Text i dokument <itemDescription> |
-
Klädedräkt, smycken och tatueringar var kraftfulla och väl synliga bevis på en persons status och rang. De tillverkades av naturmaterial, och var djupt personliga föremål. När de bars direkt mot huden...
Visa hela
Klädedräkt, smycken och tatueringar var kraftfulla och väl synliga bevis på en persons status och rang. De tillverkades av naturmaterial, och var djupt personliga föremål. När de bars direkt mot huden, förkroppsligade de sin bärares mana (en gudomlig eller andlig kraft). Ibland kunde skadade föremål, som trasiga fiskkrokar, återanvändas i nya föremål för personlig utsmyckning, som till exempel i armbandet från Tonga som visas här. Mansbälten av vävt linne, tātau, användes för att bära småsaker i. När de bands runt midjan kunde man bära handstridsvapen innanför dem. I Aotearoa Nya Zeeland täckte människor ofta sina kroppar med rödockra, som lämnat spår på dessa bälten. Rött var en helig och kraftfull färg över hela Polynesien. TEXTIL OCH SMYCKEN Clothing and body decoration, in the form of ornaments or tattoos, were powerful and visible indicators of a person’s status and rank. Made from natural materials, ornaments and clothing were deeply personal objects and, as they were worn directly next to a person’s skin, they embodied the mana (a divine or spiritual efficacy) of their wearers. Occasionally, damaged items such as broken fishhooks could be re-purposed and re-used in items of personal adornment, such as in the armband from Tonga displayed here. Woven from flax, men’s belts, known as tātau, were used to carry small objects, while handheld weapons could be carried between the skin and belt once it was tied around the waist. In Aotearoa New Zealand, people would often cover their bodies with red ochre, traces of which are visible on these belts. Red was a sacred and powerful colour across Polynesia. TEXTILES AND ORNAMENTS
Stäng
|