Text i dokument <itemDescription> |
-
Sedan tillkommer guld. Helst skall det vara äkta guld för att nå maximalt resultat. Traditionellt i Tibet försökte beställaren av en thangka att finansiera så mycket guld som möjligt för målaren att l...
Visa hela
Sedan tillkommer guld. Helst skall det vara äkta guld för att nå maximalt resultat. Traditionellt i Tibet försökte beställaren av en thangka att finansiera så mycket guld som möjligt för målaren att lägga in. Detta sågs som en offergåva till Buddhorna och ansågs höja beställarens andliga förtjänst. Guldet köptes från Newari-folket i Nepal som hade ett hemligt sätt att mala ned det rena guldet till ett mycket fint pulver utan att förorena det. Guld-pulvret blandades med hudlim ( gelatin ) och vatten till rätt konsistens och applicerades med pensel. Sedan polerades alla guldytor med ett hårt instrument gjort av t.ex: glas, porslin eller sten. Detta är ett förfarande som till fullo har följts också i denna thangka. Detaljer i rött målas sedan in ovanpå guldet. Sist målas ögon in. Detta görs som regel på en lämplig dag enligt mån-kalendern t.ex nymåne eller fullmåne. Är thangkan ( eller staty ) beställd för ett viktigt ändamål, typ en central placering i ett tempel, görs en stor ceremoni kring "öppnandet" av ögonen. Thangkan blir formellt välsignad och Buddha anses ha intagit sin plats i målningen ( eller statyn ). Därefter betraktas och behandlas en thangka som Buddha själv. iiimcr, På baksidan, i höjd med panna, strupe och hjärta, målas stavelserna i röd färg. Detta representerar en Buddhas upplysta kropp, tal och sinne. Färgen som traditionellt användes i Tibet var en färg baserad på hudlim ( ett gelatinliknande protein som fälls ut när yak-hudar kokas ). De olika pigmenten hämtades från mineral, -växt, - djurriket. T.ex: himlen målades i regel med Azurite. Gräs och växter med Malachite. Lapis Lazuli förekom mer sparsamt än det har påståtts. Röd: -kvicksilver sulfid ( Cinober eller inhemsk Vermilion ). Vit: -mest vanligt var slammad krita. I den enorma tibetanska literaturen ingår också stora verk på detta område. I detalj beskrivs hur man framställer, avgiftar och renar pigment för framställning av färg. Många metoder som till synes rör sig i allkemins grannskap. Idag målas thangkas nästan uteslutande med kommersiella färger. Denna serie målningar är färdigställd i gouache som i jämförelse med det traditionella ger ett nästan identiskt slutresultat. Jetsun Drolma ( Sanskrit: Arya Tara ) är en kvinnlig Buddha. Hon har lovat att hjälpa alla så länge det finns lidande varelser i världen. Som alla Buddhor har hon lovat att vaka över alla behövande och kommer till undsättning om man uttalar hennes namn. Dessutom tog hon ett extra löfte vid tidpunkten för hennes upplysning; -att stanna i kvinnligt form som inspiration för många. En Buddha kan uppträda i vilken form som helst, men Drolma har lovat att stanna i kvinnlig form. Som upplyst kvinna uppträder hon i olika skepnader, - olika färger, -gester, mm. Hon anses vara speciellt bra på att beskydda mot vilddjur, eld, demoner, ormar, rövare, skeppsbrott, despoter och vilda elefanter. Det sägs att i Tibet är det nästan ingen som tar i tu med dagens sysslor innan man spenderat åtminstone en del av morgonen i kontemplation "tillsammans" med Drolma. För en yogi, som mediterar på Drolma, finns en djupare relation. En yogi söker en förening med Drolma. Eftersom hon representerar upplysta kvaliteter som vi alla latent besitter, söker en yogi att väcka sin egen potensial genom att meditera på Drolma och därigenom också bli till gagn för alla levande varelser. Drolma är klädd och utsmyckad som en drottning som hon en gång var i denna världen. Hon är grön, en färg som syboliserar upplyst aktivitet. I sin västra hand, vid hjärtat, håller hon i stjälken till den sällsynta Utpala-blomman som befriar från plågor och olyckor. Högra handen håller hon i en gest av givmildhet. Högra foten är utsträckt som en gest att hon är extra beredd på att komma till undsättning. Hennes väktra fot läge symboliserar hennes orubbliga meditativa koncentration Sanskrit: s [ocr]
Stäng
|