Text i dokument <itemDescription> |
-
Ceremoniella maskdanser I maskdanserna återupprepas förfädernas möten med andevärlden. Maskerna och de ceremoniella föremålen är en länk mellan familjen, hembygden och den övernaturliga världen. Varje...
Visa hela
Ceremoniella maskdanser I maskdanserna återupprepas förfädernas möten med andevärlden. Maskerna och de ceremoniella föremålen är en länk mellan familjen, hembygden och den övernaturliga världen. Varje sång, dans, dräkt och mask överförs inom en familj genom att uppvisas offentligt och vid dessa tillfällen invigs de unga i de danser som de haft rätten till ända sedan de föddes. Förr uppfördes de ceremoniella danserna på vintern då man samlades i de stora plank- husen. I det fladdrande fackelskenet skapade maskerna och det intensiva trumspelet en förtätad stämning. Bekräftande gåvor Genom att hålla gåvofester (potlatch) kan enskilda personer och grupper upprätthålla sin ställning. Vid dessa fester får gästerna motta frikostiga gåvor. Mängder av mat, kanoter, filtar, pälsar och masker byter ägare. Potlatch hålls t.ex. vid födelse, initiering och bröllop eller när någon sent i livet lämnar över sina masker, danser, sånger och privilegier till en arvtagare. Kopparplåtar i olika storlekar, som ofta är graverade med figurer, anses vara ”de ultimata symbolerna för rikedom”. Sådana kopparplattor byter fortfarande ägare under potlatchfesterna. Musikinstrument De ceremoniella danserna ackompanjeras av trummor, skallror och klapperinstrument av olika slag. Ljudet från vinare, trumpeter och visslor ska representera röster från den övernaturliga världen. Tamburin med målad fågeldemon. Troligen från quinault i staten Washington, USA. Örnmask med rörlig näbb. Troligen från norra kwakwaka’ wkaw (kwakiutl). Skallror, runda och i fågelform Skallror är religiösa föremål som har med övernaturlig kraft att göra. Speciellt de runda, som oftast tillhör schamaner, används för att kalla på vissa andar. De är fyllda med bitar av snäckskal, småsten och andra hemliga föremål, som endast ägaren känner till. Tre dansmasker, nuxalk (bella coola) Nuxalk har blivit särskilt kända för sina cere- monier med dramatiska ritualer och maskerade dansare. Följande tre masker dansas under deras sisaokdanser: (1) Den stora solliknande Zaimotsa. Zaimotsa var den som förde koppar och pärlemor till nuxalk. (2) Pokwasr, som sägs locka kvinnor när de går i skogen. (3) Silsmars, Kvinnlig och manlig porträttmask Tidig kvinnomask. Underläppen är försedd med träplugg enligt de gifta kvinnornas sed. Typisk för tlingit i södra Alaska. Ansiktsmålningen kan vara ett stiliserat släktemblem för en viss familj. Den manliga är från norra kwakwaka´wkaw (kwakiutl), haida eller tsimshian. Den är detaljerat utförd med rynkor som antyder hög ålder. En del porträttmasker föreställde viktiga avlidna personer som man ville låta framträda i en ceremoni. Sajhul, åskans gud, nuxalk Mask som troligen använts i eldkastardansen hos shamandansarsällskapet. Åskmasker tillverkas och används också idag. Ceremonial mask dances When the mask dance is performed, the ancestors’ encounters with the spirits are reiterated. The masks and the ceremonial objects are a link between the family, the homeland and the supranatural world. Each song, dance, costume and mask is transfered within the family when performed publicly and on these occasions the young generations are initiated into the dances that rightly accrue to them since they were born. In the old time the ceremonial dances were performed when everybody gathered in the plank houses. In the flickering torchlight, the masks and the intensive drumming created a tense atmosphere. Confirming gifts By inviting guests to potlatch parties, individuals and groups can maintain their position. At these feasts the guests will receive generous gifts. Huge amounts of food, canoes, blankets, furs and masks change hands. Potlatch fiests are organized for example at births, initiations and weddings or when somebody late in his or her life transfer their masks, dances, songs and privileges to a heir. Copper plates of various size are seen as the ultimate symbols of wealth. Such copper plates are still bartered during potlatch feasts. Female and male portrait masks An early female mask. The lower lip is equip- ped with a wooden plug as was customary for married women, typical for the Tlingit group in southern Alaska. The facial painting can be a family-owned design. The male mask is probably from a kwakwa- ka´wkav (Kwakiutl) or a Tsimshian group. The detailed wrinkles symbolize old age. Some portrait masks represent important, maybe passed away individuals, that should be remembered in a special ceremonial context. Rattles, round and bird-shaped ones Rattles are religious objects, associated with supranatural power. Especiallly the round ones, which usually belong to a shaman, are used to call upon specific spirits. They are filled with pieces of seashells, pebbles and secret objects about which only the owner is informed. Music instruments The ceremonial dances are accompanied by drums, rattles and clattering instruments of various kind. The sound of whistles and trumpets represent the voices from the supranatural world. Två masker Den första är en porträttmask och heter ”Slav i himlen som hämtar vatten till andarna” (tsimshian). Den andra maskens ögonbryn, ögon och målning tyder på att den är gjord av en nuxalk-konstnär. Three dance masks, Nuxalk Nuxalk (Bella Coola) are renowned for their elaborate ceremonies with dramatic rituals and masked dancers. The following three masks are danced during their Sisaok dances: (1) The big sun mask Zaimotsa. Zaimotsa was the spirit who imported copper and mother-of-pearl to Nuxalk. (2) Pokwasr, who is supposed to entice women in the woods. (3) Silsmars (octopus mask). Two masks The name of the first mask is “Slave in the sky fetching water to the spirits”. It’s a portrait mask from Tsimshian. The eyebrows, eyes and the kind of painting of the second mask are very Nuxalk-like. Sajhul, the god of thunder A mask probably used in the ‘dance of throwing fire’ within the society of dancing shamans. Thunder masks are still carved and used today. som är en bläckfisk. Mask, troligen från bella bella. Föremålen ingår i Etnografiska museets samlingar. De har donerats till museet vid 1900-talets början.
Stäng
|