-
torkning, uppvärmning och för att smälta snö.
I urgröpningen i tranlampans mitt smälte man bitar av säl-
fett som sögs upp av av mossa. Mossan som användes som
en sorts veke revs först till ett grovt pulver med hjälp av ett
särskilt rivjärn.
Att sköta tranlampan var en svår konst och de kvinnor som
skötte flera lampor hade högt anseende. När lampan väl brann
gällde det att vaka över lågan och finjustera så att den inte
brann alltför hög, slocknade eller gav ifrån sig allt för mycket
rök.
renmjölkning och ost i kaFFet
Mjölkstävans form var väl anpassad till renen som ofta rörde
sig när man mjölkade den. Den rundade formen gjorde att
mjölken inte så lätt skvalpade ut. Handtaget var greppvänligt
och funktionellt. Den proteinrika renmjölken användes mer
som mat än som dryck. Bland annat ystades renmjölken och
blev till ost. Ostmassan östes upp i formar som gav ostarna ett
vackert mönster.
Ostarna lades på en hylla av björkkvistar inne i kåtan nära
elden för att bli rökta. Röken från elden gjorde också att de
blev hårda och fick en skyddande hinna. När ostarna torkat
en första omgång gjordes hål i dem, för att kunna förvara dem
hängande.
Den färdiga osten kunde skäras i flingor och läggas i kaf-
fet. Ostarna var också en bra valuta vid byteshandel.
myten om sedna
– inuiternas havsgudinna
Myten om Sedna speglar inuiternas relation till naturen och
fungerar som en brygga mellan det materiella och det andliga.
Sedna har skapat alla varelser som lever i havet. Hon bor
djupt nere i havet och är centralfigur i många rituella ceremo-
nier. Oftast är hon välvilligt inställd, men om något av hennes
barn – fiskarna, sälarna eller valarna inte behandlas väl under
jakten kan hon hämnas på människorna.
Alla havets varelser kan ta skydd i Sednas hår. Skyddar
hon dem för länge börjar människorna svälta. Därför försöker
schamanen blidka henne. Om han lyckas får han kamma hen-
nes hår och havsvarelserna blir åter tillgängliga som byte för
människorna.
Fotografi av den inuitiska konstnären
Germaine Arnaktauyoks serigrafi om Sednamyten.
lommens magiska Fjädrar
I den samiska traditionen sägs att när storlommens klagande
läte hördes, var det den dödes själ som talade. Lommen, som
är en skicklig dykare, förknippades med dödsriket.
Nåjden, som var den andlige ledaren, hade lommen till
hjälpande. Nåjden kunde förvandla sig till en storlom och resa
till dödsriket för att förhandla med dödsgudinnan om sjuka
människors liv.
Vissa nåjder bar ett barmkläde tillverkat av lommens fjäd-
rar. Det skyddade nåjden så att de dödas andar inte kunde ta
plats i hans själ. Hammaren av renhorn som nåjden slog med
på sin ceremonitrumma, förvarades i en väska av lomskinn.
Tobak kunde