Text i dokument <itemDescription> |
-
Tibetanskt Thangka-måleri, steg för steg: En bomullsduk spänns upp på en träram. Dukens ytterkanter förstärks med påsydda trästavar för att fördela dragningarna jämt över hela ytan. Duken grunderas med en blandning av krita, hudlim ( gelatin ) och vatten. Blandningen applice- ras kokhet på båda sidorna av duken. Duken är nu impregnerad och eftersträcks på ramen. Sedan' får den torka. Den torra gru...
Visa hela
Tibetanskt Thangka-måleri, steg för steg: En bomullsduk spänns upp på en träram. Dukens ytterkanter förstärks med påsydda trästavar för att fördela dragningarna jämt över hela ytan. Duken grunderas med en blandning av krita, hudlim ( gelatin ) och vatten. Blandningen applice- ras kokhet på båda sidorna av duken. Duken är nu impregnerad och eftersträcks på ramen. Sedan' får den torka. Den torra grunden poleras nu på båda sidor med torrt och/eller vått förfarande, Ny efterst- räckning. Målningens format bestäms på duken. • Mitten markeras och där tecknas rot-stavelsen k -tam in. Detta är den rot-stavelse ur vilket Jetsun Drolma ( tib. ), ( Sanskrit: Arya Tara ), enligt den Buddhistiska Tantra uppstår. • Jetsun Drolma tecknas in, utan kläder, i ett proportions-schema, detaljerat beskriven i den Buddhistiska Tantra. Hennes hållning, gester och position är också noga beskriven. Kläder och ornament tecknas på den färdiga kroppen. Jetsun Drolma representerar den fridfulla kategorin av Buddhor i Tantra, därför beskrivs hon med kläder, ornament, gester, ansiktsuttryck, landskap, mm som motsvarar den kategorin. Hon omges av blommor, regnbåge, guld, vackert landskap. Teckningen kan utföras på detta vis med pensel och färgen Indigo, eller en enklare med blyerts- penna eller kolstift. Himlen, som representerar den del av en thangka som ligger längst bort i landskapet, målas in i sitt slutgiltiga utförande. • Nästa steg är att måla in det som representerar gräset runt figuren. Det skall också slutföras med skuggningar och toningar. •Nu är det dags att lägga in de flesta ytor med ett "platt" lager färg som skall ligga till grund för vidare toningar, skuggningar, konturer och detaljer. Eftersom målningens grund är svagt gul-tonad måste vissa partier, som skall ha extra lyskraft, täckas med ett lager vit färg före vidare bearbetning. Områden avsedda för guld i slutskedet förbereds nu med ett lager ljusockra eller guldockra. Nu startar ett tidsödande moment med toningar och skuggningar av de flesta partier. Varje område får en individuell bearbetning med en kontrasterande färg för att nå en önskad effekt. Kontraster och harmonier ställs nu på allvar mot varandra. Med i det finkänsliga arbetet måste en känsla av ljus finnas. En Buddha, enligt Sutra och Tantra, skall inte bara ses som en fysisk manifestation. För meditatören är en Buddha en manifestation av ljus i alla färger, inte kött och ben. När alla ytor har fått en önskad toning måste vissa ytor förstärkas och fås att "stå fram". Detta görs med hjälp av konturer i kontrasterande färg. Linjens tjocklek och spontana rörelse är mycket viktigt för att nå det individuella uttrycket för respektive detalj. [ocr]
Stäng
|